Badania budowy technicznej zabytków 1402BBT-4L-SJ
Wykłady mają na celu ugruntowanie i rozszerzenie wiadomości i umiejętności zdobytych w zakresie szeroko pojętego materiałoznawstwa przedmiotów zabytkowych. Studenci poszerzają już posiadaną wiedzę na temat pigmentów i barwników oraz spoiw i podobrazi malarskich, technologii i techniki sztuk plastycznych, metodyki badań materiałów i technik malarskich.
W ramach ćwiczeń na IV r. w semestrze letnim:
- dla wybranego dzieła sztuki student opracowuje i wykonuje program prac badawczych przed konserwacją dzieła. Zakres badań wynika z rodzaju wybranego obiektu i występujących w nim problemów związanych z jego historią, techniką wykonania, stanem zachowania i rodzajami zniszczeń.
- student omawia badany obiekt zabytkowy z prowadzącym
- zbiera dane historyczne dotyczące identyfikacji zabytku, opisuje jego wartości artystyczne, stan zachowania i przyczyny zniszczeń. Na tej podstawie dokonuje wyboru metod badawczych i wykonuje samodzielnie prace laboratoryjne.
- badania instrumentalne prowadzone są przy współudziale specjalistów danej dziedziny (badania obejmują analizę całego obiektu w różnych pasmach promieniowania elektromagnetycznego (UV, VIS, IR, spektralna analiza fluorescencyjna XRF, chromatografia gazowa GC, FTIR, Rtg i inne)
- samodzielnie bada zabytkowe podłoża, spoiwa, wykonuje przekroje próbek i fotografie przekrojów w świetle VIS i w UV
- przewidziane są również badania specyficzne dla zabytków nie należących do grupy dzieł artystycznych, ale również dla zabytków kultury i rzemiosła
- wstępne wyniki przedstawia w dokumentacji badań budowy technicznej zabytków opracowanej według obowiązującego schematu.
Badania kontynuowane są na V r. w semestrze zimowym i letnim.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę:
Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć – ocena udziału i zaangażowania studenta w prawidłowe zaplanowanie i wykonanie badań zabytku, (K_W01, K_W02, K_W04 K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_U01, K_U02, K_U07, K_U08, K_U10, K_U18, K_U19, K_K02, K_K03, K_K05)
Ocena umiejętności przedstawienia wyników pracy w formie obowiązującego schematu dokumentacji technologiczno-konserwatorskiej (K_W01, K_W02, K_W04 K_W05, K_W06, K_W09, K_W12, K_U01, K_U02, K_U07, K_U08, K_U10, K_U18, K_U19)
Zaliczenie wykładu na ocenę - egzamin pisemny
Ocena z ćwiczeń i wykładu według skali procentowej:
ndst 0-49 %
dst 50-59%
dst plus 60-69%
db 70-79%
db plus 80-89%
bdb 90-100%
Literatura
Obowiązuje literatura z przedmiotów realizowanych na I, II i III roku dotyczących materiałoznawstwa pigmentów, spoiw i podobrazi malarskich oraz metodyki badań materiałów i technik malarskich (wykłady III rok) oraz literatura ustalana indywidualnie do każdego zabytku będącego przedmiotem badań.
Literatura podstawowa (wybrane fragmenty):
1. Rogóż J., Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009
2. Brochwicz Zb., Oława-Oławiński B., Próby określenia budowy technicznej obrazów na przekrojach warstw malarskich przy pomocy promieni ultrafioletowych, Materiały Zachodniopomorskie, t. 17, 1971
3. Buzzegoli E., Keller A., Obrazowanie fałszywym kolorem w ultrafiolecie i podczerwieni, [w:]Współczesne metody badań obrazów sztalugowych, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012
4. Kęcki Z., Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, Warszawa 1975
5. Mirowska E., Poksińska M., Rouba B., Wiśniewska I., Identyfikacja podobrazi i spoiw malarskich w zabytkowych dziełach sztuki, Skrypty i materiały pomocnicze, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydanie II, Toruń 1992
6. Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, Skrypty Dydaktyczne, skrypt nr 13, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1995
7. Rene de la Rie E., Fluorescence of paint and varnish layers, Studies in Conservation, 27, 1982, s. 1–7, 65–69, 102–108
8. Współczesne metody badań obrazów sztalugowych. Podręcznik konserwatora-restauratora, red. Daniela Pinna, Monica Galeotti, Rocco Mazzeo, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012, s. 268-273.
9. Zuzanna Rozłucka, Maria Roznerska, Joanna M. Arszyńska, Mikroskopia fluorescencyjna. Zastosowanie w badaniu budowy i procesów konserwacji malarstwa sztalugowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2000.
10. M.R. Derrick, D. Stulik, J. Landry, Infrared Spectroscopy in Conservation Science, The Getty Conservation Institute Los Angeles 1999.
Literatura dodatkowa (wybrane fragmenty):
11. T. Moon, M.R. Schilling, S. Thirkettle, A Note on the Use of False-Color Infrared Photography in Conservation [w:] Studies in Conservation, Volume 37, 1992 r., s. 42-52.
12. R. Newman, Some Applications of Infrared Sectroscopy in the Examination of Painting Materials [w:] JAIC 19 (1979), s. 42-62.
13. P. Szroeder, Spektroskopia molekularna w konserwacji dzieł sztuki [w:] Techniki analityczne w konserwacji zabytków (seminarium i warsztaty), Gdańsk 8-9 czerwca 2006, Gdańsk 2006, s. 51-61.
14. A. Schaning, K. Varmuza, M. Schreiner, Classification of Synthetic Organic Pigments by Multivariate Data Analysis of FTIR Spectra, [w:] 8th International Conference of the Infrared and Raman Users’ Group (IRUG), Vienna 26-29 March 2008 [opublikowane przez:]www.e-preservationscience.org (dostęp 13.06.2013).
16. Alpert Nelsen L., Keiser William E., Szymanski Herman A., Spektroskopia w podczerwieni. Teoria i praktyka, Warszawa 1974
17. Alpha Podręcznik Użytkownika, Bruker, 2007
18. P. Targowski, B.J. Rouba, P. Karaszkiewicz, M. Iwanicka, L. Tym ińska-Widmer, T. Łękawa-Wysłouch, E. A. Kwiatkowska, M. Sylwestrzak, 2 009, Optyczna Koherentna Tomografia OCT - nowe narzędziedo działań konserwatorskich i inwentaryzacyjnych, Wiadomości konserwatorskie 2 6, s. 94-107
Źródła internetowe
1. http://www.szal-art.pl/barwniki-barytowe_714_2198/, (dostęp z dn. 3.10.2016)
2. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/16850#section=Top, (dostęp z dn. 6.10.2016)
3. http://www.kopernik.org.pl/bazawiedzy/artykuly/empodczerwien-podczerwien/, (dostęp z dn. 7.10.2016)
4. https://www.imagepermanenceinstitute.org/webfm_send/302, (dostęp z dn. 8.10.2016)
5. https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/14819#section=Ecological-Information, (dostęp z dn. 13.10.2016)
6. http://www.naturalpigments.com/bianco-di-san-giovanni.html, (dostęp z dn. 31.10.2016)
7. http://d-scholarship.pitt.edu/11954/1/a-baker-04-pigments.pdf, (dostęp z dn. 6.11.2016)
8. A. Pelagotti, L. Pezzati, N. Bevilacqua, V. Vascotto, V. Reillon, C. Daffara, A study of UV fluorescence emission of painting materials,
https://www.researchgate.net/publication/255709264_A_study_of_uv_fluorescence_emission_of_painting_materials (dostęp 1.09.2016).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: