Egzegeza Starego Testamentu - Pięcioksiąg i księgi historyczne 1500-EGSTP-2-SJ-22
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o Księgach wchodzących w skład Pięcioksięgu (Tory). W przypadku Ksiąg Historycznych przekazywana wiedza dotyczyć będzie skomplikowanego procesu powstawania poszczególnych ksiąg i całości poszczególnych zbiorów ksiąg: Deuteronomicznego Dzieła Historycznego (Pwt) Dzieła Kapłańskiego (Rdz, Kpł), oraz innych tradycji zawartych w Torze (tzw. J i E), autorstwa kolejnych dzieł oraz podstawowych metod interpretacyjnych tekstów Pięcioksięgu, zwłaszcza metody diachronicznej i narratywnej, następnie zapoznanie z teologią poszczególnych ksiąg wchodzących w skład Tory. Na treść programową zajęć składają się następujące tematy:
1). Tło historyczne, czas powstania i autorzy poszczególnych z ksiąg Pięcioksięgu: 3 godzin;
2) Język ksiąg Tory, struktura wewnętrzna i miejsce danej księgi w kanonie Ksiąg ST: 2 godzin;
3) Egzegeza wybranych tekstów z Pięcioksięgu:
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Rdz 1-3: 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Rdz 12 i 17: 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Wj 3 i 12; 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w 19 i 32: 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Kpł 16: 2 godz.
Na szczegółowy nakład pracy studenta w ramach ćwiczeń składają się:
- udział w ćwiczeniach - 15 godzin;
- przeczytanie wybranych tekstów z ksiąg historycznych oraz przygotowanie do pisemnego testu kontrolnego ze znajomości ich treści - 7 godzin;
- kwerenda biblioteczna, stworzenie prezentacji na temat jednej z bohaterek ksiąg historycznych i przygotowanie się do przedstawienia przedłożenia z użyciem środków audiowizualnych - 4 godziny;
- przeczytanie zadanego artykułu oraz przygotowanie do pisemnego testu kontrolnego ze znajomości jego treści - 4 godziny.
W ramach ćwiczeń studenci przygotowują prezentacje (około 60 minut) z wykorzystaniem technik audiowizualnych według schematu: analiza egzegetyczno-teologiczna oraz interpretacja aktualizująca w formie katechezy dla wylosowanego etapu edukacyjnego (klasa 0,3,4,6,8 szkoły podstawowej, klasa 2 liceum, klasa 4 technikum).
Prezentacje będą na temat jednej z wybranych bohaterów Pięcioksięgu:
1. Pierwsi rodzice - Adam i Ewa - grzech pierworodny;
2. Rodzeństwo - Kain i Abel - pierwsze zabójstwo;
3. Noe - odnowienie przymierza;
4. Mieszkańcy wieży Babel - bunt wobec Stwórcy;
5. Abraham - Ojciec wiary;
6. Izaak - wyproszony syn i niedołężny ojciec
7. Ezaw - utracone pierworództwo;
8. Jakub - protoplasta Narodu Wybranego;
9. Józef Egipski - królewski wzorzec;
10. Mojżesz - ideał przywódcy;
11. Jozue - wierny sługa i lider wspólnoty;
12. Aaron - pierwszy arcykapłan;
Prezentacja ma pobudzić odbiorców do dyskusji na temat wpływu teologii analizowanych tekstów na sytuację życiową współczesnych chrześcijan. Zadaniem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznej umiejętności właściwej interpretacji tekstów w oparciu o różne metody egzegetyczne, przy odpowiednim doborze i wykorzystaniu literatury przedmiotu oraz rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- Egzamin ustny weryfikujący wiedzę syntetyzującą nauczanie zawarte w Pięcioksięgu zdobytą w oparciu o treść wykładów oraz literaturę uzupełniającą: W1, W3; W4; W5;
- Pisemny sprawdzian sprawdzający znajomość lektur obowiązkowych: W1; W5; W6;
- Przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego zawierającego analizę egzegetyczno-teologiczną na temat wybranego bohatera Tory: W3; W4; W5;
- Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: U3; K2.
Kryteria oceniania:
1. Egzamin końcowy z wykładu:
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego z wykładu jest zaliczenie testu ze znajomości lektur obowiązkowych, który będzie oceniany w skali punktowej o 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - dostateczny; 69-77 - dostateczny plus; 78-86 - dobry; 87-94 dobry plus; 95-100 - bardzo dobry).
- Egzamin składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy zagadnień z zakresu wstępu szczegółowego do PIęcioksięgu, druga zaś jest prezentacją analizy egzegetycznej wybranych tekstów z wyżej wymienionych ksiąg. Warunkiem podjęcia analizy egzegetycznej jest dobra znajomość zagadnień z pierwszej części.
Na metody weryfikujące zdobyte przez studentów efekty kształcenia składają się:
- Pisemny test weryfikujący znajomość materialną ksiąg Tory: W5, W6;
- Pisemny test weryfikujący znajomość lektury obowiązkowej: W7;
- Przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego w postaci prezentacji zawierającej analizę egzegetyczno-teologiczną i aktualizującą na temat jednego z bohaterów Pięcioksięgu: U1, U2, U3, K1, K2, K3;
- Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: U3, K2, K4.
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest bezpośrednie w nich uczestnictwo (dopuszczona jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Brzegowy, T., Księgi Historyczne Starego Testamentu, Tarnów 2002;
- De Vaux, R., Instytucje Starego Testamentu, Poznań 2004;
- Dziadosz, D., Tak było na początku ... . Izrael opowiada swoje dzieje, Przemyśl 2011;
J. Lemański, Księga Wyjścia, NKB II, Częstochowa 2009;
J. Synowiec, Początki świata i ludzkości według Księgi Rodzaju, Kraków 2001;
J. Synowiec, Pięcioksiąg. Wprowadzenie do Ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa, Kraków 2000;
A. Tronina, Księga Kapłańska, NKB III, Częstochowa 2006;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: