Katolicka nauka społeczna II
1500-KNS4-DM
Przedmiot obejmuje:
1. Zagadnienia życia rodzinnego: naturalny charakter rodziny, jej podstawowe funkcje, współczesne zagrożenia oraz wskazania dotyczące polityki prorodzinnej. 6 godzin
2. Problematyka narodu obejmuje: elementy konstytutywne narodu, zagadnienia moralne związane z życiem w tej wspólnocie. 4 godziny
3. W ramach wykładu prezentowane są również kwestie o charakterze międzynarodowym takie jak problem globalizacji ujawniający się w życiu społecznym, kulturowym, politycznym i gospodarczym. 4 godziny
4. Zagadnienie pokoju: 2 godziny
5. Etyczne aspekty wojny: 2 godziny
6. Wykład obejmuje również zagadnienie relacji między państwem a Kościołem z uwzględnieniem rysu historycznego tych relacji, nauczania Soboru Watykańskiego II oraz kwestię aplikacji tych zasad w realiach polskich (konstytucja, konkordat). 8 godzin
W cyklu 2024/25L:
Przedmiot obejmuje: 1. Zagadnienia życia rodzinnego: naturalny charakter rodziny, jej podstawowe funkcje, współczesne zagrożenia oraz wskazania dotyczące polityki prorodzinnej. 6 godzin 2. Problematyka narodu obejmuje: elementy konstytutywne narodu, zagadnienia moralne związane z życiem w tej wspólnocie. 4 godziny 3. W ramach wykładu prezentowane są również kwestie o charakterze międzynarodowym takie jak problem globalizacji ujawniający się w życiu społecznym, kulturowym, politycznym i gospodarczym. 4 godziny 4. Zagadnienie pokoju: 2 godziny 5. Etyczne aspekty wojny: 2 godziny 6. Wykład obejmuje również zagadnienie relacji między państwem a Kościołem z uwzględnieniem rysu historycznego tych relacji, nauczania Soboru Watykańskiego II oraz kwestię aplikacji tych zasad w realiach polskich (konstytucja, konkordat). 8 godzin
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim
- udział w wykładach: 28
2. Praca własna studenta: zapoznanie się z lekturami: 12; przygotowanie do egzaminu 20. Konsultacje 2 godz.
3. Łączny nakład pracy studenta: 62
4. Liczba punktów ECTS: 2.
Efekty uczenia się - wiedza
Po ukończeniu zajęć student:
W1: Wymienia i szczegółowo omawia formy własności, z uwzględnieniem społecznego aspektu zysku (K_W25)
W2: Zna naukę Kościoła na temat ekologii K_W12.
W3: Wskazuje ma główne przejawy i przyczyny kryzysu rodziny, wymienia jej podstawowe funkcje oraz wyjaśnia jej społeczną podmiotowość. K_W12
W4: Wymienia i szczegółowo omawia elementy konstytutywne narodu, powinności oraz wykroczenia wobec niego. K_W12
W5: Definiuje czym jest globalizacja, wymienia jej podstawowe przyczyny oraz wskazuje na szanse i zagrożenia jakie proces ten niesie dla życia społecznego w jego najważniejszych wymiarach. K_W12
W6. Wskazuje na etyczne aspekty pokoju i wojny. K_W12
W7: Określa relacje między państwem a Kościołem w ich historycznym zarysie, wymienia podstawowe zasady dotycząc tych relacji sformułowane na Soborze Watykańskim II, wymienia elementy charakterystyczne dla państw wyznaniowych oraz laickich, zastosowanie zasad soborowych w realiach polskich w konstytucji i konkordacie. K_W12
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi posługiwać się normami moralnymi w podejmowanej działalności. Dostrzega i analizuje dylematy etyczne, przewiduje skutki konkretnych działań w sferze życia rodzinnego, narodowego, życia społeczności ludzkości i relacji między państwem a Kościołem.
K_U12
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy zwłaszcza moralne związane z rodziną, narodem, globalizacją, relacją między państwem a Kościołem.
K_K09
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Wiedza na poziomie katechezy szkoły średniej. Podstawowy zakres zagadnień zawarty jest w podręczniku: M. Rusecki, Być chrześcijaninem dziś. Teologia dla szkół średnich, Lublin 1992
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest zaliczenie lektury encyklik społecznych oraz egzamin na koniec semestru. W skali do 2 do 5 otrzymuje oceny w zależności od poziomu wiedzy jaką się wykaże.
5 jeśli posiada znakomitą wiedzę poszerzoną o dodatkową literaturą przedmiotu
4+ jeśli posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym opartą na treściach z zakresu wykładu
4 jeśli posiada dobrą wiedzę opartą na treści wykładu
3+ jeśli posiada zadowalającą wiedzę opartą na treściach wykładu, ale za znaczącymi niedociągnięciami
3 jeśli posiada wiedzę zadowalającą, ale z licznymi błędami
2 jeśli posiada niedostateczną wiedzę
Literatura
Literatura obowiązkowa
Encykliki społeczne papieży:
Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis, Centesimus annus, Deus Caritas est, Spe salvi, Caritas in Veritate
Literatura:
T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie, Kraków 2004;
T. Herr, Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, tłum. A. Mosurek, Kraków 1999;
J. Kupny, S. Fel (red.), Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, Katowice 2003;
J. Höffner, Chrześcijańska nauka społeczna, tłum. S. Pyszka, Kraków 1993;
W. Łużyński, Publiczna rola Kościoła, Pelplin 2022;
W. Łużyński, Państwo pomocnicze. Nauczanie Jana Pawła II, Lublin 2001;
W. Łużyński, Struktury pośrednie pomiędzy jednostką ludzką a państwem w nauczaniu społecznym Kościoła, Toruń 2008;
J. Majka, Katolicka nauka społeczna, Rzym 1987;
J. Maritain, Człowiek i państwo, tłum. A. Grobler, Kraków 1993;
J. Maritain, Humanizm integralny, Londyn 1960;
W. Piwowarski, ABC katolickiej nauki społecznej, cz. 1. Wprowadzenie, podstawy, kierunki, Pelplin 1993;
B. Sorge, Wykłady z katolickiej nauki społecznej, tłum. M. Zaręba, Kraków 2001;
C. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994;
B. Sutor, Etyka polityczna, tłum. A. Marcol, Warszawa 1994;
A. Zwoliński, Wprowadzenie do rozważań o narodzie, Kraków 2005;
A. Zwoliński, Dylematy demokracji, Kraków 2010.
W cyklu 2024/25L:
Literatura obowiązkowa Encykliki społeczne papieży: Laborem exercens, Sollicitudo rei socialis, Centesimus annus, Deus Caritas est, Spe salvi, Caritas in Veritate
Literatura: T. Borutka, Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie, Kraków 2004; T. Herr, Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, tłum. A. Mosurek, Kraków 1999; J. Kupny, S. Fel (red.), Katolicka nauka społeczna. Podstawowe zagadnienia z życia gospodarczego, Katowice 2003; J. Höffner, Chrześcijańska nauka społeczna, tłum. S. Pyszka, Kraków 1993; W. Łużyński, Publiczna rola Kościoła, Pelplin 2022; W. Łużyński, Państwo pomocnicze. Nauczanie Jana Pawła II, Lublin 2001; W. Łużyński, Struktury pośrednie pomiędzy jednostką ludzką a państwem w nauczaniu społecznym Kościoła, Toruń 2008; J. Majka, Katolicka nauka społeczna, Rzym 1987; J. Maritain, Człowiek i państwo, tłum. A. Grobler, Kraków 1993; J. Maritain, Humanizm integralny, Londyn 1960; W. Piwowarski, ABC katolickiej nauki społecznej, cz. 1. Wprowadzenie, podstawy, kierunki, Pelplin 1993; B. Sorge, Wykłady z katolickiej nauki społecznej, tłum. M. Zaręba, Kraków 2001; C. Strzeszewski, Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994; B. Sutor, Etyka polityczna, tłum. A. Marcol, Warszawa 1994; A. Zwoliński, Wprowadzenie do rozważań o narodzie, Kraków 2005; A. Zwoliński, Dylematy demokracji, Kraków 2010.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: