Chrześcijańskie podstawy afirmacji życia 1500-CHAF-S1
U podstaw wiedzy człowieka o istocie jego własnego życia oraz sensie istnienia całego świata tak duchowego jak i materialnego leży Objawienie. W świetle Słowa Bożego, w oparciu o wybrane dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, człowiek wierzący może znaleźć źródłową wiedzę dotyczącą nadprzyrodzonej wartości swego istnienia i wiecznego przeznaczenia.
Treść wykładu zawiera następujące elementy antropologii teologicznej:
1. Wprowadzenie do tematu. Kontekst historyczny i kulturowy
2. Założenia teoriopoznawcze i wskazówki metodologiczne
3. Antropologia adekwatna a współczesne koncepcje człowieka
4. Prawda bytu ludzkiego a wolność i miłość
5. Wartość życia człowieka w perspektywie protologicznej
6. Optyka soteriologiczna jako pogłębienie rozumienia osoby ludzkiej
7. Jedność duchowo-cielesna człowieka
8. Człowiek na obraz Boga
9. Kobieta i mężczyzna
10. Życie oraz cierpienie i śmierć.
Ostatecznie podjęte zagadnienia mają ukazać całą optykę chrześcijańskiego ujmowania rzeczywistości osoby ludzkiej, jej natury, zdolności rozwoju i niezatartej wartość jej życia, które zawsze pozostaje w relacji do życia samego Boga, Stwórcy i Odkupiciela.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie:
a) ocena dostateczna – umiejętność panoramicznej prezentacji całokształtu treści wykładu; rzeczowe zaprezentowanie kwestii dotyczącej dwóch z trzech podanych tez oraz choć częściowa zdolność udzielenia odpowiedzi na inne pytania dotyczące tematów podanych w opanowanych przez studenta tezach.
b) ocena dobra – umiejętność integralnego prezentowania kwestii składającej się na treść wykładu; rzeczowe zaprezentowanie kwestii dotyczącej trzech podanych tez oraz choć częściowa zdolność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące wskazanych w tezach zagadnień.
c) ocena bardzo dobra – zdolność holistycznego ujęcia całości podjętych w traktacie zagadnień, umiejętność integralnego ujęcia omawianych trzech tez oraz zdolność udzielenia prawidłowych odpowiedzi na dodatkowe pytania z innych obszarów zagadnienia.
Literatura
Obowiązkowa:
1. Rdz 1-3 oraz Ef 1
2. Jan Paweł II, Encyklika „Evangelium vitae" (1995).
3. Kongregacja Nauki Wiary, „Donum vitae”. Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania (1987).
Uzupełniająca:
1. Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Godność i prawa osoby ludzkiej (1983).
2. Scola i inni, Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, tłum i oprac. L. Balter, Poznań 2005.
3. Valverde C., Antropologia filozoficzna, tłum. G.. Ostrowski, Poznań 1998.
4. Wencel K. T., Traktat o człowieku, w: Dogmatyka, t. 5, red. E. Adamiak i inni, Warszawa 2007, s. 15-212.
5. Grossi V. i Sesboüé B., Grzech pierworodny i grzech początków: od Soboru Trydenckiego do epoki współczesnej, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. II, tłum. P. Rak, Kraków 2001, s. 193-231.
6. Kunka S., Grzech pierworodny a obraz Boży w człowieku, „Polonia Sacra” 2014 nr 4(37), s. 59-79.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: