Historia filozofii współczesnej 1500-HFW-2-DM
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Filozofia współczesna (1830-1860)
a) pozytywizm Comte’a
b) empiryzm J.S. Milla
c) Realizm Herbarta
d) Naturalizm Fuerbacha
2. Pragmatyzm
a) Ralph Emerson
b) Ch. Peirce
c) W. James
d) Neopragmatyzm
3. Fenomenologia:
a) F. Brentano
b) E. Husserl
c) M. Scheler
d) R. Ingarden
4. Filozofia dialogu:
a) E. Levinas
b) M. Buber
c) G. Marcel
5. Egzystencjalizm:
a) J.P. Sartre
b) K. Jaspers
c) M. Heidegger
6. Filozofia wiary:
a) S. Kierkeggard
b) H. Newman
7. Filozofia analityczna
8. Filozofia procesu
Uwagi:
W obrębie jednostek tematycznych wyznaczających treść wykładów szczególną uwagę zwraca się na obecne w filozofii nowożytnej i współczesnej zagadnienia zbieżne z problematyką teologiczną (teologia filozoficzna, dowody na istnienie Boga, teodycea, łaska, chrystologia filozoficzna, objawienie itp.).
Niektóre zagadnienia wyróżnione jako osobne tematy mogą być omawiane pod-czas dwóch wykładów; inne mogą stanowić tylko część pojedynczego wykładu. Możliwe jest również przesunięcie niektórych treści i zmiana zaproponowanej kolejności omawianych zagadnień oraz podział jednostek tematycznych na mniejsze i bardziej szczegółowe omówienia problemowe.
W ramach ćwiczeń studenci czytają wskazaną lekturę obowiązkową. Po skończeniu omawiania w ramach wykładu odpowiedniego nurtu filozofii XX wieku (pragmatyzm, filozofia dialogu, egzystencjalizm, filozofia wiary) odbywa się w ramach podsumowania ustne kolokwium z lektury.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
student uzyskuje zaliczenie przedmiotu, gdy:
● uczestniczy w zajęciach. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nie-usprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być uspra-wiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.)
● bierze czynny udział w dyskusji i zaliczy z pozytywnym wynikiem ustne kolokwium z lektur obowiązkowych w ramach ćwiczeń (W2, U3)
● zaliczy z pozytywnym wynikiem kolokwium pisemne z zakresu treści wykładów. Kolokwium składa się z pytań otwartych. (W1; U1; U2; K1; K2) Średnia ocen z kolokwium ustnego oraz pisemnego jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Kryteria oceny:
bdb: 4,8-5,0 pkt
db plus: 4,2-4,7 pkt
db: 3,6-4,1 pkt
dost plus: 3,0-3,5 pkt
dost: 2,5-2,9 pkt
ndst: 2,4 i mniej pkt
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A) Podręczniki:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II i III, wyd. dowolne;
F. Copleston, Historia filozofii, t. IV, V, VI, VII, VIII, IX, wyd. dowolne;
Alfred Ayer, Filozofia XX wieku, Warszawa: PWN 2003;
Leszek Kołakowski, Filozofia pozytywistyczna, Warszawa: PWN 2009;
K. Gurczyńska-Sady, W. Sady, Wielcy filozofowie współczesności, Antyk 2012;
T. Szubka, Filozofia analityczna. Koncepcje, metody, ograniczenia, Warszawa: PAN 2012;
T. Szubka, Neopragmatyzm, Toruń: UMK 2012.
B) Lektura obowiązkowa:
1. W. James, Doświadczenia religijne, Kraków: NOMOS 2001, wykłady IV i V, s 66-102..
2. G, Marcel, Mądrość i poczucie sakrum, Kraków: ARKANA 2011, przekł. K. Chodacki, P. Chołda, Rozdz. V: Pogwałcenie intymności, s. 90-106.
3. J. P. Sartre, Za zamkniętymi drzwiami.
4. S. Kierkegaard, Czyny miłości, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki 2008, przekł. A. Szwed, Rozdz. II A. Ty powinieneś kochać, s. 38-62 (opcjonalnie).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: