Dydaktyka religii 1500-DREL-3-DM
Dydaktyka religii to teoria nauczania-uczenia się, która jest związana z przekazem religijnym, treścią i podstawą wiary. Zajmuje się szczegółową analizą podmiotów i zjawisk związanych z katechezą. Znajomość dydaktyki religii, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym, jest niezbędna każdemu studentowi, który w przyszłości zamierza pracować w szkole na stanowisku nauczyciela religii. Wykłady i ćwiczenia na roku III mają za zadanie przygotować studenta do odbycia praktyki ciągłej w szkole podstawowej, zapoznać ze strukturą jednostki lekcyjnej, operacjonalizacją celów ogólnych, porządkowaniem celów operacyjnych (taksonomia ABCD), metodami aktywizującymi, konspektem i scenariuszem lekcji. Celem praktyki (śródrocznej i ciągłej) jest poznanie przez studenta całokształtu pracy nauczyciela religii w szkole.
Na treść programową WYKŁADÓW składają się następujące zagadnienia:
1. Zagadnienia wstępne.
2. Cele i zadania katechezy.
3. Cele kształcenia, cele operacyjne, operacjonalizacja celów ogólnych.
4. Formy organizacyjne kształcenia religijnego.
5. Podobieństwa i różnice między lekcją religii a innymi przedmiotami szkolnymi.
6. Struktura jednostki katechetycznej/lekcji religii.
7. Pluralizm metod nauczania, kryteria doboru metody w katechezie.
8. Tok lekcyjny – typy lekcji (wg M. Śnieżyńskiego).
9. Konspekt lekcji religii.
10. Zasady tworzenia dobrej prezentacji multimedialnej..
11. Jak obserwować lekcję prowadzona przez innego nauczyciela – omówienie arkusza obserwacji.
12. Uwarunkowania polskiej edukacji przed i w czasie pandemii Covid - 19.
13. Technologia informacyjno-komunikacyjna na lekcjach religii - wybrane zagadnienia.
14. Model SAMR w zastosowaniu katechetycznym.
15, Zastosowanie iPada na szkolnych lekcjach religii.
16. Sztuczna inteligencja w edukacji religijnej.
17. Przygotowanie do praktyk ciągłych (wrześniowych) - omówienie instrukcji praktyk.
Na treść programową ĆWICZEŃ składają się następujące zagadnienia:
1. Wybrane metody aktywizujące i ich zastosowanie na lekcjach religii.
2. Edukacyjne funkcje iPada i możliwość wykorzystania ich na szkolnych lekcjach religii - ćwiczenia z iPadem (wybrane aplikacje).
3. Operacjonalizacja celów ogólnych i taksonomia celów nauczania wg B. Niemierko.
4. Konspekt lekcji religii (wykonany na iPadzie w aplikacji Notatnik) wraz z prezentacją multimedialna (wykonaną na iPadzie w aplikacji Keynote).
5. Praktyki śródroczne: obserwacja lekcji religii w szkole podstawowej (5 godz.) i omówienie obserwowanych zajęć.
6.Ćwiczenia z ChatGPT 3.5 oraz 4.0.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów:
• Pisemne kolokwium: W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8.
• Dyskusja w czasie ćwiczeń na temat wyników obserwacji lekcji w szkole podstawowej: U1.
• Sprawozdania z obserwowanych lekcji (arkusz hospitacji x 5): U1.
• Bieżąca obserwacja zaangażowania studentów w wykonywanie zadań w czasie ćwiczeń: U2, U3, U4.
• Konspekt lekcji (wykonany w aplikacji Notatnik) wraz z prezentacją multimedialną (wykonaną w aplikacji Keynote): K1.
• Opinia opiekuna z przebiegu praktyki ciągłej: U3, U4, K2.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie z WYKŁADÓW z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w wykładach - obecność na wykładach jest obowiązkowa i warunkuje dopuszczenie studenta do końcowego pisemnego kolokwium z zakresu treści wykładów. Dopuszcza się 3 godz. nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie itp.).
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów i literatury obowiązkowej. Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną z wykładów.
bdb: 22 - 21 pkt.
db plus: 20 - 19 pkt.
db: 18 - 17 pkt.
dst plus: 16 - 15 pkt.
dst: 14 - 13 pkt.
ndst: 12 i mniej pkt. (tzn. poniżej 60%).
Student otrzymuje zaliczenie z ĆWICZEŃ z pozytywną oceną, gdy uzyska min. 16 punktów. Punkty przyznaje się wg następującego kryterium:
• Brał aktywny udział w ćwiczeniach na Wydziale Teologicznym; 1 godz. ćwiczeń = 1 pkt, max. liczba punktów za udział w ćwiczeniach wynosi 25.
• Uczestniczył w lekcjach w szkole podstawowej; 1 godz. obserwacji lekcji = 1 pkt., max. liczba punktów za udział w lekcjach wynosi 5.
• Oddał pisemne sprawozdania z obserwowanych lekcji; 1 sprawozdanie = 1 pkt, max. liczba punktów za sprawozdania wynosi 5.
• Przygotował 2 konspekty, max. liczba punktów za pracę wynosi 15 (na ocenę wpływają: staranność, poprawność, oryginalność wykonania pracy).
Maksymalna liczba punktów z ćwiczeń wynosi 50
bdb: 50-47 pkt.
db plus: 46-43 pkt.
db: 42-39 pkt.
dst plus: 38-35 pkt.
dst: 34-31 pkt.
ndst: 30 pkt. i mniej (tzn. poniżej 60%).
Praktyki zawodowe
W ramach ćwiczeń student uczestniczy w praktykach śródrocznych – obserwacja lekcji religii w szkole podstawowej (5 godz.).
We wrześniu student odbywa praktykę ciągłą w szkole podstawowej (60 godz.). Zaliczenie odbywa się zgodnie z wymaganiami zapisanymi w "Instrukcji praktyk" i sylabusie "Praktyka I".
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. B. Bilicka, Metodyka nauczania religii. Skrypt do użytku wewnętrznego – cz. I (wersja elektroniczna).
2. B. Bilicka, M. Gurzyński, iPad na szkolnych lekcjach religii, Toruń 2019.
3. P. Duksa, Metody katechetyczne, Olsztyn 1998 (lub nowsze wydanie) – wybrane fragmenty.
Literatura dodatkowa:
M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Legnica 1997 lub M. Korgul, Dydaktyka na lekcjach religii, Wrocław 1998; B. Bilicka, Krótkie kompendium operacjonalizacji celów kształcenia, „Siewca. Biuletyn Katechetyczny Diecezji Toruńskiej” (2010) nr 34, s. 42-52; B. Bilicka, Krótkie kompendium operacjonalizacji celów kształcenia (część II), „Siewca. Biuletyn Katechetyczny Diecezji Toruńskiej” (2011) nr 35, s. 20-25. J. Stala (red.), Dydaktyka katechezy – cz. I, (Seria: Academica, t. 67), Tarnów 2004; J. Stala (red.), Dydaktyka katechezy – cz. II, (Seria: Academica, t. 69), Tarnów 2004; J. Szpet, Dydaktyka katechezy, Poznań 1999; F. W. Niehl, A. Thommes, 212 metod do zastosowania na lekcjach religii, Kielce 2004; E. Brudnik, A. Moszyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000; E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących – cz. 2, Kielce 2003; Z. Barciński (red.), Vademecum katechety. Metody aktywizujące, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: