Egzegeza Starego Testamentu - Księgi Historyczne i Prorockie 1500-EGSTHiP-DM
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy o Księgach Historycznych (prorokach wcześniejszych) i o Księgach Prorockich ST (prorocy późniejsi). W przypadku Ksiąg Historycznych przekazywana wiedza dotyczyć będzie skomplikowanego procesu powstawania poszczególnych ksiąg i całości poszczególnych zbiorów ksiąg: Deuteronomicznego Dzieła Hitorycznego (Pwt - 2Krl) Dzieła Kronikarskiego (1Krn-Ne), autorstwa kolejnych dzieł oraz podstawowych metod interpretacyjnych tekstów Ksiąg Historycznych, zwłaszcza metody diachronicznej i narratywnej, następnie zapoznanie z teologią poszczególnych ksiąg wchodzących w skład trzech podstawowych zbiorów zawierających biblijne dzieła historyczne. Na treść programową zajęć składają się następujące tematy:
1). Czas powstania i autor każdej z ksiąg historycznych: 6 godzin;
2) tło historyczne: 4 godziny;
3) język księgi: 2 godziny;
4) struktura wewnętrzna i miejsce danej księgi w kanonie Ksiąg ST: 6 godzin;
5) Egzegeza wybranych tekstów: 6 godzin;
6) omówienie najważniejszych tematów teologicznych w poszczególnych księgach: 6 godzin.
W przypadku Ksiąg prorockich, wykład prowadzony w II semestrze ma zapoznać studenta z podstawowymi problemami i specyfiką fenomenu profetycznego w Izraelu. Na treść tego wykładu składają się:
1) Omówienie podstawowej terminologii prorockiej: 2 godziny;
2) Historia profetyzmu w kulturach i cywilizacjach Starożytnego Wschodu; 4 godziny;
3) Funkcje prorockie: kultowa, społeczna, polityczna: 8 godzin;
4) Prorocka nauka o zmartwychwstaniu 2 godziny;
; 5) Najważniejsze problemy literackie Ksiąg Prorockich (rodzaje i gatunki literackie w ramach tych ksiąg): 4 godziny;
6) Podstawowe zagadnienia dotyczące Ksiąg Proroków Większych: Izajasz, Jeremiasz, Ezechiel - autorstwo Księgi; struktura, język, teologia i egzegeza wybranych tekstów proroków większych ze szczególnym uwzględnieniem kwestii mesjańskiej: 10 godzin.
Ćwiczenia mają za zadanie wyrobienie praktycznej umiejętności interpretacji tekstów historycznych i prorockich w oparciu o różne metody analizy tekstu biblijnego (historyczno-krytyczne i synchroniczne), opanowanie pamięciowe wybranych perykop zwłaszcza tzw. proroctw mesjańskich ST, oraz odpowiedni dobór lektur i wykorzystanie literatury przedmiotu. Ponadto zadania te mają na celu rozwinięcie umiejętności komunikacji i dyskusji oraz pracę w zespole nad wybranymi tekstami biblijnymi z zakresu Ksiąg Historycznych i Prorockich.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
- Egzamin ustny weryfikujący wiedzę syntetyzującą nauczanie zawarte w Księgach Historycznych i Prorockich, zdobytą w oparciu o treść wykładów oraz literaturę uzupełniającą: W1, W3; W4; W5;
- Pisemny sprawdzian sprawdzający znajomość lektur obowiązkowych: W1; W5; W6;
- Pisemny test weryfikujący pamięciowe opanowanie proroctw mesjańskich: W6;
- Przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego zawierającego analizę egzegetyczno-teologiczną na temat wybranego bohatera Ksiąg Historycznych i jednego z proroków mniejszych ST: W3; W4; W5;
- Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: U3; K2.
Kryteria oceniania:
1. Egzamin końcowy z wykładu:
- Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego z wykładu jest zaliczenie testu ze znajomości lektur obowiązkowych, który będzie oceniany w skali punktowej o 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - dostateczny; 69-77 - dostateczny plus; 78-86 - dobry; 87-94 dobry plus; 95-100 - bardzo dobry).
- Egzamin składa się z dwóch części: pierwsza dotyczy zagadnień z zakresu wstępu szczegółowego do Ksiąg Historycznych i Prorockich, druga zaś jest prezentacją analizy egzegetycznej wybranych tekstów z wyżej wymienionych ksiąg. Warunkiem podjęcia analizy egzegetycznej jest dobra znajomość zagadnień z pierwszej części.
- Na ocenę końcową będzie miał wpływ aktywny udział studenta w ćwiczeniach (zabieranie głosu w dyskusji; stawianie przemyślanych pytań przedstawiającym prezentację itp.)
-Ocenę końcową z ćwiczeń stanowi średnia ocen z wszystkich wymienionych wyżej elementów.
Student otrzymuje
a) ocenę bardzo dobrą jeśli ma doskonałą wiedzę określoną w W1; W3; W4 i W5, poszerzoną o lekturę uzupełniającą;
b) ocenę dobrą plus jeśli ma bardzo dobra wiedzę, oparta o treści wykładów;
c) ocenę dobrą jeśli ma dobrą wiedzę, opartą o treść wykładów.
d) ocenę dostateczną plus jeśli ma zadowalającą wiedzę, opartą na treści wykładu ale z pewnymi niedociągnięciami.
e) ocenę dostateczną jeśli ma zadowalającą wiedzę, opartą na treści wykładu ale ze sporymi niedociągnięciami.
f) ocenę niedostateczną - ma niedostateczną wiedzę z treści wykładów.
Ocenę końcowa z egzaminu stanowi średnia ocen z testu ze znajomości lektur obowiązkowych oraz egzaminu końcowego.
2. Zaliczenie ćwiczeń:
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestnictwo w nich (dopuszcza się nieobecność na dwóch godzinach ćwiczeń).
- Kolejnym warunkiem jest przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego z ewentualnym użyciem środków audiowizualnych na temat wskazanego przez wykładowcę wiodącego bohatera Ksiąg Historycznych i jednego z proroków mniejszych w kanonie prorockim. Prezentacja będzie oceniana w skali od 2-5. Ocena będzie uwzględniała następujące kryteria: treść prezentacji, wykorzystanie środków audiowizualnych, kultura przekazu, komunikatywność, pobudzenie do dyskusji odbiorców przekazu.
- Kolejnym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie zaliczenia z testu pisemnego dotyczącego konkretnej znajomości tekstów biblijnych tak z Ksiąg Historycznych jak i Prorockich ze szczególnym uwzględnieniem proroctw mesjańskich. Kolokwium będzie oceniane w skali punktowej od 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - dostateczny; 69-77 - dostateczny plus; 78-86 - dobry; 87-94 dobry plus; 95-100 - bardzo dobry).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Alonso Schökel, L., Sicre Diaz, J., I Profeti, Roma 1996;
- Brzegowy, T., Księgi Historyczne Starego Testamentu, Tarnów 2002;
- Brzegowy, T., Ksiega Izajasza rozdziały 1-12 (NKB XXII/1) Częstochowa 2010;
- De Vaux, R., Instytucje Starego Testamentu, Poznań 2004;
- Dziadosz, D., Monarcha odrzucony przez lud. Proces redakcji biblijnych tradycji o Saulu, Przemyśl 2006;
- Frankowski, J (red.)., Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych. T 2-3 (Dziejopisarstwo okresu izraelskiego i judaistycznego), Warszawa 2006-07.
- Rumianek, R., Księga Ezechiela. Tłumaczenie i Komentarz, Warszawa 2009;
- Rumianek, R., Prorocy Okresu Babilońskiego, Warszawa 2004;
- Sicre Diaz J., Profetismo in Israele, Roma 1995;
- Synowiec, J., Gatunki Literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003;
- Synowiec, J., Izrael opowiada swoje dzieje, Kraków 1998;
- Synowiec, J., Oto Twój Król Przychodzi. Mesjasz w pismach Starego Przymierza, Kraków 1992;
- Synowiec, J., Prorocy Izraela, ich pisma i nauka, Kraków 1999;
- Witaszek, G., Myśl Społeczna Proroków, Lublin 1998;
- Wróbel, M., Księga Ezdrasza i Księga Nehemiasza (NKB XI), Częstochowa 2010;
- Zawiszewski, E., Księgi Proroków, Pelplin 1989;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: