Elementy prawa dla asystenta rodziny 1500-EPASR-S1
Uwzględniając przygotowanie studentów do wykonywania przeszłego zawodu (asystenta rodziny), w pełnym opracowaniu opisu przedmiotu uwzględniono zarówno problematykę teoretyczną, wynikającą z poszczególnych aktów prawnych obowiązujących w Polsce, jak również praktyczną ich realizację w środowisku szkolnym, rodzinnym i społecznym. Podjęto zatem zagadnienie wymagań, jakie musi spełnić asystent rodziny, zwłaszcza wymagania formalne (wykształcenie, doświadczenie zawodowe, uprawnienia rodzicielskie, niekaralność czy też wypełnianie obowiązków alimentacyjnych). W trakcie zajęć student ma także poznać podstawowe zagadnienia z metodyki pracy socjalnej, psychologii społecznej i komunikacji interpersonalnej wynikające z konkretnych norm prawa polskiego. Takie założenia merytoryczno-metodologiczne skłoniły do opracowania w realizacji przedmiotu następujących zagadnień:
1. Pojęcie prawa – prawo stanowione a inne systemy norm społecznych – 2 godz.
2. Źródła prawa, norma prawna, jej właściwości i budowa – 2 godz.
3. System prawa Rzeczypospolitej Polskiej, budowa aktu normatywnego – 2 godz.
4. Wybrane elementy pedagogiki, psychologii rozwojowej i wychowawczej – 2 godz.
5. Instytucje, stowarzyszenia zajmujące się pomocą społeczną i pracą socjalną – 2 godz.
6. Elementy prawa rodzinnego oraz zagadnienia z zakresu praw dziecka – 2 godz.
7. Regulacje prawne w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej – 2 godz.
8. Obowiązki asystenta rodziny – 2 godz.
9. Uprawnienia asystenta rodziny – 2 godz.
10. Wymagania zawodowe wobec asystenta rodziny – 2 godz.
11. Zatrudnienie asystenta rodziny – 2 godz.
12. Rodzaje relacji pomocowych oraz funkcjonowanie placówek pomocowych – 2 godz.
13. Organizacja pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka lub placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego – 2 godz.
14. Znaczenie rodziny biologicznej w życiu dziecka oraz wskazówki do udziału rodziny zastępczej w planie pracy z rodziną biologiczną, prowadzonej przez asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej, ze szczególnym uwzględnieniem kontaktów bezpośrednich i pośrednich z rodziną biologiczną oraz działań ukierunkowanych na reintegrację rodziny biologicznej lub zapewnienie dziecku trwałego środowiska rodzinnego – 2 godz.
15. Dokumentacja prowadzona przez placówki – 2 godz.
Po ukończeniu przedmiotu:
1. Student sytuuje rodzinę w polskim systemie prawnym, posługując się przy tym konkretnymi regulacjami legislacyjnymi.
2. Wskazuje na związek polityki rodzinnej państwa z prawami i obowiązkami rodziców i dzieci.
3. Zauważa różnice pomiędzy typami rodzin i nadaje priorytetowe znaczenie rodzinie biologicznej.
4. Wyjaśnia na czym polega organizowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka i placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego.
5. Tłumaczy stronę formalną zatrudnienia asystenta rodziny: kwalifikacje zawodowe, stosunek i warunki pracy oraz elementy składowe umowy o pracę.
6. Wyjaśnia procedury prowadzenia dokumentacji przez placówki.
7. Uzasadnia potrzebę etosu asystenta rodziny.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- studium przypadku
- stolików eksperckich
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne (lub ustne) z treści wykładów i Ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej: W1, W2, W3.
Egzamin końcowy: U1, U2, K1.
Kryteria oceniania:
Student zalicza przedmiot, gdy:
a) otrzymał pozytywną ocenę na podstawie wyniku kolokwium (pisemnego bądź ustnego) obejmującego treści wykładów i literatury obowiązkowej (maksymalna liczba punktów do zdobycia 25, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 13 punktów), co pozwala studentowi przystąpić do egzaminu;
b) otrzymał pozytywną ocenę z egzaminu (maksymalna liczba punktów do zdobycia 25, do uzyskania pozytywnej oceny wymagane jest przynajmniej 13 punktów);
Student może w sumie uzyskać maksymalnie 50 punktów. Wykładowca może jednorazowo przyznać studentowi maksymalnie 4 punkty za jego zaangażowanie oraz wykazane treści rozszerzone i dopełniające, gratyfikując również staranność i systematyczność pracy. Do zaliczenia semestru wymagane jest 26 punktów, które ustala się według następujących kryteriów:
45-50 punktów – bardzo dobry (5)
40-44 punktów – dobry plus (4,5)
35-39 punktów – dobry (4)
30-34 punktów – dostateczny plus (3,5)
26-29 punktów – dostateczny (3)
25 punktów i mniej – niedostateczny (2)
Zaliczenie przedmiotu odbywa się zgodnie z aktualnym Zarządzeniem Rektora UMK (np. uwarunkowania epidemiologiczne). W roku akademickim 2022/2023 obowiązuje forma tradycyjna.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887; Dz. U. z 2015 r. poz. 332, 1045, 1199).
Literatura dodatkowa:
De Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998.
DuBois B., Miley K. K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Śląsk, Katowice 1999.
Frączek Z., Szluz B. (red.), Koncepcje pomocy człowiekowi w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
Garvin Ch., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 1998
Goroszkiewicz M. (red.), Ubezpieczenie zdrowotne wraz z indeksem rzeczowym, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 1999 – stan prawny: styczeń 1999.
Ignatowicz J., Nazar M., Prawo rodzinne, Warszawa 2006.
Kamiński T., Praca socjalna i charytatywna, Wyd. UKSW, Warszawa 2004.
Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wydawnictwo Warmińsko-Mazurskie, Olsztyn 2001.
Kędzior J., A. Ładyżyński (red.), Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej, Śląsk, Katowice 2010.
Kubowicz S., Soczyński B., Kodeks pracy, Gdańsk 2004.
Łopatka A., Prawoznawstwo, Warszawa 2000.
Mariola Świderska, Asystent rodziny - współczesna forma pomocy rodzinie, Społeczna Akademia Nauk 2014.
Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, t. I., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Marynowicz-Hetka E., Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (red.), Pedagogika społeczna i praca socjalna, Śląsk, Katowice 1998.
Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka, t. I., Akademia Bydgoska, Bydgoszcz 2003.
Orłowska M., Malinowska L. (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu metod i narzędzi, Żak, Warszawa 2000.
Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna. Żak, Warszawa 2003.
Plopa M., Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Impuls, Kraków 2008.
Prawo rodzinne i opiekuńcze, w: Szczurek Z., Prawo cywilne dla studentów administracji, wyd. 5, Wyd. Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2012, s. 455-538.
Szczepkowski J., Praca socjalna – Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, AKAPIT, Toruń 2010.
Tenerowicz A. (red.), Kodeks cywilny wraz z indeksem rzeczowym, wyd. 4, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 1999 – stan prawny: marzec 2000.
Tenerowicz A. (red.), Kodeks postępowania karnego wraz z indeksem rzeczowym, wyd. 2, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2000 – stan prawny: styczeń 2000.
Terenowicz A. (red.), Kodeks postępowania cywilnego wraz z indeksem rzeczowym, wyd. 2, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2000 – stan prawny: grudzień 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: