Egzegeza Nowego Testamentu - Corpus Paulinum i List do Hebrajczyków 1500-EGNTCP-DM
Wykład ma za zadanie przekazanie wiedzy na temat Corpus Paulinum, tj. listów proto-Pawłowych (1 Tes, Ga, Flp, Rz, 1-2 Kor, Flm) oraz deutero-Pawłowych (Kol, Ef, 2 Tes, 1-2 Tm, Tt), a także Listu do Hebrajczyków. W trakcie wykładu student zostanie zapoznany z pojęciem "Corpus Paulinum"; specyfiką Pism Pawłowych i środowiskiem, w którym powstawały; krytyką historyczną (autor, adresaci, czas i miejsce powstania), problematyką literacką (słownictwo, styl, struktura literacka) oraz teologiczną Pism Pawłowych oraz Listu do Hebrajczyków; analizą egzegetyczno-teologiczną wybranych perykop z Corpus Paulinum.
* część zajęć zostanie podana w wersji zdalnej
W ramach wykładu poruszone zostaną następujące kwestie:
1. Wstęp ogólny (2h)
2-3. Przegląd kluczowych pojęć teologii Corpus Paulinum (4h).
4. 1 Tes: życie wspólnoty chrześcijańskiej (2h).
5. List do Filipian: „Zabiegajcie o własne zbawienie z bojaźnią i drżeniem!” (2h)
6-7. List do Galatów: wiara i usprawiedliwienie (4h).
8-9. Pierwszy List do Koryntian: „Starajcie się o to, co najcenniejsze!” (4h)
10-11. List do Rzymian: Boży plan, Duch, wiara i usprawiedliwienie (4h)
12-14. Listy deuteropawłowe (4h)
14. List do Hebrajczyków (2h)
W ramach ćwiczeń studenci przygotowują prezentacje (około 25 minut) z wykorzystaniem technik audiowizualnych według schematu: analiza egzegetyczno-teologiczna oraz interpretacja aktualizująca, na zadane tematy. Prezentacja ma sprowokować dyskusję dotyczącą relacji teologii analizowanych tekstów do sytuacji życiowej żyjących współcześnie chrześcijan. Za cel ćwiczeń stawia się rozwinięcie praktycznej umiejętności właściwej interpretacji tekstów w oparciu o różne metody egzegetyczne, przy odpowiednim doborze i wykorzystaniu literatury przedmiotu oraz rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- referatu
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
1. Zaliczenie wykładu
- Końcowy egzamin ustny weryfikujący wiedzę syntetyzującą nauczanie zawarte w Corpus Paulinum, zdobytą w oparciu o treść wykładów oraz literaturę uzupełniającą: W1, W2, W3, W4;
- Pisemne kolokwium ze znajomości greckich terminów występujących w omawianych tekstach: W5.
Kryteria oceniania:
1. Egzamin końcowy z wykładu:
- Warunkiem przystąpienia do ustnego egzaminu końcowego jest zaliczenie pisemnego kolokwium ze znajomości kluczowych greckich słówek pojawiających się w omawianych tekstach. Będzie ono oceniane w skali punktowej od 0 do 10. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 5,5 punktów (5,5 - 6 = ocena dostateczna; 6,5 = ocena dostateczna plus; 7 - 7,5 - ocena dobra; 8 - 8,5 - ocena dobra plus; 9-10 - ocena bardzo dobra). Kolokwium nie można powtarzać. Jeśli student doń nie przystąpi musi się liczyć z obniżeniem oceny końcowej z wykładu o jeden stopień. Jeśli powodem absencji będzie choroba (należy okazać przy tym wiarygodne zwolnienie lekarskie od kompetentnego w danej dziedzinie lekarza) wykładowca może wyrazić zgodę na przeprowadzenie ustnego kolokwium w innym czasie.
* Kolokwium ze znajomości greckiej terminologii zostanie przeprowadzone w pierwszym tygodniu listopada lub - na prośbę studentów - w innym dogodnym terminie .
- Końcowy egzamin ustny składa się z dwóch części. Pierwsza z nich dotyczy zagadnień z zakresu wstępu do Corpus Paulinum, druga zaś jest prezentacją egzegezy i teologii wybranych perykop, analizowanych w trakcie wykładów. Warunkiem przystąpienia do drugiej części egzaminu jest zaliczenie jego pierwszej części. Student otrzymuje:
a) ocenę bardzo dobrą, jeśli ma znakomitą wiedzę określoną w W1, W2, W3, W4, poszerzoną o wiadomości z literatury uzupełniającej;
b) ocenę dobrą plus, jeśli ma bardzo dobrą wiedzę, opartą na treści wykładów;
c) ocenę dobrą, jeśli ma dobrą wiedzę, opartą na treści wykładów;
d) ocenę dostateczną plus, jeśli ma zadowalającą wiedzę, opartą na treści wykładów, ale z pewnymi niedociągnięciami;
e) ocenę dostateczną, jeśli ma zadowalającą wiedzę, opartą na treści wykładów, ale z licznymi błędami;
f) ocenę niedostateczną - ma niedostateczną wiedzę.
- Ocenę końcową stanowi średnia ocen zdobytych z egzaminu i kolokwium.
2. Zaliczenie z ćwiczeń.
- Ćwiczenia są obowiązkowe, dlatego pierwszym warunkiem do ich zaliczenia jest obecność (dopuszczalna jest nieobecność na jednych tylko zajęciach);
- Studenci muszą przygotować prezentację w MS Power Point i wygłosić referat na wybrany temat, spośród przedstawionych przez prowadzącego.
* Owo przedłożenie będzie podlegać ocenie w skali od 2 do 5.
- Wysoko będzie oceniania "świeżość" prezentacji (tzn. jej oryginalność), przedstawianie tematów bez odczytywania ich z kartki, a z odnoszeniem się do plansz z prezentacji, odwoływanie się do konkretnych tekstów biblijnych, posługiwanie się wiedzą z wykładu oraz umiejętność sprowokowania dyskusji wśród reszty grupy.
- Pisemne kolokwium weryfikujące znajomość historii św. Pawła przedstawionej w Dziejach Apostolskich oraz lektur obowiązkowych: W5. Będzie ono oceniane w skali punktowej od 0 do 10. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 5,5 punktów (5,5 - 6 = ocena dostateczna; 6,5 = ocena dostateczna plus; 7 - 7,5 - ocena dobra; 8 - 8,5 - ocena dobra plus; 9-10 - ocena bardzo dobra). Kolokwium nie można powtarzać.
- Przy wystawianiu oceny końcowej będą brane pod uwagę: ocena z kolokwium ze znajomości historii św. Pawła, ocena z prezentacji oraz aktywny udział w dyskusjach w czasie innych prezentacji. Co najmniej trzykrotne (sensowne i merytoryczne) zabranie głosu skutkuje otrzymaniem „plusa” (+). Trzy plusy dają w efekcie ocenę bardzo dobrą. Dwa plusy to ocena dobra. Jeden plus to ocena dostateczna. Brak plusów oznacza bierność na zajęciach i skutkuje oceną niedostateczną.
* Ocenę końcową stanowi średnia ocen z kolokwium, prezentacji oraz tej zdobytej za aktywność.
_______
Konsultacje odbywają się w pokoju nr 16, w czwartek w godzinach 13.00-14.30 na Wydziale Teologicznym UMK, ul. Gagarina 37 w Toruniu lub online po wcześniejszym uzgodnieniu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Wróbel M., Święty Paweł w kontekście świata żydowskiego, greckiego i rzymskiego, Roczniki Biblijne 57 vol. 2 (2010), s. 153-163.
2) Pietkiewicz R., Św. Paweł Apostoł – „Nauczyciel Narodów”, Świdnickie Studia Teologiczne 6 (2009), s. 231-245.
Literatura uzupełniająca:
1) Adamczewski B., List do Filemona. List do Kolosan (NT XII), Częstochowa 2005.
2) Dunn J.D.G., The Theology of Paul the Apostle, Grand Rapids 2020 (wydanie poprawione).
3) Fitzmyer J. A., Letter to the Romans, Casale Monferrato 1999.
4) Gnilka J., Paweł z Tarsu. Apostoł i świadek, Kraków 2001.
5) Jewett R., Romans, Minneapolis 2007.
6) Kiernikowski Z., Posługiwanie ojcostwu Boga, Warszawa 2001.
7) Kiernikowski Z., W mocy słowa i sakramentu, Warszawa 2011.
8) Langkammer H., List do Rzymian. Tłumaczenie, wstęp i komentarz, Lublin 1999.
9) Lyonnet S., Études sur l’Épître aux Romains, Roma 1989.
10) Łach S., List do Hebrajczyków. Wstęp – przekład z oryginału. Komentarz – ekskursy (Komentarz, NT KUL, t. 10), Poznań 1959.
11) Paciorek A., Paweł Apostoł – Pisma, cz. 1, Tarnów 1995.
12) Paciorek A., Paweł Apostoł – Pisma, cz. 2, Tarnów 1996.
13) Pindel R., Aby zrozumieć Pawła. Wprowadzenie i wdrożenie w lekturę Listów Pawłowych, Kraków 1999.
14) Romaniuk K., List do Rzymian. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Komentarz NT KUL, t. 6), Poznań 1978.
15) Sanders E. P., Paul and Palestinian Judaism, London 1977.
16) Stępień J., Teologia św. Pawła, Warszawa 1979.
17) Vanhoye A., La structure littéraire de l’Épître aux Hébreux, [Paris] Desclée De Brouwer 1976.
18) Wright N.T., Paul and the Faithfulness of God, Minneapolis 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: