Filozofia kultury, sztuki i techniki 1500-FKS-DM
Zajęcia z filozofii kultury mają na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami definicji kultury, nauk o kulturze oraz filozoficznego rozumienia kultury i koncepcji kultury w relacji do natury na przestrzeni dziejów. Wykład podejmuje również ważkie zagadnienia kultury: rozumienie tolerancji oraz redefiniowanie tego pojęcia we współczesnej debacie, poczucie tożsamości osobowej w „ponowoczesnym społeczeństwie” oraz zagadnienie relacji między ciałem ludzkim a tożsamością osobową.
Na treść programową wykładu Filozofia kultury, sztuki i techniki składają się następujące zagadnienia:
I. 1. Kultura – podstawowe rozróżnienia, poszukiwanie definicji kultury; 2. Nauki o kulturze; 3. Z historii formowania się pojęcia „kultura”; 4. Aspekty filozoficznego rozumienia kultury; 5. Osobowe formy działania ludzkiego; 6. Filozoficzne koncepcje kultury;
II. Tolerancja w kulturze (1. John Locke – „List o tolerancji”; 2. współcześni myśliciele o tolerancji: L. Kołakowski, J. Habermas, P. Jaroszyński, E. Podres, M. Walzer, A. MacItyre);
III. Tożsamość a kultura współczesna – zjawisko alternacji vs "zakorzenienie" (różne rodzaje tożsamości, poczucie tożsamości jako stała antropologiczna, społeczeństwo tradycyjne a społeczeństwo nowoczesne, globalizacja a poczucie tożsamości.
IV. Ciało a tożsamość osoby we współczesnej kulturze – feminizm egalitarny, feminizm różnicy, chrześcijańska refleksja nad ciałem.
V. Camino de Santiago - Droga Jakubowa dziedzictwem kulturowym Europy i Polski.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzenia efektów kształcenia:
● pisemne kolokwium (W1; W2; W3)
● czynny udział w zajęciach (U1; U2; U3; U4; K1, K2)
● przygotowanie prezentacji promującej Szlak Świętego Jakuba (U4, W4)
Student otrzymuje pozytywną ocenę, gdy:
● uczestniczy w zajęciach. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.)
● zaliczy z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów oraz literatury obowiązkowej. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z przedmiotu.
Kryteria oceny:
bdb: 2,9-3,0 pkt
db plus: 2,7-2,8 pkt
db: 2,4-2,6 pkt
dost plus: 2,1-2,3 pkt
dost: 1,6-2,0 pkt
ndst: 1,5 i mniej pkt
Literatura
1. P. Oleś, O różnych rodzajach tożsamości oraz ich stałości i zmianie, w: Tożsamość i jej przemiany a kultura, red. P. Oleś, A. Batory, Lublin: KUL 2008, s. 41-84.
2. R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009.
3. M. Walzer, O tolerancji, przeł. T. Banaszak, Warszawa 2013.
4. A. MacIntyre, Etyka i polityka, Warszawa: PWN 2009
5. S. Weil, Zakorzenienie. W: Wybór pism, Warszawa: PWN 1983
6. A. Gidddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja“ i społeczeństwo w epoce poźnej nowoczesności, przeł. A. Sulżyńska, Warszawa: PWN 2012
7. Ernesto de Marchi, Wstęp, tłum. z włoskiego Hanna Cierniak, w: Locke John, List o tolerancji, tłum. Leon Joachimowicz, Warszawa: PWN, 1963, s. 19-42
8. P. Jaroszyński, Etyka dobra czy etyka tolerancji?, w: tenże, W nowogródzkiej stronie, Warszawa 2004, s. 141-151.
9. Kupczak, Teologiczna semantyka płci, Kraków: WAM 2013, s. 17-54
Lektura obowiązkowa:
1. J. Ratzinger-Benedykt XVI, Formalne zasady chrześcijaństwa. Szkice do teologii fundamentalnej, Poznań: W Drodze 2009, s. 112-124.
2. M. Miczyńska-Kowalska, Nowoczesna tożsamość w eksplikacji Anthony'ego Giddensa, W: Tożsamość w wielokulturowym kontekście, T 7, red. L. Dyczewski, K. Jurek, Lublin: KUL 2013, ss. 57-78.
3. L. Kołakowski, O tolerancji, w: Mini wykłady o maxi sprawach, „Znak”, Kraków 1997, s. 35-41
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: