Diagnostyka środowiska społecznego 1500-DIAGN-S1
Zajęcia organizacyjne.
O diagnozowaniu w ogólności.
Uwarunkowania procesu diagnostycznego (2h).
Podstawowe techniki diagnostyczne (2 h).
Profesjonalizm i etyka diagnosty.
Analiza SWOT.
Komunikacja w procesie diagnozowania.
Przedstawienie diagnoz studentów (2 h).
Kolokwium zaliczeniowe. Podsumowanie zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- biograficzna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Efekty kształcenia
Student:
potrafi podać cechy środowiska społecznego
dokonuje obserwacji i opisu funkcjonowania środowiska społecznego
sporządza analizę SWOT
wymienia i opisuje podstawowe metody i techniki diagnostyczne
zna przebieg procedury diagnostycznej
sporządza samodzielnie diagnozę środowiska społecznego
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie, gdy:
uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione, a dany temat opracowany w formie pisemnej i dostarczony do prowadzącego w ciągu dwóch tygodni od nieobecności.
przedstawił opracowaną przez siebie diagnozę środowiska społecznego, która oceniona będzie pod względem formalnym i merytorycznym,
przeczytał lekturę obowiązkową i aktywnie uczestniczył w zajęciach,
zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z treści zajęć i lektur obowiązkowych. Z kolokwium student może uzyskać 20 punktów.
diagnoza własna: 10 pkt.
kolokwium pisemne: 20 pytań * 1 pkt. = 20 pkt.
bdb: 30 – 28 pkt.
db plus: 27 – 25 pkt.
db: 24 – 22 pkt.
dst plus: 21 – 19 pkt.
dst: 18 – 17 pkt.
ndst: > 16 (tzn. poniżej 60%).
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001,
Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań 2002 (dostępne w PDF),
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (dostępne w PDF),
Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998 (dostępne w PDF).
Literatura dodatkowa:
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000,
Rathaus S., Psychologia współczesna. Lepiej – więcej – przystępniej, Gdańsk 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: