Katechetyka fundamentalna 1500-KFUN-3-DM
Wykłady mają na celu wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia katechetyczne, które będą rozwijane i pogłębiane w ramach wykładów z dydaktyki religii (rok III i IV) oraz katechetyki materialnej i szczegółowej (rok IV). Omówione zostaną w zarysie dzieje katechezy, ze szczególnym podkreśleniem katechezy XX i XXI wieku, a także najważniejsze posoborowe dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego oraz Kościoła katolickiego w Polsce.
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Podstawowe pojęcia katechetyki, katechetyka jako dyscyplina naukowa.
2. Dzieje katechezy (w zarysie).
3. Uwarunkowania współczesnej katechezy.
4. Dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego: DCG, CT, KKK i KomKKK, DOK, Dyrektorium o katechizacji (2020 r.).
5. Dokumenty katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce: Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce; Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (2018 r.); Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach (2018 r.).
6. Natura katechezy (definicja katechezy; cel i zadania katechezy; zasada wierności Bogu i człowiekowi; źródła i filary katechezy; integralność treści w przepowiadaniu katechetycznym).
7. Funkcje katechezy (wychowanie, nauczanie, wtajemniczenie chrześcijańskie, katecheza w procesie ewangelizacji).
8. Wymiary katechezy (biblijny, eklezjalny, liturgiczny, egzystencjalny, ekumeniczny, eschatologiczny).
9. Formy katechezy (szkolne nauczanie religii, duszpasterstwo katechetyczne w parafii).
10. Osoby i środowiska odpowiedzialne za katechezę (PDK 118-159).
11. Katecheta jako nauczyciel, wychowawca, świadek Jezusa Chrystusa.
12. Katecheta jako aktywny uczestnik różnych form działalności Kościoła: ewangelizacyjnej, pastoralnej, charytatywnej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów:
• Pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej ("Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce"): W1, W3, W4, W5, W6, W7, W8, W9, K1.
• Pisemny test wyboru z zakresu znajomości lektury obowiązkowej (bez "Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce"): W2.
• Udział w projekcie na Wydziale Teologicznym lub opinia o udziale w projekcie na terenie parafii itp.: U1.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do końcowego pisemnego kolokwium z zakresu treści wykładów. Dopuszcza się 2 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
• Brał udział w projekcie na Wydziale Teologicznym lub posiada opinię o udziale w projekcie na terenie parafii itp. Udział w projekcie = 5 punktów.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemny test wyboru z zakresu treści lektury obowiązkowej (bez "Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce") dotyczącej historii katechezy. Z testu student może uzyskać max. 20 punktów.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej - "Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce". Z kolokwium student może uzyskać max. 20 punktów.
Ocena końcowa:
Liczba punktów = suma punktów za udział w projekcie, teście z lektury obowiązkowej oraz pisemnym kolokwium.
bdb: 42 – 45 pkt.
db plus: 38 – 41 pkt.
db: 34 – 37 pkt.
dst plus: 30 – 33 pkt.
dst: 27 – 29 pkt.
ndst: 26 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetycznego Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001, nr 118-159.
2. W. Koska, Katechetyka, Poznań 1987 (lub nowsze), s. 13-48.
3. B. Bilicka, Geneza i rozwój katechizmu do „Catechismus Romanus” (1566), „Theologia Thoruniensia” nr 6, Toruń 2005, s. 339-354.
4. B. Bilicka, Katechizmy katolickie XVI wieku, „Teologia i Człowiek” (2007) nr 9, s. 177-196.
Literatura dodatkowa:
R. Chałupniak, J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, (Seria: Podręczniki i skrypty, t. 9), Opole 2002, s. 15-51; E. Alberich, Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003; J. Stala (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, (Seria: Academica, t. 64), Tarnów 2003; F. Blachnicki, Katechetyka fundamentalna, Warszawa 2006; Z. Marek, Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, (Seria: Biblioteka „Horyzontów Wychowania”, t. 7), Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: