Chrześcijańskie podstawy afirmacji życia 1500-CHAF-S1
U podstaw wiedzy człowieka o istocie jego własnego życia oraz sensie istnienia całego świata tak duchowego jak i materialnego leży Objawienie. W świetle Słowa Bożego, w oparciu o wybrane dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, człowiek wierzący może znaleźć źródłową wiedzę dotyczącą nadprzyrodzonej wartości swego istnienia i wiecznego przeznaczenia.
Treść wykładu zawiera następujące elementy antropologii teologicznej:
1. Wprowadzenie do tematu. Kontekst historyczny i kulturowy
2. Założenia teoriopoznawcze i wskazówki metodologiczne
3. Antropologia adekwatna a współczesne koncepcje człowieka
4. Prawda bytu ludzkiego a wolność i miłość
5. Wartość życia człowieka w perspektywie protologicznej
6. Optyka soteriologiczna jako pogłębienie rozumienia osoby ludzkiej
7. Jedność duchowo-cielesna człowieka
8. Człowiek na obraz Boga
9. Kobieta i mężczyzna
10. Życie oraz cierpienie i śmierć.
Ostatecznie podjęte zagadnienia mają ukazać całą optykę chrześcijańskiego ujmowania rzeczywistości osoby ludzkiej, jej natury, zdolności rozwoju i niezatartej wartość jej życia, które zawsze pozostaje w relacji do życia samego Boga, Stwórcy i Odkupiciela.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
a) ocena dostateczna – umiejętność panoramicznej prezentacji całokształtu treści wykładu; rzeczowe zaprezentowanie kwestii dotyczącej dwóch z trzech podanych tez oraz choć częściowa zdolność udzielenia odpowiedzi na inne pytania dotyczące tematów podanych w opanowanych przez studenta tezach.
b) ocena dobra – umiejętność integralnego prezentowania kwestii składającej się na treść wykładu; rzeczowe zaprezentowanie kwestii dotyczącej trzech podanych tez oraz choć częściowa zdolność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące wskazanych w tezach zagadnień.
c) ocena bardzo dobra – zdolność holistycznego ujęcia całości podjętych w traktacie zagadnień, umiejętność integralnego ujęcia omawianych trzech tez oraz zdolność udzielenia prawidłowych odpowiedzi na dodatkowe pytania z innych obszarów zagadnienia.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Rdz 1-3 oraz Ef 1
2. Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae" (1995).
Uzupełniająca:
1. Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Godność i prawa osoby ludzkiej (1983).
2. Kuby G., Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, tłum. D. Jankowska, J. Serafin, wyd. 2 popraw. i uzup., Kraków 2013.
3. Kunka S., Ewangelia ludzkiej cielesności, „Roczniki Teologii Dogmatycznej” 2011 t. 3(58), s. 81-97.
4. Kunka S., Kobieta w „teologii ciała” Jana Pawła II, „Verbum Vitae” 2011 nr 19, s. 247-272.
5. Kunka S., Człowiek jest dzieckiem miłości, nie przypadku. Zarys teologii stworzenia według Jana Pawła II, „Studia Theologica Varsaviensia” 2014(52) nr 1, s. 59-78.
6. Kunka S., Mąż i żona – dzieci jednego Ojca. Personalistyczny przyczynek do protologii integralnej, „Studia Pelplińskie” 2016 t. 49, s. 185-199.
7. Kunka S., Jak mówić o miłości mężczyzny i kobiety? Przyczynek do antropologii teologicznej, „Studia Pelplińskie” 2014 t. 47, s. 195-206.
8. Kunka S., Chwałą Ojca żyjące dzieci. Szkic do protologii integralnej, „Studia Pelplińskie” 2017 t. 50, s. 275-289.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: