Etyczne i moralne podstawy praw człowieka 1500-ETPCZ-S2
Prowadzone zajęcia będą podzielone na dwie części: pierwsza przybliży zagadnienia historyczno-teoretyczne rozwoju koncepcji Praw Człowieka, ich zródeł, modele obowiązujące w świecie, kwestię prawa naturalnego, różne ujęcia i definicje PCz, nie zapominając o wydarzeniach i postaciach, które przyczyniły się do sformułowania praw człowieka. Po tak zarysowanym horyzoncie teoretycznym zostaną podjęte kwestie podstaw etycznych, zwłaszcza godności człowieka, które jest zródełm praw i wolności. Przytoczone zostaną najważniejsze filozoficzne doktryny dotyczące godności człowieka, jej wartości etycznej i prakseologicznej.
W drugiej zaś części (4 h) w oparciu o orzecznictwo Trybunału w Strasbourgu zostaną przeanalizowane podstawowe założenia etyczne rozstrzygnięć sporów dotyczących praw człowieka, a także przekazana podstawowa wiedza na temat mechanizmów prawnych związanych z procedurami obowiązującymi w Trybunale.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć odbędzie się na podstawie egzaminu pisemnego z treści przedstawionej podczas wykładów.
Literatura
Literatura pomocnicza:
B. Drożdż, Fundamentalne prawa człowieka – refleksje w kontekście ludzkiej godności, „Perspectiva” 1(2007), s.48-61; K. Jerzyna, T. Zadykowicz, Prawa Człowieka. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2010; J. Hołda, Prawa człowieka, Kraków 2004; H. Skorowski, Problematyka Praw Człowieka, Warszawa 2005; Prawa człowieka. Zarys wykładu. – J. Hołda, Zb. Hołda, D. Ostrowska, J.A. Rybczyńska, Kraków 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: