Etyka biblijna 1500-ETBIBL-S1
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy na temat etyki wyłożonej przez Biblię. Odwołuje się zatem do Biblii jako całości, czyli kanonu. W teologii mówi się zazwyczaj o "teologii moralnej" czy "nauce moralnej", natomiast etykę pojmuje się jako dyscyplinę filozoficzną, której głównym celem (w dużym skrócie) jest odkrywanie czy ustalanie zasad moralnych wysiłkiem umysłu ludzkiego. M. Wojciechowski słusznie zauważa: "Zastosowanie terminu etyka do Biblii jest jednak zamierzone i celowe. Przecież moralne treści Biblii są podobnego rodzaju, co osądy i zalecenia moralne zawarte w filozoficznych systemach etycznych niezależnie, czy są one z nimi zgodne, czy też im przeciwne" (M. Wojciechowski, Etyka Biblii, Kraków 2009, s. 6). Prezentację poglądów etycznych Biblii obejmie następujące tematy:
1. Zakres znaczeniowy etyki biblijnej.
2. Etyka biblijna w kontekście prawa naturalnego.
3. Dekalog jako fundament etyki ST.
4. Biblijna koncepcja człowieka jako źródło etosu.
5. Przymierze jako oś nauczania etycznego Biblii.
6. Przesłanie etyczne Jezusowego Kazania na górze.
7. Pytanie o Pawłową koncepcję etyki.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Praca semestralna (90%)
2. Frekwencja (10%)
1. Praca semestralna
Student ma do wyboru siedem tematów:
a) W jakim sensie miłość Boga i bliźniego jest główną zasadą moralną stanowią przez Jezusa?
b) W czym zawiera się nowość etyczna Jezusowego Kazania na górze (Mt 5-7)?
c) Co stanowi o "szczęściu/szczęśliwości" człowieka w świetle Ośmiu błogosławieństw (Mt 5,3-12)?
d) W jakim stopniu przypowieści Jezusa przynoszą spójny system etyczny?
e) Jakie miejsce w nauczaniu Jezusa zajmuje idea nawrócenia?
f) Jaki był stosunek Jezusa do prawa Starego Testamentu?
g) Jaki element nauczania moralnego Jezusa jest szczególnie ważny dzisiaj?
Praca nie powinna przekroczyć 8 tysięcy znaków ze spacjami – stanowi to trzy strony przy marginesie 2,5 cm, odstępie 1,5 pt. i czcionce TimesNewRoman 12 pt.
Ocenie będzie podlegać: umiejętność rozwiązania postawionej kwestii (2 pt.), podejście „autorskie” do danego problemu (2 pt.) oraz strona literacka pracy (stylistyka, interpunkcja itd.) (1 pt.). Maksymalna ocena to 5 pt. Na zakończenie pracy należy wskazać literaturę wykorzystaną w pracy.
Pozostałe uwagi odnośnie do pracy zaliczeniowej: www.prorok.edu.pl.
2. Frekwencja
Dopuszcza się nieobecność na dwóch wykładach.
Literatura
Papieska Komisja Biblijna, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego (wydanie polskie: Kielce 2009).
Literatura przedmiotu:
BASTIANEL, S. – DI PINTO, L., Biblijne podstawy etyki, Myśl Teologiczna 2, Kraków 1994.
MALINA, A., „Zagadnienia etyczne”, w: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu. II. Dzieło Janowe, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008, 295-330.
MICKIEWICZ, F., „Zagadnienia etyczne”, w: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu. II. Dzieło Janowe, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008, 307-373.
LANGKAMMER, Etyka Nowego Testamentu, Wrocław 1995.
PAPIESKA KOMISJA BIBLIJNA, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego, Rzym 2008 (wyd. pol. Kielce: Jedność 2009).
SCHELKLE, K.H., Teologia Nowego Testamentu. III. Etos, Kraków 1984.
SCHNACKENBURG, R., Nauka moralna Nowego Testamentu, Warszawa 1983.
WOJCIECHOWSKI, M., Etyka Biblii, Kraków 2009.
WOJCIECHOWSKI, M., „Zagadnienia etyczne”, w: M. Rosik (red.), Teologia Nowego Testamentu. I. Ewangelie synoptyczne i Dzieje Apostolskie, Bibliotheca Biblica, Wrocław 2008, 335-361.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: