Demograficzne uwarunkowania życia rodzinnego 1500-DUŻR-S2
Demografia jako nauka i jej związki z innymi dyscyplinami. Teoretyczno-metodologiczne aspekty badań ludnościowych (źródła informacji w badaniach ludnościowych, problem standaryzacji danych, zasady budowy współczynników demograficznych, analiza demograficzna, przegląd wybranych koncepcji teoretycznych, czynniki demograficzne w procesach dynamiki społecznej).
Ludność – stan i struktura. Rozmieszczenie ludności. Podstawowe cechy demograficzne (wiek, płeć) , struktura ludności według cech społeczno-zawodowych i wykształcenia. Zjawiska demograficzne. Ruch naturalny ludności - podstawowe pojęcia i miary.
Małżeństwa i rozwody - tendencje zmian. Związki kohabitacyjne - ich znaczenie demograficzne. Zmiany w strukturze i wielkości rodziny. Postawy i zachowania prokreacyjne - tendencje zmian. Społeczne uwarunkowania prokreacji. Polityka natalistyczna – kierunki, narzędzia, skuteczność.
Procesy demograficzne wpływające na kształt rodziny (proces starzenia, feminizacja starości, singularyzacja starości itd.). Społeczne i demograficzne konsekwencje migracji.
Współczesne procesy ludnościowe: wpływ przemian modernizacyjnych na biologiczną reprodukcję społeczeństwa (drugie przejście demograficzne a teoria postmaterializmu, postmodernizmu i rozwoju cywilizacji), nuklearyzacja rodziny; starzenie się ludności - gospodarcze i społeczne konsekwencje zmian w strukturze wieku ludności; eksplozja i implozja demograficzna; procesy urbanizacyjne. Sytuacja demograficzna Polski.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani w sposób ciągły na podstawie: uczestnictwa i aktywności na zajęciach (dyskusja sprawdzająca znajomość wymaganych lektur) oraz realizacji projektu (kontrola postępu prac). Zastosowane metody podsumowujące to: końcowa ocena wykonania projektu oraz ocena za przygotowany indywidualnie esej refleksyjny.
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty z zakresu wiedzy: weryfikacja poprawności merytorycznej projektu;
Efekty z zakresu umiejętności: realizacja projektu w grupach, udział w dyskusji;
Efekty z zakresu kompetencji społecznych: realizacja projektu w grupach, esej refleksyjny.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Kotowska I. (red.) Dirk J. van de Kaa - Doctor Honoris Causa of the Warsaw School of Economics. The Warsaw School of Economics. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 2003.
Kotowska I. (red.) Przemiany demograficzne w Polsce w latach 90. w świetle koncepcji drugiego przejścia demograficznego. Monografie i Opracowania Warszawa: SGH, 1999.
Okólski M., Demografia - podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie. Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2005.
Okólski M., Fihel A., Demografia. Współczesne zjawiska i teorie, Wydawnictwo Naukowe "Scholar", Warszawa 2012.
Polska w Europie - przyszłość demograficzna, 2012, red. Z. Strzelecki, A. Potrykowska, Warszawa, RRL
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: