Gerontopedagogika 1500-GERP-ORG-S1
Treści programowe wykładu:
- gerontopedagogika w systemie nauk; podstawowa terminologia;
- starzenie się i starość w kontekście pedagogiki,
- potrzeby osób starszych, ich specyfika i diagnozowanie,
- diagnoza sytuacji życiowej osób starszych,
- optymalizacja warunków życiowych osób starszych,
- starość jako kategoria wielowymiarowa,
- społeczne aspekty starości (pozycja społeczna, role społeczne, stosunki z rodziną oraz społeczeństwem),
- socjalizacja osób w podeszłym wieku,
- egzystencjalne problemy wieku starczego,
- doświadczenia przemijania i bliskości śmierci, przygotowanie się do niej,
- profilaktyka i prewencja patologizacji życia osób starszych,
- doświadczenie samotności i izolacji społecznej.
Treści programowe ćwiczeń:
Osoba starsza w rodzinie
Osoby starsze w mieście i na wsi – potrzeby i problemy
Indywidualna opieka nad osobą starszą – perspektywa opiekuna i podopiecznego
Organizacje pozarządowe (stowarzyszenia i fundacje) pomagające osobom starszym
Wolontariat osób starszych
Dzienne domy opieki
Hospicja
Uniwersytet Trzeciego Wieku
Zajęcia aktywizacyjne dla osób starszych
Wokół samotności i śmierci – jak rozmawiać o schyłku życia?
Ludzie starsi i nowoczesne technologie – perspektywy i bariery
Pomoc osobom starszym świadczona przez związki wyznaniowe
Czego można się nauczyć od osób starszych? Ubogacenie społeczeństwa przez starość
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- oxfordzka
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
W01, 02; U01, 02; K01 - egzamin ustny z treści przedstawianych podczas wykładów oraz z zadanej literatury przedmiotu. Zagadnienia egzaminacyjne są tożsame z listą tematów wyszczególnionych w sylabusie. Studentowi zostanie zadanych 5 pytań.
Ilość pełnych odpowiedzi na pytania / ocena:
5 / 5
4 / 4
3 / 3
2 i mniej / 2
Ćwiczenia:
W01, 02; U01, 02; K01 - student jest zobowiązany do samodzielnego wyszukania na każde zajęcia artykułu dotyczącego zagadnienia podanego w sylabusie (kolejność wg listy) oraz sporządzenia krótkiej, maksymalnie na 1 stronę A4, analizy wyszukanego tekstu z zaprezentowaniem swoich wniosków i spostrzeżeń. Tak przygotowany materiał stanowi podstawę do dyskusji i innych form aktywności proponowanych podczas ćwiczeń przez prowadzącego. Na ocenę końcową składają się: ocena za kompletność zebranych artykułów i poziom ich opracowania (2/3 oceny końcowej) oraz aktywność studenta podczas zajęć (1/3 oceny końcowej).
Literatura
Olga Czerniawska, Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Łódź 2011
Elżbieta Dubas (red.), Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Łódź 2007
Krzysztof Sawiński (red.), Wyzwania współczesnej geriatrii i gerontologii. Praca zbiorowa, Poznań 2014
Piotr Błędowski, Andrzej Stogowski, Katarzyna Wieczorowska-Tobis (red.), Wyzwania współczesnej gerontologii, Poznań 2013
Bożena Zboina, Grażyna Nowak-Starz, Starość – obawy, nadzieje, oczekiwania. Wybrane zagadnienia z gerontologii, Ostrowiec Świętokrzyski 2009
Robert D. Hill, Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Warszawa 2009
Jerzy Halicki, Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Białystok 2010
Ryszard Pichalski, Psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania osób w podeszłym wieku, Toruń 2014
Anna Kotlarska-Michalska (red.), Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie, Poznań 2013
Norbert G. Pikuła, Poczucie sensu życia osób. Inspiracje do edukacji w starości, Kraków 2015
Zofia Zaorska, Dodać życia do lat. Materiały metodyczne ułatwiające organizację różnych form aktywności wśród osób starszych oraz w grupach wielopokoleniowych, Lublin 1999
Łukasz Tomczyk, Edukacja osób starszych. Seniorzy w przestrzeni nowych mediów, Warszawa 2015
Agnieszka Stopińska-Pająk (red.), Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność, Katowice 2009
Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Mirosław Wójcik (red.), Soma i psyche w edukacji dojrzałych wiekiem kobiet i mężczyzn: praca zbiorowa, Mysłowice 2011
Artur Fabiś, Marcin Muszyński (red.), Społeczne wymiary starzenia się, Bielsko-Biała 2011
Lucyna Frąckiewicz i Elżbieta Górnikowska-Zwolak, Współczesne wyzwania edukacji dorosłych. Obszary współpracy gerontologii i andragogiki, Mysłowice 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: