Interwencje kryzysowe 1500-INKR-S2
Problematyka poruszana w trakcie ćwiczeń będzie obejmować najczęstsze rodzaje interwencji kryzysowej. Na samym początku będzie przedstawiona natura zjawiska kryzysu oraz czym jest interwencja kryzysowa. Zostaną zaprezentowane teoretyczne i praktyczne aspekty interwencji kryzysowej. Zagadnienia realizowane w ramach ćwiczeń obejmują przykładowy zakres:
1. Pojęcie i przebieg kryzysu psychologicznego.
2. Powiązanie pomiędzy kryzysem a stresem.
3. Czym jest interwencja kryzysowa.
4. Kryzysy rozwojowe.
5. Kryzys utraty i żałoby.
6. Kryzysy suicydalne.
7. Przemoc w rodzinie.
8. Przemoc seksualna.
9. Kryzysy traumatyczne (zespół stresu pourazowego).
10. Kryzysy środowiskowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów uczenia:
Obserwacja studenta podczas zajęć i prowadzenia przez niego ćwiczeń z możliwością zadawania pytań przez wykładowcę odnośnie prezentowanego tematu i literatury obowiązkowej – W1, W2, W3, W4.
Obserwacja studenta podczas zajęć i prowadzenia przez niego ćwiczeń – U1, U2, U3, K1, K2.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
1. Uczestniczył w ćwiczeniach – obecność jest obowiązkowa.
2. Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową, z treści której wykładowca może spytać studenta podczas ćwiczeń.
3. Przeprowadził ćwiczenia na wskazany temat. Ocenie będzie podlegać wystąpienie studenta: forma prezentacji, przyswojenie omawianego materiału, zgodność prezentacji z tematem, wykorzystanie pomocy dydaktycznych, zaciekawienie i aktywizacja słuchaczy, podanie konkretnych porad odnośnie prezentowanego tematu, znajomość literatury obowiązkowej. Prezentacja nagranej scenki związanej z interwencją kryzysową.
4. Dostarczył opracowane materiały, które wykorzystał podczas przeprowadzenia ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. BADURA-MADEJ W. (red.), Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Warszawa 1996.
2. GREENSTONE J.L, LEVITON S.C., Interwencja kryzysowa, Gdańsk 2004.
Literatura uzupełniająca:
3. ACKERMAN R. J., PICKERING S. E., Zanim będzie za późno. Przemoc i kontrola
w rodzinie, Gdańsk 2004.
4. ANDRZEJEWSKA A., Magia szklanego ekranu. Zagrożenia płynące z telewizji. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga, Warszawa 2007.
5. BADURA-MADEJ W., DOBRZYŃSKA-MASTERHAZY A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia, Kraków 2000.
6. BAREA C., Poradnik dla kobiet ofiar przemocy. Metody wykrywania i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Warszawa 2010.
7. CUNGI C., Stawić czoło uzależnieniom. Alkohol, nikotyna, narkotyki, hazard, Warszawa 2007.
8. DUDEK B., Zaburzenia po stresie traumatycznym, Gdańsk 2003.
9. JAMES R.K., GILLILAND B.E., Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2008.
10. KUBACKA-JASIECKA D., LIPOWSKA-TEUTSCH A. (red.), Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej, Kraków 1997.
11. MAJCHRZAK P., OGIŃSKA-BULIK N., Uzależnienie od Internetu, Łódź 2010.
12. MELLIBRUDA J., Przeciwdziałanie przemocy domowej, Warszawa 2009.
13. POSPISZYL I., Razem przeciw przemocy, Warszawa 1999.
14. SASAL H. D., Niebieskie karty. Przewodnik do procedury interwencji Policji wobec przemocy w rodzinie, Warszawa 1998.
15. STAROWICZ Z. L., Przemoc seksualna, Warszawa 1992.
16. TEESSON M., DEGENHARDT L., HALL W., Uzależnienia. Modele kliniczne i techniki terapeutyczne dla terapeutów, Gdańsk 2005.
17. WOJEWÓDZKA B., K. DĄBROWSKA, Gra, zabawa czy nałogowe granie? Poradnik dla rodzin hazardzistów, Warszawa 2011.
18. WORONOWICZ B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: