Bioetyka 1500-BIOET-2-S1
Bioetyka jako dyscyplina naukowa wyznacza normy oraz podejmuje się oceny moralnej zjawisk i działań dotyczących ludzkiego życia na różnych etapach jego rozwoju. Jej refleksja obejmuje szczególnie zjawiska biomedyczne związane z tzw. sytuacjami granicznymi w ludzkim życiu. W ramach ćwiczeń podjęte zostają zagadnienia bioetyczne z perspektywy biblijnej oraz teologiczno-pastoralnej, dotyczące początków ludzkiego życia, jego trwania oraz śmierci, a także relacji człowiek-przyroda.
W ramach ćwiczeń z bioetyki zostanie opracowane siedem bloków zagadnień:
A. Zagadnienia dotyczące antropologii biblijnej
B. Zagadnienia dotyczące biblijnych podstaw bioetyki.
C. Szczegółowe zagadnienia bioetyczne w Biblii.
D. Podstawowe zagadnienia teologiczno-pastoralne związane z początkami ludzkiego życia.
E. Podstawowe zagadnienia teologiczno-pastoralne związane okresem trwania ludzkiego życia.
F. Podstawowe zagadnienia teologiczno-pastoralne związane z końcem ludzkiego życia.
G. Podstawowe zagadnienia ekologii integralnej jako części ewangelii stworzenia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się - wiedza:
W1: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, które stanowią podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych, w szczególności podstawowych pojęć z zakresu antropologii biblijnej, teologii i bioetyki (K_W01)
W2: Student zna i rozumie fundamentalne dylematy bioetyczne współczesnej cywilizacji (K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności:
U1: Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę humanistyczną, by formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy bioetyczne oraz wykonywać zadania w nowych warunkach przez właściwy dobór źródeł i informacji z nich czerpanych, dokonywanie trafnej oceny, krytycznej analizy i syntezy tych danych oraz dobór i zastosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U01)
U2: Student potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i rozbudowaną argumentację oraz aktywnie brać udział w debacie - przedstawiać i oceniać opinie i stanowiska dyskutantów oraz podejmować merytoryczną dyskusję na tematy bioetyczne dotyczące ludzkiego życia, moralności i ekologii integralnej z punktu widzenia biblijno-teologicznego (K_U05)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:
K1: Student jest gotów do dostrzegania i formułowania dylematów bioetycznych oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K_K01)
Kryteria oceniania
Prezentacja wybranego zagadnienia - 50% oceny końcowej;
Pisemna recenzja wybranej publikacji z zakresu zagadnień bioetycznych (listę publikacji udostępnia prowadzący zajęcia) - 50% oceny końcowej;
Student otrzymuje pozytywną ocenę z ćwiczeń jeśli z każdego z elementów uzyskał przynajmniej ocenę dostateczną (3) oraz spełnił kryterium obowiązkowej obecności na zajęciach (K1).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Warzeszak S., Biblijne podstawy bioetyki, „Warszawskie Studia Teologiczne” 24(2011)2, s. 175-186.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Dignitas personae dotycząca niektórych problemów bioetycznych, AAS 100(2008), s. 858-887.
Literatura pomocnicza:
Biesaga T., Uzasadnienia norm moralnych w bioetyce, „Medycyna Praktyczna” 6(2004), s. 23-26.
Bołoz W., Życie w ludzkich rękach. Podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1999.
Dunn H.P., Etyka dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów, Tarnów 1997.
Kieniewicz P., Argumentacja antropologiczna w bioetyce, „Teologia i Moralność” 10(2011), s. 25-40.
Kornas S., Współczesne eksperymenty medyczne w ocenie etyki katolickiej, Częstochowa 1996.
Kowalski E., Osoba i bioetyka. Zagadnienia biomedyczne dla duszpasterzy i katechetów, Kraków 2009.
Lucas L.R., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.
Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.
Muszala A. red., Encyklopedia bioetyki, Radom 2009.
Muszala A., Istota argumentacji teologicznej w bioetyce, „Teologia i Moralność” 10(2011), s. 7-23.
Ochmański Wł., Eutanazja nie jest alternatywą, Kraków 2008.
Olejnik S., Etyka lekarska, Katowice 1995.
Struzik Z., Godność przekazywania życia: Nauczanie Jana Pawła II w kontekście instrukcji Dignitas personae, „Warszawskie Studia Teologiczne” 22(2009)1, s. 149-162.
Ślipko T., Bioetyka. Najważniejsze problemy, Kraków 2009.
Ślipko T., Granice życia. Dylematy współczesnej bioetyki, Kraków 1994.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, Etyka osobowa, t. 1, Kraków 2005, s. 83-112, 221-322, 389-396.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, Etyka społeczne, t. 2, Kraków 2005, s. 177-182, 320-343.
Wanat Z. red., Bioetyka personalistyczna wobec wyzwań biomedycyny, Toruń 2011.
Wróbel J., Bioetyka a wiara, „Rocznik Teologii Katolickiej” 11(2012)1, s. 49-167.
Wróbel J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999.
W cyklu 2022/23Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: