Historia Kościoła w czasach nowożytnych 1500-HKN-SJ-22
W semestrze zimowym omawiane będą następujące zagadnienia z Historii Kościoła od Reformacji (1517) do Kongresu Wiedeńskiego (1815), otwierającego dzieje najnowsze. W wykładzie szeroko uwzględnia się geneze reformacji, warunki, które doprowadziły do jej wybuchu i sprzyjały przyjmowaniu nowej nauki, okoliczności wystąpienia reformatorów: Marcina Lutra. Urlicha Zwingliego, Jana Kalwina i Henryka VIII, reakcję Stolicy Apostolskiej na wydarzenia. Ważnym etapem rozwoju doktrynalnego reformacji w Niemczech było sformułowanie "Wyznania Augsburskiego" na sejmie w Augsburgu w 1530 r. Dalszym etapem rozwoju tego ruchu, z jej ważnym wydarzeniem, jakim była wojna szmalkaldzka w 1546/47. Pierwszy, decydujący okres rozwoju dla reformacji zamknął sie Pokojem Augsburskim, podpisanym w 1555 r. na sejmie w Augsburgu, gdzie protestantom w Niemczech przyznano wolność wyznania, z później sformułowaną zasadą "cuius regio eius et religio". Uwzględnia się także reformację w Polsce i państwie krzyżackim w Prusach Krzyżackich/Książęcych, pierszym państwie protestanckim. Następnie omawia sie zagadnienia związane ze stanowiskiem Kościoła katolickiego wobec wydarzeń reformacyjnych w różnych krajach. W historiografii określa sie to mianem reformy kościelnej (czasem kontrreformacją). Jak reformacja wyszła z zakonów, tak one pierwsze zaczęły się reformować, powstały przy tym nowe zgromadzenia zakonne żeńskie i męskie, bardziej dostosowane do nowych wyzwań czasu. Szczzególną rolę w tym względzie odegrało Towarzystwo Jezusowe (jezuici).
Podstawowe znaczenie dla reformy kościelnej posiada Sobór Trydencki (1545-1563) i jego uchwały oraz zdecydowane wprowadzanie ich w życie przez papieży potrydenckich i nowy episkopat. Następstwem tych działań było znaczne ożywienie życia religijnego w Kościele. Jednym z efektów odnowy posoborowej w Polsce była Unia Brzeska 1595/1596. Omawiając wojnę trzydziesto-letnią (1618-1648), ostatnią z wojen religijnych, podkreśla się próbę pokojowego rozwiązania problemu rozbicia wyznaniowego i wkład Polski w to dzieło w postaci znanego "Colloquium Charitativum" - rozmów 4 wielkich wyznań, podjętych w Toruniu w 1645 roku. Aczkolwiek zakończyło się ono fiaskiem, jednak wskazało na przyszłość drogę do prób pokojowego rozwiązania problemu i stało się prekursowrem współczesnego ekumenizmu. Omawiając wiek XVII, podkreśla się działania papieży tego okresu i umacnianie reform trydenckich, a także konflikty ze wzrastającą omnipotencją nowoczesnych państw europejskich (Francja, Prusy, Austria). Omawiając "Potop szwedzki" zwraca sie uwagę na fakt obrony Jasnej Góry, bowiem odtąd nabiera ona szczególnego znaczenia, zwłaszcza w okresie zaborów, kiedy stanowiła czynnik jednoczący Polaków, rozdzielonych korodnami gtanicznymi i zaczęto ją określać "duchową stolicą Polski". Szerzej w wykładzie zatrzymuję się na czasami króla Ludwika XIV i sformułowanym wówczas prądem kościelno-politycznym, zwanym gallikanizmem. Nowe prądy do nauki, szczególnie filozofii, także teologii, wnisosło Oświecenie ze swym racjonalizmem i naturalizmem. Kościół musiał do nich się ustosunkować i po części adaptować. W dzidzinie kościelnej prądy oświeceniowe ujawniły sie szczególnie w Austrii (józefinizm) i Niemczech (febronianizm). Wynikiem działań ludzi oświecenia była także kasata zakonu jezuitów. Omawiając problem tolerancji, którą postulowało oświecenie, a której brakowało z obydwu stron, omawia się tzw. tumult toruński z 1724 r. Wstępme do najnowszych czasów jest Wielka Rewolucja Francuska ze swoim radykalizmem, zniesieniem feudalizmu, monarchii, a gdy chodzi o problemy religijne - zniesieniem Kościoła i chrześcijaństwa w ogóle oraz zastapieniem go kultem rozumu, namiastką religii ateistycznej. Na fali rewolucji wypłynął Napoleon Bonaparte. Omawia się jego stosunek do Stolicy Apost., a zwłaszcza przywrócenie do życia Kościoła we Francji, dzięki zawartemu konkordatowi w 1801 r. Prawa napoleońskie obowiązywały także w efemerydycznym Księstwie Warszawskim. Po upadku Napoleona o nowej sytuacji w państwach europejskich zadecydował Kongres Wiedeński 1815 r., ustalający status quo na następne sto lat.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny: W1,W2.
Student zalicza przedmiot, gdy otrzyma ocenę pozytywną z egzaminu. Obowiązuje egzamin ustny. Na egzaminie ustnym student otrzymuje trzy tezy z zamieszczonych poniżej.
Tezy na egzamin
1. Przyczyny i podłoże szybkiego rozwoju protestantyzmu Marcin Luter i jego działalność do 1521 r.
2. Rozwój luteranizmu do 1555( pokój religijny w Augsburgu).
-Anabaptyści
-wojna chłopska
3. Urlych Zwingli .
4. Jan Kalwin i powstanie kościoła reformowanego.
5. Schizma Angielska , powstanie i rozwój kościoła anglikańskiego do Karola II .
6. Dalszy rozwój reformacji po 1555 r., wojna 30 letnia, wojny religijne we Francji.
7. Powstanie i rozwój protestantyzmu w Polsce do śmierci Zygmunta Augusta.
8. Bracia czescy.
9. Początki działalność Kard. Hozjusz
10.Arianie polscy .
11. Próby unifikacji wśród protestantyzmu polskiego i próby założenia kościoła naro-dowego.
12. Początki reformy i działalność zakonów przedtrydenckich.
13. Sobór Trydencki przebieg, uchwały.
14. Recepcja soboru w Europie i papieże potrydentcy.
15. Święci i zakony potrydenckie – owoc reformy katolickiej .
16. Działalność potrydencka kard. Hozjusz i jego epigonów.
17.Stosunki państwo kościół w Polsce w epoce królów elekcyjnych od H. Walezego do
Władysława IV.
18. Konfederacja Warszawska.
19. Unia Brzeska i jej dzieje do śmierci Jozafata Kuncewicza
19 a. Unia Ormian polskich.
20. Rozwój misji katolickich do połowy XVII w.
21. Stolica Apostolska w l. 1655-1774.
22. Galikanizm.
23. Febronianizm.
24. Józefinizm .
25. Jansenizm.
26. Kwietyzm.
27. Sekty w łonie protestantyzmy.
28. Rozszerzanie się niewiary – deizm, ateizm, walka z objawieniem we Francji w XVIII w.
- encyklopedyści.
29. Tajne stowarzyszenia XVIII w.
30. Kasata jezuitów.
31. Państwo Kościół w Polsce od Jana Kazimierza do S. Poniatowskiego
-konkordat Wschowski.
- kryzys i wzrost unii kościelnej- synod zamojski 1720
32. Kościół w Polsce w okresie zaborów.
- zabór rosyjski
-austriacki
-pruski
-w Wielkim księstwie Warszawskim.
33. Kościół w czasie rewolucji Francuskiej.
-Papieże tego okresu
-kościół we Francji w okresie W. Rewolucji Francuskiej
-kościół we Francji w okresie napoleońskim.
Zaliczenie ćwiczeń: referat z prezentacją (U1, U2, K1).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Podstawowa:
B. Kumor, Historia Kościoła, t.5-7, Lublin 1984-1995, wyd. 2 Lublin 1995-2002; M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t.3-4, Warszawa 1989-1992 (także w wersji elektronicznej w Internecie).
Uzupełniająca:
Historia Kościoła, red. l. Rogier, R. Aubert, M. Knowles, t.3-5, Warszawa 1986-1987; Z. Zieliński, Historia Kościoła, Wrocław 2005; Z. Zieliński, papiestwo i papieże dwóch ostatnich wieków, Poznań 1986, wyd.3 Warszawa 1999; J. Mericer, Dwadzieścia wieków Watykanu, Warszawa 1986; J. Delumeau, Refomy chrześcijaństwa w XVI i XVII w, t. 1-2, Warszawa 1986; P. Chaunu, Czas reform. Historia religii i cywilizacji (1250-1550), Warszawa 1989; A. Tkaczyk, Ewangelicy polscy, Warszawa 1988; F. Friedenthal, Marcin Luter - jego życie i czasy, Warszawa 1991; S. Piwko, Jan Kalwin, Warszawa 1995; A. Pollard, Henryk VIII, Warszawa 1988; l. Grzebień, Jezuici. geneza i dzieje, w: Encyklopedia katolicka, t.7, Lublin1997; E. Piszcz, Colloquium Charitativum, Toruń 1995; S. Salmonowicz, Szkice toruńskie z XVII-XVIII wieku, Toruń 1992 (w tym: Sprawa toruńska z 1774 r. Geneza i przebieg wydarzeń, s. 77-115); M. Żywczyński, Kościół i Rewolucja Francuska, Warszawa 1951, wyd.2 Kraków 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: