Ćwiczenia pastoralne II 1500-CWPAST-II-Dm
Zajęcia mają charakter referatu wprowadzającego i konwersacji z osobami zaangażowanymi w poszczególne formy duszpasterstwa. Rodzaje duszpasterstw wybierane są z następującej listy:
1. Przygotowanie i wygłaszanie homilii
2. Szkolne rekolekcje adwentowe – przygotowanie i przeprowadzenie
3. Dzień Modlitwy o powołania kapłańskie – przygotowanie i przeprowadzenie
4. Duszpasterska działalność zorganizowana – spotkanie z wikariuszem, proboszczem, dziekanem
5. Ruchy w diecezji – spotkanie z przewodniczącym Diecezjalnej Rady Ruchów
6. Duszpasterstwo rodzin – spotkanie z diecezjalnym duszpasterzem rodzin i rodziną zaangażowaną w Kościół Domowy
7. Kościół Domowy – uczestnictwo w spotkaniu kręgu Kościoła Domowego
8. Duszpasterstwo Młodzieży – spotkanie z diecezjalnym duszpasterzem młodzieży
9. Światowe Dni Młodzieży – spotkanie z odpowiedzialnymi w diecezji za przygotowania do ŚDM
10. Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży – spotkanie z asystentem kościelnym KSM oraz młodzieżą zaangażowaną w te formę działalności pastoralnej Kościoła
11. Akcja Katolicka – spotkanie z diecezjalnym asystentem AK i członkami AK
12. Ruch Światło-Życie – spotkanie z odpowiedzialnymi
13. Grupa modlitewna o. Pio – spotkanie z odpowiedzialnym duszpasterzem
14. Modlitwy o uwolnienie – spotkanie z kapłanami odpowiedzialnymi za ten rodzaj aktywności Kościoła
15. Żywy Różaniec – spotkanie z diecezjalnym moderatorem Żywego Różańca
16. Duszpasterstwo Akademickie – spotkanie z duszpasterzem akademickim i studentami
17. Rola kapłana w duszpasterstwie pielgrzymkowym – spotkanie z diecezjalnym przewodnikiem pielgrzymkowym i uczestnikami ruchu pielgrzymkowego
18. Duszpasterska opieka nad Drogą neokatechumenalną
– spotkanie z duszpasterzem i członkami Drogi
19. Grupy Odnowy w Duchu Świętym – spotkanie z duszpasterzem i członkami Odnowy
20. Duszpasterstwo Chorych i Umierających. Posługa kapłańska w hospicjum i szpitalu – spotkanie z kapelanami szpitala i hospicjum
21. Duszpasterska posługa uzależnionym – diecezjalny duszpasterz trzeźwości
22. Duszpasterska posługa w więzieniu – spotkanie z duszpasterzem więziennictwa
23. Duszpasterstwo sportowców – diecezjalny duszpasterz sportowców
24. Działalność wewnętrzna parafii – Rada Parafialna – spotkanie z członkiem Parafialnej Rady Duszpasterskiej
25. Współczesna działalność duszpasterska wykorzystująca aktualne areopagi - spotkanie z ks. drem Januszem Chyłą
26. Życie parafii widziane oczami zaangażowanej pastoralnie i samorządowo osoby świeckiej
27. Rodziny zastępcze i adopcja - działalność Diecezjalnego Ośrodka Adopcyjnego; proces adopcji i działanie rodziny zastępczej
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna
- doświadczeń
- sytuacyjna
- projektu
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody integracyjne
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów uczenia się:
- ocena przygotowanych konspektów, programów rekolekcji i dni powołaniowych, homilii oraz ustnych wprowadzeń do poszczególnych zajęć – W1-W2, W3; U1-U4; K1-K4;
- obserwacja udziału w dyskusji, zadawanych pytań i sposobu konwersacji z odpowiedzialnymi i uczestnikami poszczególnych form duszpasterstwa - U1-U4; K1-K4;
- ocena pisemnie zredagowanego projektu pastoralnego – U4; K1-K4
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Uczestniczył w zajęciach – obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Wszystkie nieobecności (max. 2) muszą być usprawiedliwione (zwolnienie lekarskie).
• Zapoznał się ze wskazanymi aspektami w literaturze obowiązkowej.
• Przygotował pisemnie homilię, program rekolekcji szkolnych wielkopostnych i konspekty nauk rekolekcyjnych, program i konspekt spotkania w ramach parafialnego Dnia Modlitw o powołania.
* Złożył pozytywnie oceniony projekt pastoralny.
Ocenę końcową ćwiczeń stanowi:
- 0,2 średniej arytmetycznej oceny wprowadzenia ustnego
- 0,4 średniej arytmetycznej oceny konspektów
- 0,1 oceny za sprawozdanie ze spotkania z osobą zaangażowaną z daną formę duszpasterstwa
- 0,3 oceny za aktywność podczas zajęć, zadawane pytania, włączanie się w dyskusję na tematy pastoralne
Wynik końcowy wpisywany w karcie zaliczeniowej jest zgodny z zasadą:
a) do 3,49 - ocena dostateczna
b) 3,50-3,83 - ocena dostateczna plus
3,84-4,16 - ocena dobra
4,17-4,50 - ocena dobra plus
4,51-5,00 - ocena bardzo dobra.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. R. KAMIŃSKI, B. DROŻDŻ (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998 (części odpowiednie do tematyki zajęć).
2. J. KUROSZ, Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Cz. 2. Teologia pastoralna szczegółowa - wybrane zagadnienia. Teologia laikatu i apostolstwa. Poznań 2012 (części odpowiednie do tematyki zajęć).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. R. KAMIŃSKI (red.), Teologia pastoralna. T. 1. Teologia pastoralna fundamentalna, Lublin 2000.
2. R. KAMIŃSKI (red.), Teologia pastoralna. T. 2. Teologia pastoralna szczegółowa, Lublin 2002.
3. J. KUROSZ, Teologia pastoralna. Materiały do ćwiczeń. Cz. 1. Teologia pastoralna fundamentalna. Poznań 2009.
4. R. KAMIŃSKI, Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.
5. R. KAMIŃSKI, G. PYŹLAK, J. GOLEŃ (red.), Duszpasterstwo rodzin. Refleksja naukowa i działalność pastoralna, Lublin 2013.
6. Z. ZAREMBSKI, Troska Kościoła w Polsce o małżeństwo i rodzinę po Soborze Watykańskim II. Studium teologicznopastoralne, Toruń 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: