Chrześcijańska etyka seksualna 1500-ESEK-S1
Przedmiotem konwersatorium jest katolicka etyka seksualna, stanowiąca część teologii moralnej. W ramach zajęć analizowane będą zagadnienia związane z ludzką płciowością, przy naturalnym ukierunkowaniu na dobro. Człowiek dążący do zbawienia jest zobowiązany, aby kierować się wartościami oraz postępować wedle zasad, które urzeczywistniają w sumie proces humanizacji. Podczas konwersatorium studenci zapoznają się nie tylko z pozytywnym aspektem seksualności, ale analizowane będą również negatywne przejawy realizacji postulatów płciowości.
W oparciu o elementarną wiedzę, jak też odnosząc się do nauczania Kościoła dyskutowane będą następujące zagadnienia z etyki seksualnej (15 godz.):
1. Istota czystości seksualnej –
2. Integralność płciowości ludzkiej
3. Chrześcijańskie ujęcie problematyki wychowania seksualnego
4. Problem komunikowania kwestii seksualnych (duszpasterstwo, konfesjonał, szkoła)
5. Problematyka uzależnień seksualnych (w tym cybererotyzm)
6. Złożoność zjawiska homoseksualizmu i jego ocena moralna
7. Zjawisko dewiacji seksualnych – etiologia, sprawcy, przejawy, skutki (moralne, prawne, psychiczne, społeczne), możliwości terapii
W cyklu 2022/23L:
Tematy zajęć |
W cyklu 2023/24L:
Tematy zajęć |
W cyklu 2024/25L:
Tematy zajęć |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu konwersatorium z etyki seksualnej student: 1. Charakteryzuje odniesienie człowieka do seksualności w oparciu o dane Objawione, przesłanki prawa naturalnego oraz nauczanie Kościoła; 2. Prezentuje koncepcje seksualności właściwe poszczególnym kulturom; 3. Definiuje miłość i czystość w ujęciu chrześcijańskim; 4. Klasyfikuje dewiacje seksualne; 5. Formułuje postulaty wychowania seksualnego.
Kryteria oceniania
Ocena pracy studenta obejmuje dwa etapy. Pierwszy etap dotyczy oceny ciągłej obejmującej przygotowanie do konwersatorium oraz aktywność w dyskusji. Student przygotowuje zaproponowany przez prowadzącego zajęcia temat. Elementem oceny będzie również obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności).
Drugi natomiast etap stanowi przedłożenie pisemnego sprawozdania z przebiegu zajęć, gdzie będą również zawarte stawiane pytania oraz odpowiedzi udzielone przez moderującego.
Powyższa ocena obejmuje: W1, W2, U1, K1.
Praktyki zawodowe
Nie odnosi się do przedmiotu.
Literatura
Literatura wykorzystywana podczas zajęć:
W. WIECZOREK, Sens cnoty czystości w kontekście powołania do małżeństwa, RT 55(2008), z 10, s. 145-165.
B.M. AHERN, Chrześcijańska świętość a czystość, w: A. SZAFRAŃSKA (red.), Kościół a problemy etyki seksualnej. Komentarz do deklaracji Persona humana, Warszawa 1987, s. 154-163.
K. WOJTYŁA, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986, s. 129-156.
PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie, Watykan 1995.
PAPIESKA RADA DS. RODZINY, Vademecum dla spowiedników o niektórych zagadnieniach moralnych dotyczących życia małżeńskiego (Watykan 1997).
M. NOWOSIELSKI, Integralność spowiedzi a roztropność spowiednika, w: INSTYTUT STUDIÓW NAD RODZINĄ ATK, Posługa spowiedników w realizacji powołania małżeńskiego, Łomianki 1999, s. 107-110.
A. DERDZIUK, Spowiednik wobec problemu antykoncepcji – roztropne milczenie czy napiętnowanie? w: INSTYTUT NAUK O RODZINIE KUL, Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych, Lublin 2008, s. 79-92.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, List do biskupów Kościoła Katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych (Watykan 1986).
Uwagi dotyczące odpowiedzi na propozycje ustaw o niedyskryminowaniu osób homoseksualnych (Watykan 1992).
Uwagi dotyczące projektów legalizacji prawnej związków między osobami homoseksualnymi (Watykan 2003).
J. GOCKO, Pornografia jako zagubienie sensu ludzkiej cielesności i płciowości, w: J. NAGÓRNY, M. POKRYWKA (red.), Płciowość ludzka w kontekście miłości. Przesłanie moralne Kościoła, Lublin 2005, s. 219-242.
P. BARCZAK, Uzależnienie od seksu – charakterystyka problemu i diagnoza, w: P. MORCINIEC (red.), Miłość. Płciowość. Płodność. Aktualne problemy etyki seksualnej, Opole 2007, s. 131-146.
J. SZYRAN, Pornografia – wybór i przymus. Kilka wskazań dla spowiedników, HD 78(2009), nr 1, s. 41-54.
G. CUCCI, H. ZOLLNER, Kościół a pedofilia, Kraków 2011.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Modyfikacje wprowadzone do tekstu „Normae de gravioribus delictis”, OsRomPol 31(2010), nr 10, s. 53-56.
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Okólnik do Konferencji Episkopatów w sprawie opracowania „wytycznych” dotyczących sposobów postępowania w przypadku nadużyć seksualnych popełnianych przez duchownych wobec osób niepełnoletnich, Watykan 2011.
Literatura studiowana samodzielnie przez studenta:
PAWEŁ VI, Encyklika „Humanae vitae” o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego, Watykan 1968.
W cyklu 2022/23L:
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: |
W cyklu 2023/24L:
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: |
W cyklu 2024/25L:
Literatura wykorzystywana podczas zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: