Dydaktyka religii 1500-DREL-4-DM
Znajomość dydaktyki religii, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym, jest niezbędna każdemu studentowi, który w przyszłości zamierza pracować w szkole na stanowisku nauczyciela religii. Wykłady i ćwiczenia na roku IV mają na celu przygotowanie studenta do odbycia praktyki ciągłej w szkole średniej, zapoznać z dydaktycznymi zasadami nauczania, funkcją i sposobnymi wykorzystania obrazu na lekcjach religii, potrzebą nauczania polisensorycznego, środkami dydaktycznymi, możliwościami zastosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej na lekcjach religii (ze szczególnym uwzględnieniem iPadów), podręcznikami i programami nauczania na poszczególne etapy edukacyjne, sposobami kontroli i oceniania wyników nauczania. Celem praktyki (śródrocznej i ciągłej) jest poznanie przez studenta całokształtu pracy nauczyciela religii w szkole średniej.
Na treść programową WYKŁADÓW składają się następujące zagadnienia:
1. Dydaktyczne zasady nauczania w katechezie.
2. Obraz na lekcjach religii.
3. Nauczanie polisensoryczne.
4. Środki dydaktyczne.
5. Zastosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w szkolnym nauczaniu religii; metoda ePortfolio i WebQuest; iPad na szkolnych lekcjach religii (cd.); Katecheza wobec zagrożeń Internetu.
6. Podręcznik dla ucznia i przewodnik metodyczny dla nauczyciela.
7. Programy nauczania, planowanie dydaktyczne, rozkład materiału, plany wynikowe.
8. Kontrola wyników nauczania i ocenianie na lekcjach religii.
Na treść programową ĆWICZEŃ składają się następujące zagadnienia:
1. Sposoby dyscyplinowania uczniów na lekcjach religii - dyskusja.
2. Być refleksyjnym nauczycielem: sposoby ewaluacji własnych zajęć, przygotowanie ankiety ewaluacyjnej (w wybranej aplikacji na iPadzie).
3. Wybrane metody pracy z Pismem Świętym i ich zastosowanie na lekcjach religii, wybrane aplikacje biblijne na iPada.
4. Wybrane aplikacje na lekcjach religii (cd.).
5. Praktyki śródroczne: obserwacja lekcji w szkole średniej i omówienie obserwowanych zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów:
• Kolokwium ustne: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, U2, K3.
• Dyskusja w czasie ćwiczeń na temat wyników obserwacji lekcji w szkole średniej: U1.
• Sprawozdanie z praktyk tzw. ciągłych (dziennik praktyk): U5.
• Sprawozdania z obserwowanych lekcji (arkusz hospitacji x 5): U1.
• Bieżąca obserwacja zaangażowania studentów w wykonywanie zadań w czasie ćwiczeń: U2, U3, U4, K1.
• Recenzja wybranego podręcznika dla ucznia i podręcznika metodycznego: K2.
• Opinia opiekuna z przebiegu praktyki ciągłej: U2, U3, U4, U5, K1, K4.
Kryteria oceniania:
Student otrzymuje zaliczenie z WYKŁADÓW, gdy:
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem kolokwium ustne, w czasie którego student odpowiada na dwie losowo wybrane tezy oraz pytania dodatkowe zadane przez wykładowcę. Kolokwium dotyczy zakresu treści podanych na wykładach oraz znajomości literatury obowiązkowej.
Ocena bardzo dobra:
• Student wyczerpująco opanował materiał programowy z zakresu wykładów i literatury obowiązkowej; samodzielnie i wyczerpująco odpowiedział na wszystkie zadane mu tezy egzaminacyjne i pytania dodatkowe.
• Rozumie poprawnie uogólnienia i potrafi samodzielnie wyjaśnić związki między prawdami.
• Posiada bardzo dobrą umiejętność samodzielnego rozważania danego zagadnienia i odniesienia go do praktyki szkolnej.
Ocena dobra:
• Student w stopniu dobrym opanował materiał programowy z zakresu wykładów i literatury obowiązkowej; w stopniu dobrym odpowiedział na tezy egzaminacyjne i pytania dodatkowe.
• Rozumie poprawnie uogólnienia i potrafi wyjaśnić związki między prawdami samodzielnie lub z nieznaczną pomocą wykładowcy.
• W stopniu dobrym posiada umiejętność samodzielnego rozważania danego zagadnienia i odniesienia go do praktyki szkolnej.
Ocena dostateczna:
• Student w stopniu podstawowym opanował materiał programowy z zakresu wykładów i literatury obowiązkowej; nie odpowiedział na wszystkie zadane mu tezy egzaminacyjne i pytania dodatkowe.
• W stopniu zadawalającym rozumie uogólnienia i z pomocą wykładowcy potrafi wyjaśnić związki między prawdami.
• W stopniu podstawowym, z pomocą wykładowcy, posiada umiejętność rozważania danego zagadnienia i odniesienia go do praktyki szkolnej.
Ocena niedostateczna:
• Student nie opanował materiału programowego z zakresu wykładów i literatury obowiązkowej; nie odpowiedział na żadne z zadanych mu tez egzaminacyjnych i pytań dodatkowych.
• Nie rozumie uogólnień i nie potrafi z pomocą wykładowcy wyjaśnić związków między prawdami.
• Nie potrafi z pomocą wykładowcy rozważyć dane zagadnienie i odnieść je do praktyki szkolnej.
• Nie spełnia wymagań na ocenę dostateczną.
Student otrzymuje zaliczenie z ĆWICZEŃ z pozytywną oceną, gdy uzyska min. 16 punktów. Punkty przyznaje się wg następującego kryterium:
• Brał aktywny udział w ćwiczeniach na Wydziale Teologicznym; 1 godz. ćwiczeń = 1 pkt, max. liczba punktów za udział w ćwiczeniach wynosi 10.
• Uczestniczył w lekcjach w szkole średniej; 1 godz. obserwacji lekcji = 1 pkt., max. liczba punktów za udział w lekcjach wynosi 5.
• Oddał pisemne sprawozdania z obserwowanych lekcji; 1 sprawozdanie = 1 pkt, max. liczba punktów za sprawozdania wynosi 5.
• Przygotował recenzję wybranego podręcznika metodycznego i podręcznika dla ucznia, max. liczba punktów za pracę wynosi 15 (na liczbę punktów wpływają: staranność, poprawność, oryginalność wykonania pracy).
Maksymalna liczba punktów z ćwiczeń wynosi 35.
bdb: 35-32 pkt.
db plus: 31-28 pkt.
db: 27-24 pkt.
dst plus: 23-20 pkt.
dst: 19-16 pkt.
ndst: 15 i mniej (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
W ramach ćwiczeń student uczestniczy w praktykach śródrocznych polegających na obserwacji lekcji religii w szkole średniej (5 godz.).
We wrześniu student odbywa praktykę ciągłą w szkole średniej (60 godz.). Zaliczenie odbywa się zgodnie z wymaganiami zapisanymi w "Instrukcji praktyk" i sylabusie "Praktyka II".
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
• B. Bilicka, Jaki podręcznik do nauki religii dla młodzieży w XXI wieku?, „Teologia i Człowiek” 17 (2011), s. 161-176.
• B. Bilicka, Katecheza wobec zagrożeń Internetu, w: B. Bilicka (red.), Wychowanie do wartości w świecie cyberkultury, Toruń 2012, s. 149-167.
• B. Bilicka, Katecheta i katechizowany w Sieci, Toruń 2015.
Literatura uzupełniająca:
B. Bilicka, „Multimedialny katechizm dla dzieci” nowym narzędziem katechetycznym, „Teologia i Człowiek” (2005) nr 5, s. 189-201; J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998; R. Chałupniak, J. Kostorz, J. Kochel, Dyscyplina w szkole i na katechezie, (Seria: Opolska Biblioteka Teologiczne, t. 67), Opole 2003; C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006; J. Kostorz (red.), Podręcznik do nauki religii – sens czy bezsens?, (Seria: Sympozja, t. 78), Opole 2009; J. Mastalski, Zasady edukacyjne w katechezie, Kraków 2002; A. Niwiński, Środki informatyczne w katechetycznej działalności Kościoła, Kraków 2004; R. Podpora (red.), Wyzwania współczesnej edukacji – e-nauczanie, Lublin 2006; B. Siemieniecki (red.), Technologia informacyjna w polskiej edukacji, Toruń 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: