Andragogika 1500-ANDR-S1
Ćwiczenia mają na celu przybliżenie studentom podstawowej wiedzy z zakresu andragogiki: obejmującej zarówno uwarunkowania procesu edukacji dorosłych, szczególnie ze względu na specyfikę dorosłego ucznia oraz na kontekst społeczno-kulturowy, gospodarczy czy polityczny, jak również zasady tworzenia programów edukacyjnych dla dorosłych oraz zasady współpracy między nauczycielem i dorosłym uczniem. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie studentów z instytucjami, które w Polsce podejmują pracę z osobami dorosłymi: kształcąc, wprowadzając w kulturę, proponując zagospodarowanie czasu wolnego, umożliwiając rozwój zainteresowań czy wykorzystanie własnego potencjału w pracy z osobami potrzebującymi różnorakiej pomocy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie, gdy:
uczestniczył w zajęciach – obecność jest obowiązkowa. Dopuszcza się 2 godziny nieobecności nieusprawiedliwionej, wszystkie pozostałe nieobecności muszą być obowiązkowo usprawiedliwione,
przedstawił opracowaną przez siebie prezentację wybranej placówki, zajmującej się edukacją dorosłych,
przeczytał lekturę obowiązkową i aktywnie uczestniczył w zajęciach,
zaliczył z pozytywnym wynikiem pisemne kolokwium z treści zajęć i lektur obowiązkowych. Z kolokwium student może uzyskać 10 punktów.
obecność na zajęciach: 12 * 1 pkt. = 12 pkt.
prezentacja placówki 2 pkt.
kolokwium pisemne: 20 pytań * 0,5 pkt. = 10 pkt.
bdb: 24 – 23 pkt.
db plus: 22 – 21 pkt.
db: 20 – 19 pkt.
dst plus: 18 – 17 pkt.
dst: 16 – 15 pkt.
ndst: > 14 (tzn. poniżej 60%).
Literatura
PODSTAWOWA:
Knowles M., Holton E., Swanson R., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Pachociński R., Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa 1998.
Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 1999.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Oleś P., Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość – zmiana – integracja, Warszawa 2011.
Solarczyk-Ambroziak E., Przyszczypkowski K. (red.), Oświata dorosłych, Poznań – Toruń 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: