Egzegeza Starego Testamentu - księgi historyczne 1500-EGSTKH-DM
- http://www.prorok.edu.pl (w cyklu 2024/25L)
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o Księgach Historycznych (prorokach wcześniejszych) i o Księgach Prorockich ST (prorocy późniejsi). W przypadku Ksiąg Historycznych przekazywana wiedza dotyczyć będzie skomplikowanego procesu powstawania poszczególnych ksiąg i całości poszczególnych zbiorów ksiąg: Deuteronomicznego Dzieła Historycznego (Pwt - 2Krl) Dzieła Kronikarskiego (1Krn-Ne), autorstwa kolejnych dzieł oraz podstawowych metod interpretacyjnych tekstów Ksiąg Historycznych, zwłaszcza metody diachronicznej i narratywnej, następnie zapoznanie z teologią poszczególnych ksiąg wchodzących w skład trzech podstawowych zbiorów zawierających biblijne dzieła historyczne. Na treść programową zajęć składają się następujące tematy:
1). Tło historyczne, czas powstania i autorzy poszczególnych z ksiąg historycznych: 8 godzin;
2) Język ksiąg historycznych, struktura wewnętrzna i miejsce danej księgi w kanonie Ksiąg ST: 8 godzin;
3) Egzegeza wybranych tekstów z ksiąg historycznych ST:
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Pwt 12 i 30: 1 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Joz 6 i 9 oraz 20 i 21: 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w Sdz 9,7-21; 13-16; 19; 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w 1Sm 1-3; 2Sm 6-7: 2 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w 1Krl 6-8; 12 oraz 2Krl 21-24: 2godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w 1Krn 22; Ezd 1-5; Ne 10 i 13: 2godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne w 2Mch 7.
Na szczegółowy nakład pracy studenta w ramach ćwiczeń składają się:
- udział w ćwiczeniach - 14 godzin;
- przeczytanie wybranych tekstów z ksiąg historycznych oraz przygotowanie do pisemnego testu kontrolnego ze znajomości ich treści - 16 godzin;
- kwerenda biblioteczna, stworzenie prezentacji na temat jednej z bohaterek ksiąg historycznych i przygotowanie się do przedstawienia przedłożenia z użyciem środków audiowizualnych - 20 godzin;
- przeczytanie zadanego artykułu oraz przygotowanie do pisemnego testu kontrolnego ze znajomości jego treści - 10 godzin.
W ramach ćwiczeń studenci przygotowują prezentacje (około 60 minut) z wykorzystaniem technik audiowizualnych według schematu: analiza egzegetyczno-teologiczna oraz interpretacja aktualizująca w formie katechezy dla wylosowanego etapu edukacyjnego (klasa 0,3,4,6,8 szkoły podstawowej, klasa 2 liceum, klasa 4 technikum). Prezentacje będą na temat jednej z wybranych bohaterek ksiąg historycznych:
1. Rachab (Joz 2,1-2,21; 6,22-25);
2. Rut (Rt);
3. Judyta (Jdt);
4. Estera (Est);
5. Batszeba (2 Sm 11,1-12,25; 1 Krl 1,5-31; 1 Krl 2,12-24);
6. Szunemitka (2 Krl 4,8-37; 2 Krl 8,1-6);
7. Sara (Tb 3,7-17; 6,8.10-19; 7,1-16; 10,8-14);
8. Królowa Izebel (1Krl 16. 18. 21; 2Krl 9);
9. Atalia (2Krl 11);
10. Wdowa z Sarepty Sydońskiej (1Krl 17);
11. Debora (Sdz 4-5);
12. Dalila (Sdz 16);
Prezentacja ma pobudzić odbiorców do dyskusji na temat wpływu teologii analizowanych tekstów na sytuację życiową współczesnych chrześcijan. Zadaniem ćwiczeń jest rozwinięcie praktycznej umiejętności właściwej interpretacji tekstów w oparciu o różne metody egzegetyczne, przy odpowiednim doborze i wykorzystaniu literatury przedmiotu oraz rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej.
W cyklu 2024/25L:
Na księgi historyczne Starego Testamentu składa się historia deuteronomistyczna (Joz-2 Krl), księgi Ezd-Ne, Księgi Kronik, Księgi Machabejskie, jak również księgi historyczne dydaktyczne. W ramach wykładu przybliży się wybrane kwestie introdukcyjne do tych ksiąg, zaprezentuje ich przesłanie teologiczne oraz podda analizie egzegetycznej wybrane z nich teksty. Istotnym elementem wykładu będzie odczytywanie teologii ksiąg w ich kontekście historycznym, by w ten sposób poznać również proces formowania się Biblii Hebrajskiej. Zwróci się uwagę na hermeneutykę księgę historycznych, które w części swojej narracji mogą budzić dzisiaj zastrzeżenia, jak chociażby w temacie prowadzenia wojen, zasady odpłaty czy dwuznaczności moralnej pewnych bohaterów, jak przykładowo Judyty i Estery. W perspektywie Nowego Testamentu ważne będzie zrozumienie roli monarchii Dawidowej oraz idei zmartwychwstania w Księgach Machabejskich. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- Egzamin ustny weryfikujący wiedzę syntetyzującą nauczanie zawarte w Księgach Historycznych zdobytą w oparciu o treść wykładów oraz literaturę uzupełniającą: W1, W3; W4; W5;
- Pisemny sprawdzian sprawdzający znajomość lektur obowiązkowych: W1; W5; W6;
- Przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego zawierającego analizę egzegetyczno-teologiczną na temat wybranego bohatera Ksiąg Historycznych ST: W3; W4; W5;
- Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: U3; K2.
Kryteria oceniania:
1. Egzamin końcowy z wykładu:
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego z wykładu jest zaliczenie testu ze znajomości lektur obowiązkowych, który będzie oceniany w skali punktowej o 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - dostateczny; 69-77 - dostateczny plus; 78-86 - dobry; 87-94 dobry plus; 95-100 - bardzo dobry).
- Egzamin składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy zagadnień z zakresu wstępu szczegółowego do Ksiąg Historycznych, druga zaś jest prezentacją analizy egzegetycznej wybranych tekstów z wyżej wymienionych ksiąg. Warunkiem podjęcia analizy egzegetycznej jest dobra znajomość zagadnień z pierwszej części.
Na metody weryfikujące zdobyte przez studentów efekty kształcenia składają się:
- Pisemny test weryfikujący znajomość materialną ksiąg historycznych: W5, W6;
- Pisemny test weryfikujący znajomość lektury obowiązkowej: W7;
- Przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego w postaci prezentacji zawierającej analizę egzegetyczno-teologiczną i aktualizującą na temat jednej z bohaterek ksiąg historycznych: U1, U2, U3, K1, K2, K3;
- Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: U3, K2, K4.
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest bezpośrednie w nich uczestnictwo (dopuszczona jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona)
Na końcową ocenę z ćwiczeń składają się:
- 0,4 oceny za przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego z użyciem środków audiowizualnych na temat jednej z jednej z bohaterek ksiąg historycznych. Prezentacja będzie oceniana w skali 2-5. Ocena będzie uwzględniała przede wszystkim następujące kryteria: treść prezentacji, adekwatność treści i środków przekazu zaproponowanej katechezy dla określonego etapu edukacyjnego, wykorzystanie środków audiowizualnych, kultura przekazu, komunikatywność, pobudzenie do dyskusji odbiorców przekazu;
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Brzegowy, T., Księgi Historyczne Starego Testamentu, Tarnów 2002;
- De Vaux, R., Instytucje Starego Testamentu, Poznań 2004;
- Dziadosz, D., Monarcha odrzucony przez lud. Proces redakcji biblijnych tradycji o Saulu, Przemyśl 2006;
- Frankowski, J (red.)., Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych. T 2-3 (Dziejopisarstwo okresu izraelskiego i judaistycznego), Warszawa 2006-07.
Z. Pawłowski, Kobieta, Bóg i historia w 1 Sm 1,1-2,10, „Studia Włocławskie”, 4(2001), s. 239-250;
- Pikor, W., Czytamy Stary Testament. Ćwiczenia do wykładów z biblistyki, Kielce 2007.
- Synowiec, J., Gatunki Literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003;
- Synowiec, J., Izrael opowiada swoje dzieje, Kraków 1998;
- Wróbel, M., Księga Ezdrasza i Księga Nehemiasza (NKB XI), Częstochowa 2010;
W cyklu 2024/25L:
Podstawowa |
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
- |
W cyklu 2024/25L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: