Dydaktyka etyki 1500-DET-3-S2
Ćwiczenia obejmą poznanie następujących treści:
1. Podstawowe pojęcia etyczne
2. Główne koncepcje etyczne
3. Rozumienie wartości personalnych (godność wolność, podmiotowość) i odniesienie do nich w edukacji.
4. Dyskusja wobec kwestii sumienia
5. Rozumienie wartości moralnych
6. Koncepcja cnoty moralnej
7. Rozumienie wartości religijnych i odniesienia do nich na gruncie edukacji
8. Podstawa programowa z Etyki.
9. Podstawa programowa z Filozofii.
10. Regulamin Olimpiady z Filozofii.
11. Regulamin Konkursu Filozoficznego
12. Informator maturalny z filozofii
13.Rozporządzenie MEN nt nauczania etyki w szkole
14. Pomoce dydaktyczne do nauczania etyki
15. Podręczniki do nauczania etyki
16. Specyfika nauczania etyki w szkole podstawowej i szkole średniej
17. Przygotowanie konspektu zajęć z etyki
18.Dydaktyka opowiadania
19.Rola opowiadania w kształtowaniu ocen moralnych i wyborów moralnych na przykładzie wybranych opowiadań
20.Metody aktywizujące w kształtowaniu wyborów moralnych
21. Drama w procesie kształtowania przeżyć i postaw moralnych
22.Pedagogika dramy
23. Edukacja przez dramę
24. Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży
25.Drama,techniki,strategie, scenariusze
26.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie gdy:
a/jest obecny na zjęciach
b/przygotowuje na przewidzianym termin wyznacznoy zares materiału
c/przygotuje i przedstawi na ćwiczeniach 2 konspekty lekcji z etyki w szkole podstawowej i uzyska pozytywną ocenę
d/ otrzyma pozytywną ocenę z koncowego kolofwium
Ocena końcowa jest średnią ważoną ze wszystkich aktywności studenta
Literatura
Literatura
Alichniewicz A., Eutanazja a etyczne podstawy medycyny stanów terminalnych, w: M. Gałuszka, K. Szewczyk (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa, Łódź 2002, s. 155-192.
Bagrowicz J., „Czyńcie sobie ziemię poddaną…” (Rdz 1,28), czyli jak doglądać i uprawiać ogród Eden, w: B. Przyborowska (red.), Natura, edukacja, kultura. Pedagogia źródeł, Toruń 2006, s. 93-110.
Bagrowicz J., Godność osoby fundamentem wychowania, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne, Kraków 2005, s. 179-212;
Bartnik Cz.S., Personalizm, Lublin 1996;
Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007.
Chudy W., Istota pedagogiki personalistycznej, Ethos 19 (2006), nr 3 (75), s. 52-74;
Dydaktyka filozofii, red. E. Piotrowska, J. wiśniewski, Poznań 2002
Dydaktyka filozofii u progu XXI wieku. Problemy ogólne i perspektywy red. E. Piotrowska, J. wiśniewski, Poznań 2002
Galewicz W. (red.), Antologia bioetyki, t. 1: Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009.
Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Warszawa 1997;
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996;
Horowski J., Harmonia między człowiekiem i przyrodą jako wyzwanie dla pedagogiki chrześcijańskiej, w: J. Michalski, A. Zakrzewska (red.), Pedagogika chrześcijańska. Tradycja, współczesność, nowe wyzwania, Toruń 2010, s. 103-119.
Horowski J., Pedagogika tomistyczna a pedagogika wartości, „Paedagogia Christiana” 1/21 (2008), s. 241-255;
Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986;
Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001.
Mały słownik etyczny, red. S. Jedynak, Bydgoszcz 1999
Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, w: K. Popielski (red.), Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji, Lublin 1996, s. 241-259;
Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, Gdańsk 2006, s. 391-415;
Pawlak Z. Etyk normatywna czy etyka relatywistyczna dzisiaj, Pedagogia Christiana 1(1997) s. 39 – 48.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 10 grudnia 1948 r. w Paryżu;
Śleziński K., Zarys dydaktyki filozofii
Szostek A., Rola pojęcia godności w etyce, w: tenże, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998, s. 42-63;
Szostek A. Pogadanki z etyki, Częstochowa 1998
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002;
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1, Etyka indywidualna, t. 2, Etyka społeczna, Kraków 2005;
Szawarski Z. Rozmowy o etyce, Warszawa 1987
Tischner J., Myślenie według wartości, w: tenże, Myślenie według wartości, Kraków 2000, s. 477-493;
Tyburski W., Etyka środowiskowa a paradygmat antropocentryzmu, w: W. Tyburski (red.), Ekofilozofia i bioetyka. Materiały VI Polskiego Zjazdu Filozoficznego w Toruniu, Toruń 1996, s. 65-72.
Tyburski W., System wartości i etyczna ochrona środowiska przyrodniczego, w: W. Tyburski (red.), Człowiek i środowisko. Dyscypliny humanistyczne i ekologia, Toruń 1995, s. 71-85.
Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
H. Schmid, Die Kunst des Unterichtens, München, 1997
Bruno Ferrero, „Nowe historie”, Warszawa, 1996
Lew Tołstoj „Opowiadania i nowele”. Ossolineum, Wrocław 1985
K.W. Vopel, Warsytatzßskutecyna forma nauki
Vademecum katechetz. Metodz aktzwiyujce, red. Y. Barciski, Krakw 2006
K. Pankowska. Drama konteksty teoretyczne, Warszawa 2013
K. Pankowska, Pedagogika dramy. Teoria i praktyka, Warszawa wydawnictwo Żak 2000
K. Pankowska, Drama -zabawa i myślenie
K. Pankowska, Edukacja przez dramę, 1997
B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995
K. Witerska, Drama,techniki,strategie, scenariusze, Warszawa 2011
K. Witerska, Drama.Przewodnik po koncepcjach technikach i miejscach, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: