Uwarunkowania biologiczne rozwoju człowieka 1500-BIOL-S2
Zgodnie z nazwą tematyka wykładu dotyczy biologicznych uwarunkowań rozwoju ontogenetycznego człowieka. Omawiane są mechanizmy kierujące rozwojem oraz jego prawidłowości. Całościowy obraz rozwoju człowieka daje studentowi możliwość wczesnej diagnozy ewentualnych przyczyn jego nieprawidłowości.
Na treść programową zająć składają się następujące tematy:
1. Biologiczne aspekty (ilościowe i jakościowe) rozwoju osobniczego.
2. Charakterystyka okresów rozwoju biologicznego.
3. Rozwój prenatalny. Czynniki wpływające na rozwój prenatalny.
4. Rozwój i zdrowie dziecka w pierwszych trzech latach życia, okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
5. Biomedyczne problemy okresu dojrzewania dziewcząt i chłopców.
6. Metody oceny rozwoju i zdrowia osobnika i populacji (norma biologiczna, wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy-fizjologiczny).
7. Biologiczne mechanizmy starzenia się i problemy zdrowotne starości.
8. Choroby cywilizacyjne: cukrzyca i choroby nowotworowe.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
Pisemne kolokwium – W1, W2, W3, W4, W5, W6, W7, W8.
Pisemne kolokwium i obserwacja pracy oraz aktywności podczas zajęć – U1, U2, U3, U4.
Pisemne kolokwium i obserwacja pracy oraz aktywności obserwacja podczas zajęć – K1.
Student otrzymuje zaliczenie z pozytywną oceną gdy:
• Przeczytał lekturę podstawową-obowiązkową.
• Przygotował i przedstawił prezentację multimedialną dotyczącą tematyki poruszanej na zajęciach, ocenioną pozytywnie.
• Zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z zakresu treści wykładów, prezentacji i lektury obowiązkowej.
• Uczestniczył w min. 80% zajęć.
Kryteria oceny:
-procentowe
ndst 0-60%
dst- 61-70%
dst plus- 71-80%
db- 81-88%
db plus- 89-94%
bdb- 95-100%
Literatura
Literatura podstawowa - obowiązkowa:
1. Doleżych B., P. Łaszczyca (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Toruń 2003.
2. Jopkiewicz A., E. Suliga, Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Radom - Kielce 2005.
Literatura uzupełniająca:
3. Mięsowicz I.,(red.), Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości, Warszawa 2001.
4. Bartkowiak Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Warszawa 1986.
5. Jaczewski A., Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Warszawa 2001.
6. Komosińska K , Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Olsztyn 1995.
7. Le Moigne A., Biologia rozwoju, Warszawa 1999.
8. Malinowski A., Auksologia rozwój biologiczny człowieka w ujęciu biomedycznym, Zielona Góra 2007.
9. Turner J.S., D.B. Helms, Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
10. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka, Warszawa 2005.
11. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne Podstawy Kształcenia i Wychowania, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: