Historia muzyki religijnej 1500-HMRL-DM
W ramach zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia.
1. Historia muzyki jako nauka.
2. Periodyzacja epoki średniowiecza.
Rola Kościoła w średniowiecznej Europie.
3. Chorał gregoriański i jego walory estetyczne.
4. Msza, oficjum, tropy i sekwencje
5. G.P de Palestrina jako główny reprezentant kościelnego stylu muzycznego.
6. Renesans w muzyce polskiej
7. Muzyka religijna okresu renesansu i ich wybitni przedstawiciele.
8. Muzyka okresu Baroku G.F Haendel, J.S Bach, A. Vivaldi.
9. Oratorium, misterium, pasja i narodziny opery.
10. Założenia estetyczne i cechy klasycyzmu w muzyce
11. Muzyka romantyczna jej przedstawiciele.
12. Muzyka w służbie liturgii.
13. Ruch Cecyliański i jego narodziny.
14. Polska pieśń religijna w kościele po reformie Piusa X
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: Ma wiedzę z zakresu historii muzyki religijnej, jej powiązania z liturgią i rozumie jej język przekazu treści teologicznych (K_W15)
W2: Opisuje i rozpoznaje gatunki muzyczne (K_W17)
W3: Charakteryzuje poszczególne epoki i style muzyczne, ich przedstawicieli, rozpoznaje literaturę muzyczną (K_W15)
U1: Wykorzystuje znajomość zasad muzycznych do teologicznej interpretacji utworów z zakresu muzyki kościelnej (K_U10)
U2: Analizuje w sposób krytyczny strukturę melodyczną i harmoniczną dzieł muzycznych pochodzących z różnych epok (K_U11)
U3: Potrafi rozpoznać dynamikę, artykulacje i agogikę utworów, wskazać na różnice między muzyką homofoniczną i polifoniczną (K-U07)
K1: Ma świadomość potrzeby interdyscyplinarnego postrzegania problemów, zwłaszcza wytworów kulturowych współczesności (K_K05)
K2: Posiada umiejętność promowania regionalnego dziedzictwa kulturowego, zwłaszcza w zakresie muzyki kościelnej (K_K05)
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność na wykładzie)
- kolokwium końcowe
- aktywność
Kryteria oceniania:
Ocena dostateczna – 55%, dostateczny plus – 60%, dobry - 70% , dobry plus – 80%, bardzo dobry 85%
Literatura
Literatura uzupełniająca:
1. M. Kowalska, ABC Historii Muzyki, Kraków 2001
2. E. Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999
3. E. Hinz, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2008
4. E. Hinz, Nurty religijne w muzyce różnych epok, Pelplin 2003
5. D. Krawczyk, Mała historia muzyki kościelnej, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: