Historia filozofii nowożytnej 1500-HFN-2-DM
W ramach wykładu omówione zostają kolejno:
I. Filozofia Odrodzenia
1. Humanizm
2. Neoplatonizm renesansowy
3. Arystotelizm
4. Racjonalizm i naturalizm filozofii społecznej i filozofii kultury
5. Filozofia przyrody
II. Filozofia systemów XVII wieku
1. Kartezjusz
2. Hobbes
3. Pascal
4. Malebranche
5. Spinoza
6. Leibniz
7. Newton
8. Vico
III. Óświecenie
1. Locke
2. Hume
3. Kant
4. Rousseau
iV. Systemy idealistyczne XIX wieku
1. Fichte
2. Schelling
3. Hegel
V. Pozytywizm i materializm
1. Comte
2. Mill
3. Feuerbach
4. Marks
5. Spencer
VI. Opozycja wobec pozytywizmu i racjonalizmu
1. Kierkegaard
2. Newman
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu, gdy:
● uczestniczy w zajęciach. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.)
● bierze czynny udział w zajęciach i zaliczy z pozytywnym wynikiem ustne kolokwium z lektury obowiązkowej (W2, U3)
● zaliczy z pozytywnym wynikiem kolokwium pisemne z zakresu treści wykładów. Kolokwium składa się z pytań otwartych. (W1; U1; U2; K1; K2) Średnia ocen z kolokwium ustnego oraz pisemnego jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Kryteria oceny:
bdb: 9,0-10,0 pkt
db plus: 8,0-8,9 pkt
db: 7,0-7,9 pkt
dost plus: 6,1-6,9 pkt
dost: 5,1-6,0 pkt
ndst: 5,0 i mniej pkt
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
A) Podręczniki:
Copleston F., Historia filozofii, t. IV - IX, wyd. dowolne.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. II - III, wyd. dowolne.
B) Lektura obowiązkowa:
Maritain J., Trzej reformatorzy, Warszawa-Ząbki 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: