Filozofia i teologia wychowania i edukacji 1500-FWIEDT-S1
Realizacja przedmiotu będzie obejmować w szczególności następujące zagadnienia:
1. Podstawowe pojęcia pedagogiczne odnoszące się również do filozofii i teologii wychowania (wychowanie, nauczanie, kształcenie, edukacja, samokształcenie, samowychowanie, wartości wychowawcze- aksjologia,) 2 godz.
2. Rozumienie filozofii wychowania w Polsce; relacje między filozofią a pedagogiką. 2 godz.
3. Relacje między wychowaniem a nauką, religią, światopoglądem i ideologią 2 godz.
4.Wychowanie w nauczaniu i życiu Kościoła 2 godz.
5. Główne koncepcje antropologiczne na przestrzeni wieków w kontekście edukacji i wychowania 10 godz.
a. Starożytność (Sokrates Platon Arystoteles)
b/ Średniowiecze
c/ Narodziny humanizmu
d/ Humanizm w wieku XVI
e/ Między Renesansem a Oświeceniem
f/ Człowiek w Oświeceniu Russo,
g/ wpływ rewolucji francuskiej na oświatę
h/ Wychowanie pozytywistyczne
6. Wartości w wychowaniu; prawda, dobro i piękno 2 godz.
7. Cel wychowania dojrzała osobowość a autorytet 2 godz.
8. Wychowanie a społeczeństwo i polityka 2 godz
9. Wychowanie do odpowiedzialności 2 godz.
10. Tolerancja w wychowaniu 2 godz.
11. Personalizm chrześcijański w pedagogice 2 godz
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Kryteria oceniania:
Student zalicza przedmiot, gdy:
a)przygotował pisemne opracowanie dwóch lektur z zakresu literatury podstawowej i pomocniczej oraz uzyskał pozytywną ocenę tej pracy
b) uzyskał pozytywną ocenę z egzaminu ustnego
Literatura
Literatura;
Lektura podstawowa :
S. Gałkowski, Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania, Kraków 2016
S. Kot, Historia wychowania, Warszawa 1996
Pius XI Encyklika o chrześcijańskim wychowaniu młodzieży, Poznań 1932
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim, w: Sobor Watykański II, Konstytucje.Dekrety.Deklaracje,Poznań 2022, s. 305-324
Literatura pomocnicza:
W. Jaeger, Paideia t.1 i 2, Warszawa 1962
M. Wasilewski, Pedagogika grecka od Protagorasa do Posejdoniosa. Edukacja. Filozofia wychowania, Łódź 2017
B. Suchodolski, Narodziny nowożytnej filozofii człowieka, Warszawa 1968
B. Suchodolski, Rozwój nowożytnej filozofii człowieka, Warszawa 1967
Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, red. M. Rusiecki, Lublin 1989
Filozofia wychowania w praktyce pedagogiczne, red. A. Szudry-Barszcz i S. Sztobryn, Lublin 2012
L. Wciórka, Filozofia człowieka, Warszawa 1982
W. Granat, Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Poznań 1985
Antropologia, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Warszawa
A. Szudera, K. Uzar, Personalistyczny wymiar filozofii wychowania, Lublin 2009
B. Kiereś, Personalizm w pedagogice, Polska myśl pedagogiczna, 2(2016) nr 2 s. 271-281
H. Majkrzak, Filozofia wychowania w ujęciu św. Tomasza, Człowiek w kulturze, 17(2005) 201-212
U. Ostrowska, Aksjologia pedagogiczna – subdyscyplina naukowa pedagogiki, Roczniki pedagogiczne t. 9(45) 2017 nr 2 s. 11-30
A. Maj. Aksjologia pedagogiczna, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016 s. 87-91
K. Hałas, A. Maj, Teorie wartości obiektywistyczne i subiektywistyczne, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016 s. 1167-1172
K. Hałas, Tolerancja, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s, 1172-1177
P. Skrzydlewski, Dobro, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s. 256-260
A. Maj, Świętość, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s. 1151-1157
T. Duma, Prawda, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s. 868-872
T. Duma, Prawdomówność, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s. 873-877
A. Lekka-Kowalik, Nauka, w: Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016, s. 640-646
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: