Egzegeza Nowego Testamentu - Ewangelia wg św. Łukasza i Dzieje Apostolskie 1500-EGNTŁiDz-3-DM
Wykład ma na celu:
1. Ukazać dwa pisma Łukasza jako świadectwo jednego zbawczego dzieła Jezusa Chrystusa, powierzonego Kościołowi.
2. Wprowadzić w rozumienie wypełnienia się obietnic Starego Testamentu, które nie ograniczają się do narodu wybranego (cecha szczególnie widoczna u Łk i w Dz).
3. Przekazać podstawowe treści (główne tematy) Łk i Dz w oparciu o strukturę każdego z tych dzieł i ich wzajemną relację.
4. Ukazać specyfikę Łukaszowego języka, w szczególności w odniesieniu do Mt i Mk.
5. Uwrażliwić odbiorcę dzieła na wychwycenie cech charakterystycznych w przedstawieniu orędzia ewangelijnego przez św. Łukasza, w szczególności osoby Jezusa i wspólnoty Kościoła.
Treść wykładu zostanie przedstawiona w trzech fazach:
1. Przekazanie podstawowych wiadomości o Łk i Dz (autorstwo, czas i miejsce powstania, środowisko kościelne, miejsce w kanonie Nowego Testamentu, język, struktura, zarys tematyki, tytuły chrystologiczne, przesłanie soteriologiczne, obraz Kościoła itp.): 4 godz.
2. Ukazanie na kanwie struktury każdego z tych dzieł przebiegu i rozwoju myśli teologicznej – przedstawiającej chronologię zbawienia, która ma swoje dzisiaj (na 41 przypadków użycia terminu „semeron” w NT, aż 20 jest w dziele Łukaszowym). W tej fazie zostanie przekazana treść każdego z pism Łukasza, a także ich relacja do pozostałych Ewangelii oraz do pism Pawłowych: 4 godz
3. Bardziej szczegółowe studium (egzegeza) wybranych perykop. Oto proponowane perykopy (niektóre z podanych zostaną omówione tylko we fragmentach):
- Egzegeza Łk 1,26-38: 1 godz.
- Egzegeza Łk 1,39-56: 1 godz.
- Egzegeza Łk 1,67-79: 1 godz.
- Egzegeza Łk 2,41-52: 1 godz.
- Egzegeza Łk 3,21-22: 1 godz.
- Egzegeza Łk 4,1-13: 1 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne z Łk 6,12-49: 2 godz.
- Egzegeza Łk 9,51-56: 1 godz.
- Egzegeza Łk 14,25-35: 1 godz.
- Egzegeza Łk 15,11-32: 1 godz.
- Egzegeza Łk 19,1-10: 1 godz.
- Egzegeza Łk 22,31-34: 1godz.
- Egzegeza Łk 23,39-43: 1 godz.
- Egzegeza Łk 24,13-35: 1 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne z Dz 2,1-40: 1 godz.
- Egzegeza Dz 4,27-31: 1 godz.
- Egzegeza Dz 9,1-19: 1 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne z Dz 10,1-48: 1 godz.
- Wybrane zagadnienia egzegetyczne z Dz 13,13-43: 1 godz.
- Egzegeza Dz 17,16-34: 1godz.
Celem ćwiczeń jest wprowadzenie studenta do takiego podejścia do tekstu, by zdobył praktyczną umiejętność posługiwania się nim dla wydobycia orędzia zawartego w danym tekście. Student nabywa zdolności korzystania z metod literackich egzegetycznych i teologicznych. W oparciu o pomoc przeprowadza analizę tekstu i formułuje wynikające zeń wnioski oraz przesłanie. Osiągnięte rezultaty przedstawia na forum publicznym (ok. 30 min.) Po przedstawieniu swoich wniosków i tez student otwiera dyskusję i prowadzi do podsumowania. Wybiera (sam lub z drugą osobą) jeden z podanych tekstów biblijnych lub tematów i przygotowuje prezentację:
1. Zwiastowanie Maryji - Łk 1,26-38;
2. Magnificat w relacji do Starego Testamentu, Ewangelii i życia Kościoła;
3. Benedictus w relacji do Starego Testamentu, Ewangelii i życia Kościoła;
5. Nunc dimittis w relacji do Starego Testamentu, Ewangelii i życia Kościoła - Łk 2,25-38;
6. Dwunastoletni Jezus w Świątyni - Łk 2,41-50;
7. Kuszenie Pana Jezusa na pustyni - Łk 4, 1-13;
8. Pan Jezus w synagodze nazaretańskiej - Łk 4,16-30;
9. Dziesięciu trędowatych - Łk 17,11-19;
10. Przygotowanie i celebracja Eucharystii - Łk 22,14-20;
11. Od wyszydzenia na krzyżu do śmierci Pana - Łk 23,35-44;
12. Pusty grób - Łk 24,1-11;
13. W drodze do Emaus - Łk 24, 1-11;
Wybrany przez studenta temat i towarzysząca mu perykopa ewangeliczna, bądź fragment tekstu wyjęty z Dziejów Apostolskich powinien zostać oparty o następujący schemat:
1. Wprowadzenie, uzasadniające wybór perykopy;
2. Delimitacja tekstu i krytyka tekstu;
3. Zagadnienia literackie: podgatunek literacki, słownictwo, struktura perykopy;
4. Egzegeza tekstu z wykorzystaniem najnowszej literatury przedmiotu;
5. Teologia tekstu;
6. Odczytanie perykopy przez pisarzy chrześcijańskich oraz jej obecność w dziedzictwie kulturowym (literatura, sztuka ecc.);
7. Aktualizacja przesłania perykopy;
8. Zakończenie.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
- projektu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2021/22L: |
Kryteria oceniania
- Egzamin ustny weryfikujący wiedzę syntetyzującą nauczanie zawarte w Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejach Apostolskich, zdobytą w oparciu o treść wykładów oraz literaturę uzupełniającą: W1, W2, W5, W6.
- Pisemny test sprawdzający znajomość lektur obowiązkowych: W3, W4; K1;
- Pisemny test weryfikujący znajomość materialną Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich: W6.
- Przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego zawierającego analizę egzegetyczno-teologiczną wybranej perykopy z Ewangelii wg św. Łukasza lub Dziejów Apostolskich U1, U2, U3, U5; K1; K2; K3; K4;
- Aktywny udział w dyskusjach w trakcie ćwiczeń: U3, K2.
2. Zaliczenie z ćwiczeń:
- Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest w nich uczestnictwo (dopuszcza się nieobecność na dwóch godzinach ćwiczeń);
- Kolejnym warunkiem jest przygotowanie i wygłoszenie tekstu pisanego z użyciem środków audiowizualnych na temat wybranej perykopy z Ewangelii wg św. Łukasza lub Dziejów Apostolskich. Prezentacja będzie oceniana w skali 2-5. Ocena będzie uwzględniała przede wszystkim następujące kryteria: treść prezentacji, wykorzystanie środków audiowizualnych, kultura przekazu, komunikatywność, pobudzenie do dyskusji odbiorców przekazu.
- Kolejnym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie zaliczenia z oceną z kolokwium pisemnego, sprawdzającego znajomość materialną Ewangelii wg św. Łukasza i Dziejów Apostolskich. Kolokwium będzie oceniane w skali punkowej od 0 do 100. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie 60 punktów (60-68 - ocena dostateczna; 69-77 - ocena dostateczna plus; 78-86 - ocena dobra; 87-94- ocena dobra plus; 95-100 - ocena bardzo dobra).
- Kolejnym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest oddanie przez studenta pracy pisemnej na temat wybranej przez niego perykopy z Ewangelii wg św. Łukasza lub Dziejów Apostolskich, która będzie oceniana w skali 2-5;
- Na ocenę końcową będzie miał wpływ aktywny udział studenta w ćwiczeniach (zabieranie głosu w dyskusji, stawianie pytań przedstawiającym prezentacje itp.), oceniany w skali 2-5;
- Ocenę końcową z ćwiczeń stanowi średnia ocen z wszystkich wymienionych wyżej elementów:
a) 3,0-3,49 - dostateczna;
b) 3,5-3,83 - dostateczna plus;
c) 3,84-4,16 - dobra;
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bartnicki R., Ewangelie synoptyczne. Geneza i interpretacja, Warszawa 1996;
Bednarz M., Ewangelie synoptyczne, wyd. 4, Tarnów 1999;
Czerski J., Ewangelie synoptyczne w aspekcie literackim, historycznym i teologicznym, Opolska Biblioteka Teologiczna 12, Opole 1996;
Dąbrowski E., Dzieje Apostolskie. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz (Komentarz NT KUL, t. 5), Poznań 1961;
Ewangelia według św. Łukasza, przekł. R. Brandstaetter, Warszawa 1982;
Gądecki S., Wstęp do Ewangelii synoptycznych, wyd. 2, Gniezno 1999;
Jasiński A. S., Mędala S., Rafiński G., Rakocy W., Skoczylas H., Widła B., Dzieje Apostolskie. Listy św. Pawła („Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych”, T. 9), Warszawa 1997;
Kiernikowski Z., W mocy słowa i sakramentu, Warszawa 2011;
Kudasiewicz J., Ewangelie synoptyczne dzisiaj, wyd. 2, Ząbki 1999;
Orygenes, Homilie o Ewangelii św. Łukasza, opr. S. Kalinkowski, (ATK, t. XXXVI), Warszawa 1986;
Mickiewicz F., Ewangelia według Świętego Łukasza, t. I-II (NKB/NT III/1-2) Częstochowa 2011;
Rosik M. (red.), Teologia Nowego Testamentu, t. I, Ewangelie synoptyczne i Dzieje Apostolskie, Wrocław 2008;
Rosse G., Il Vangelo di Luca. Commento esegetico e teologico, Roma 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: