Historia filozofii nowożytnej 1500-HFN-SJ-22
Na treść programową zajęć składają się następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie.
a) prekursorzy Odrodzenia
b) Renesans i zainteresowanie psychologią (M. De Montaigne)
c) Renesans i zainteresowanie teologią (F. Salezy)
d) Renesansowa filozofia przyrody (G. Bruno)
e) Renesansowa teoria nauki (F. Bacon)
2. Esencjalizacja metafizyki (F. Suarez)
3. Wiek XVII – okres wielkich systemów:
a) G. Galileusz
b) R. Kartezjusz
c) B. Pascal
d) N. Malebranche
e) T. Hobbes
f) B. Spinoza
g) G.W. Leibniz
h) I. Newton
4. Oświecenie XVIII w:
a) tendencje filozofii XVIII w.
b) J. Locke
c) G. Berkeley
d) D. Hume
e) A. Cooper
f) Oświecenie we Francji: Wolter, La Mettrie, de Condillac
g) Oświecenie we Francji: D'Alambert (prekursor pozytywizmu); Helvetius; J. J. Rousseau; T. Reid (zdrowy rozsądek)
h) Oświecenie w Niemczech: Wolff, Kant
i) pocz. wieku XIX: Bentham, James Mill (utylitaryzm); idealizm niemiecki: Fichte, Schelling, Hegel, Schopenhauer
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu, gdy:
WYKŁAD:
● uczestniczy w zajęciach. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.)
● zaliczy z pozytywnym wynikiem kolokwium pisemne z zakresu treści wykładów. Kolokwium składa się z pytań otwartych. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Kryteria oceny:
bdb: 9,0-10,0 pkt
db plus: 8,0-8,9 pkt
db: 7,0-7,9 pkt
dost plus: 6,1-6,9 pkt
dost: 5,1-6,0 pkt
ndst: 5,0 i mniej pkt
ĆWICZENIA:
Przygotowanie i przedstawienie na zajęciach prezentacji przygotowanej na podstawie wskazanego przez prowadzącego zajęcia fragmentu lektury obowiązkowej.
Literatura
A) Podręczniki:
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II i III, wyd. dowolne;
F. Copleston, Historia filozofii, t. IV, V, VI, VII, VIII, IX, wyd. dowolne.
B) Lektura obowiązkowa:
1. A. MacItyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, rozdz. IV i V, s. 83-127.
2. J. Maritain, Trzej reformatorzy: Luter, Kartezjusz, Rousseau, wydanie dowolne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: