Egzegeza Nowego Testamentu - Ewangelie synoptyczne i Dzieje Apostolskie 1500-EGNT-2-SJ-22
WYKŁAD jest podzielony na dwie części. W pierwszej z nich zostanie omówiona księga Dziejów Apostolskich w aspekcie historycznym (autor, czas i miejsce powstania, adresaci), literackim (struktura tekstu, styl, język) oraz teologicznym (kerygmat Kościoła, wizja Kościoła, misyjność Kościoła, wspólnoty chrześcijańskie a judaizm). Na tę część wykładów składają się następujące tematy:
1) Dzieje Apostolskie jak drugi tom dwudzieła św. Łukasza (jedność literacka i teologiczna na przykładzie motywu drogi): 2 godziny;
2) Dzieje Apostolskie a krytyka historyczna, literacka i myśl teologiczna: 2 godz.
Druga część wykładów będzie poświęcona analizie egzgetycznej wybranych perykop z dziejów Apostolskich:
1) Prolog do Dz i zesłanie Ducha Świętego (Dz 1,1-14; 2,1-13): 2 godz.
2) Mowa św. Piotra: Dz 2,14-36: 2 godz.
3) Kościół w Dz: Dz 2,42-47; 4,32-35; 5,12-16: 2 godz.
4) Nawrócenie św. Pawła (Dz 9,1-18; 22,6-16; 26,12-18) i jego działalność misyjna : 5 godz.
ĆWICZENIA:
Każdy student przygotowuje tekst pisany do wygłoszenia (30-35 minut) z wykorzystaniem środków multimedialnych na temat wybranej przez siebie perykopy z Dziejów Apostolskich (innej niż omawiana na wykładach) według następującego schematu:
1. Wprowadzenie, uzasadniające wybór perykopy;
2. Delimitacja tekstu wg kryterium zmiany miejsca, czasu, bohaterów, tematu;
3. Podstawowe zagadnienia literackie: podgatunek literacki, słownictwo, struktura perykopy;
4. Egzegeza tekstu z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu (komentarzy i artykułów);
5. Teologia tekstu;
6. Odczytanie perykopy przez pisarzy chrześcijańskich oraz jej obecność w dziedzictwie kulturowym (literatura, sztuka, muzyka itp.);
7. Aktualizacja przesłania perykopy;
8. Zakończenie.
Każdorazowo na zakończenie ćwiczeń, prowadzący poprowadzi z uczestnikami dyskusję nad przedstawioną prezentacją.
Prezentacja powinna być logicznie podzielona (wstęp, rozwinięcie w punktach i zakończenie), zawierać przypisy, bibliografię. Powinna zostać wykorzystana najnowsza literatura przedmiotu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- seminaryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
WYKŁAD:
1) Po miesiącu trwania semestru letniego zostanie przeprowadzone kolokwium ustne ze znajomości egzegezy następujących tekstów z Ewangelii synoptycznych (warunek wstępny): 1) Bogaty człowiek: Mk 10,17-31; Mt 19,16-30; Łk 18,18-30; 2) Kazanie Jezusa na górze (główna myśl): Mt 5,1-7,29; 3. Przypowieści o miłosierdziu Bożym: Łk 15,1-32. Kolokwium będzie oceniane w skali 2-5. Aby uzyskać zaliczenie należy otrzymać minimalną ocenę 3.
Kolokwium sprawdza efekty uczenia się: W3 oraz K1; K2.
2) Na zakończenie wykładu zostanie przeprowadzony egzamin ustny z treści wykładów (tezy do egzaminu pokrywają się z tematami zajęć podanymi w opisie przedmiotu) sprawdzający efekty uczenia się: W1, W2, W3, W4; U1, U2, U3; K1; K2. Student otrzymuje:
a) ocenę bardzo dobrą jeśli ma znakomitą wiedzę, umiejętności i kompetencje poszerzone o wiadomości z literatury uzupełniającej;
b) ocenę dobrą plus jeśli ma bardzo dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, oparte na treści wykładów;
c) ocenę dobrą jeśli ma dobrą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, oparte na treści wykładów;
d) ocenę dostateczną plus jeśli ma zadowalającą wiedzę , umiejętności i kompetencje społeczne, oparte na treści wykładów, ale z pewnymi niedociągnięciami;
e) ocenę dostateczną jeśli ma zadowalającą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, oparte na treści wykładów, ale z licznymi błędami;
f) ocenę niedostateczną - ma niedostateczną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne.
Ocena końcowa jest średnią uzyskaną z kolokwium i egzaminu.
a) 3,0-3,49 - dostateczna;
b) 3,5-3,83 - dostateczna plus;
c) 3,84-4,16 - dobra;
d) 4,17-4,5 - dobra plus;
e) 4,51-5,0 - bardzo dobra.
Ćwiczenia:
2) ĆWICZENIA: ocena z ćwiczeń jest średnią oceny za prezentację oraz oceny z kolokwium ustnego ze znajomości materialnej Łk i Dz. Oceny są w sakli 2-5. Do zaliczenia jest wymagana minimalna ocena 3. Wynik końcowy jest zgodny z zasadą:
a) 3,0-3,49 - dostateczna;
b) 3,5-3,83 - dostateczna plus;
c) 3,84-4,16 - dobra;
d) 4,17-4,5 - dobra plus;
e) 4,51-5,0 - bardzo dobra.
Metody i kryteria oceniania sprawdzają osiągnięte przez studenta efekty uczenia się:
a) Kolokwium ustne: W5; K1;
b) pisemna praca na temat wybranej perykopy z Dz: W1-W4; U1, U2, U3, U4; K1; K2; K3; K4;
c) wygłoszenie przygotowanego tekstu pisanego w ramach ćwiczeń: W1, W2,W3,W4; U1, U2, U3, U4; U5; K1; K2; K3; K4;
d) Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: W1-W6; U3, K2; K3.
Literatura
Literatura uzupełniająca:
Teologia Nowego Testamentu, t. I, Ewangelie synoptyczne i Dzieje Apostolskie, red. M. Rosik, Wrocław 2008.
"Biblica et Patristica Thoruniensia 1(2008): tom poświęcony Dziejom Apostolskim;
Chrostowski, W., Święty Paweł. Na rozdrożu synagogi i Kościoła, Warszawa 2021;
Dzieje Apostolskie i Listy św. Pawła, opr. Jasiński, A.S i inni, Warszawa 1997;
Kurz, W.S., Dzieje Apostolskie. Katolicki Komentarz do Pisma Świętego, Poznań 2021;
Mickiewicz, F., Świadkowie Jezusa, Ząbki 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: