Dydaktyka wychowania do życia w rodzinie 1500-DWDZ-S2
Treści prezentowane na zajęciach mają na celu zapoznanie studentów z obszarem nauki jakim zajmuje się dydaktyka. Realizacja zajęć pozwoli poznać stdentom proces nauczania, przedstawicieli dyscypliny, systemy dydaktyczne, cele kształcenia, tresci kształcenia, zasady i metody dydaktyczne, formy organizacyjne, planowanie pracy dydaktycznej.
Realizacja zajęć obejmuje w szczególności:
1. Podstawowe informacje o uczeniu się
2. Pojęcie i żródła dydaktyki
3.Przedstawiciele i twórcy polskiej dydaktyki XX wieku
4.Systemy dydaktyczne
5.Cele kształcenia
6. Treści kształcenia
7.Proces kształcenia i samokształcenia
8. Zasady kształcenia
9. Metody,style i strategie kształcenia
10. Metody aktywizujące w nauczaniu
11.Nauczanie wielostronne
12. Toki lekcyjne
13 Lekcja i jej rodzaje
14. Mind mapping i proces skutecznego uczenia się
15. Współczesne środki dydaktyczne
16.Metody i środki nauczania na odległość
17. Formy organizacyjne kształcenia
18. Zbieranie i wykorzystanie inforacji o uczniu i klasie
19. Nauczanie a ochrona danych
20. Praca z uczniem zdolnym
21. Motywacja w prcesie kształcenia
22. Trudności pojawiające się w procesie nauczania
23. Kryzysy i ich znaczenie dla procesu nauczania
24. Cele i treści kształcenia w Wychowaniu do życia w rodzinie
25. Prodstawa programowa i programy Wychowania do życia w rodzinie
26.Środki dydaktyczne wykorzystywane w wychowaniu do życia w rodzinie
27.Koncepcje programów nauczania
28. Metody nauczania
29. Rozporządzenia MEN nt. oceniania
30.Przedmiotowy system oceniania
31.Metody użyteczne w praktyce diagnozy nauczyciela
32. Ewaluacja oceniania
33. Nauczanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
34. Nadzór pedagogiczny w szkole
35. Prawa i obowiązki nauczyciela w szkole
36.Rozwój zawodowy nauczyciela- awans zawodowy
37. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli
38. Konspekt lekcji z WDŻ
39.Pomoce dydaktyczne nauczyciela WDŻ
40. Przygotowanie 2 konspektów lekcji z zakresu Wychowania di życia w rodzinie (szkoła podstawowa i śzkoła średnia)
41. Przygotowanie nauczyciela do zajęć dydaktycznych
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje pozytywną oceną na zaliczenie gdy:
-uczestniczy w zajęciach (możliwe 3 nieobecności)
-wykonuje prace ćwiczeniowe w terminie wyznaczonym
-uczestniczy w pisemnym kolokwium
Ocena Końcowa jest wypadkową:
Ok=0,3A+07B
Ok - ocena końcowa
A-średnia ocena z ćwiczeń w trakcie zajęć
B- ocena z kolokwium
Z kolokwium pisemnego student otrzymuje gdy:
niedostateczny 0 -60 %
dostateczny 60,5-73%
dost plus 73 - 75%
db 77- 85%
db plus 85-93,5%
bdb 93,5-100%
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, Kraków 2001
2.F. Bereźnicki, Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015
2. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. „BGW”, Warszawa 1994.
3. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Żak, Warszawa 1996.
5. J. Augustyn, Wychowanie seksualne w rodzinie i w szkole -Wyd. 3 popr., uzup. -Kraków , 2008.
6.A. Barański, M. Szymańska, J. Rozwadowska-Skrzeczyńska, Karta nauczyciela. Komentarz, Warszawa 2016
Literatura uzupełniająca:
1. Anders R. J., Uczymy się nauczać, Warszawa 1994
2. Davis R., Alexander L., Yelon S., Konstruowanie systemu kształcenia. PWN, Warszawa 1983.
3. Denek K., Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1999.
4. Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej. UAM, Poznań – Toruń 1994.
5. Ebu J., Smutny J., Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży. WSiP, Warszawa 1998.
6. Gagne R. M. i inni, Zasady projektowania dydaktycznego, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1992
7. Galloway Ch., Psychologia uczenia się i nauczania. PWN, Warszawa 1988.
8. Jaques D., Uczenie się w grupach. Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytut Technologii Eksploatacji. MEN. 1997
9. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. PWN, Warszawa 2004
10. Kruszewski K. Zmiana i wiadomość. Perspektywa dydaktyki ogólnej. PWN, Warszawa 1987
11. Kruszewski K., 45 minut. Prawie cała historia lekcji. PWN, Warszawa 1993.
12. Kruszewski K., Konarzewski K., Sztuka nauczania, PWN, Warszawa 1991
13. Kruszewski K., Nauczanie programowane w systemie dydaktycznym. Warszawa 1972.
14. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wyd. PWN, Warszawa 2003, tom.1, 2
15. Leigh D., Praktyczne metody pracy zespołowej. Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytut Technologii Eksploatacji. MEN, 1997.
16. Lewowicki T., Dydaktyka różnicowa, PWN, Warszawa 1977.
17. Lewowicki T., Przemiany Oświaty. Żak, Warszawa 1994.
18. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
19. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. WSiP, Warszaw 1998
20. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1996
21. Ornstein A., Hunkins F., Program szkolny, założenia, zasady, problematyka. WSiP, Warszawa 1998.
22. Perrott E., Efektywne nauczanie. WSiP, Warszawa 1995.
23. A. Plutyńska, L. Plutyński, Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2015.
23. Siemieniecki B. Pedagogika medialna, PWN, Warszawa 2007.
24. Siemieniecki B., Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne, Impuls, Kraków 2013.
25. Siemieniecki B., Środki dydaktyczne w procesie myślenia twórczego, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1991
26. Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005
27. Sokoluk W. (2003), Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli, WSiP, Warszawa
28. Sośnicki K., Dydaktyka ogólna, Wydawnictwo Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1959.
29. Zaczyński W. P., Uczenie się przez przeżywanie, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990
30. Zaczyński W.P., Praca badawcza nauczyciela, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995
31. D.F. Walker, J.F. Soltis, Program I cele kształcenia, Warszawa 2000
32. Z. Sekowska, Pedagogika specjalna, Warszawa 1985
33. J. Bednarek, Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2010
34. B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009
35. B. Niemierko, Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999
36. Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo red. C. Kosakowski, Toruń2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: