Zagadnienia znawcze sztuki i architektury- Wprowadzenie do znawstwa grafikii europejskiej 1402-ZZG-3L-S1
Wprowadzeniem do zajęć będzie omówienie specyfiki dzieła graficznego, jego cech autonomicznych, które wyróżniają je spośród wytworów artystycznych wykonanych w innych mediach. Problem poruszony zostanie zarówno z uwzględnieniem kontekstu metodologicznego (specyfiki badań), jak i znawczego (wartościowanie, aspekt merkantylny). Następnie uwaga poświęcona zostanie kolejno:
• wprowadzeniu w materiałoznawstwo oraz periodyzację technologicznego rozwoju grafiki od zarania po współczesne realizacje,
• problematyce aktualnej klasyfikacji i nazewnictwa funkcjonującego w opisie sztuki graficznej poparte przedstawieniem podstawowych sposobów rozpoznawania stosowanych technik i metod graficznych, ich osadzenie w czasie i rozwój, bądź zanikanie popularności,
• specyfice badań i wiedzy „materiałowej” (materiały wykorzystywane jako podkład drukowy, filigranistyka),
• specyfice znakowania odbitek graficznych i ich statusu (oryginalność, nakład, jednostkowość) od pojawienia się medium w Europie po czasy współczesne,
• osobno omówiony zostanie problem podziału grafiki dawnej na autorską, reprodukcyjną i ilustracyjną (książkową). W ramach tej części zajęć poruszone zostaną m.in. problemy związanie z organizacją pracy warsztatu graficznego i funkcjonowania wielkich oficyn wydawniczych w czasach nowożytnych, specyfika filiacji i powtórzeń oraz falsyfikatów, problematyka nakładów autorskich i późniejszych (często pośmiertnych) edycji grafik (wraz z problemem oceny jakości/wartości),
• na zakończenie poruszone zostaną zagadnienia związane ze współczesną prezentacją sztuki graficznej, prowadzonymi nad nią badaniami oraz rynkiem.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Dyskusja podczas zajęć (W1, W2, U2, U3, U4, K1, K2)
Analityczna praca pisemna/przygotowanie wystąpienia (W2, W3, W4, U1; U3, U4, K1, K3)
Kryteria oceny pracy studenta:
Aktywność na zajęciach: 20%
Praca pisemna: 80 %
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. traktaty i podręczniki grafiki artystycznej
• Bosse A., Traicte des manieres de graver…, Paris 1645,
• Baldinucci F., Cominciamento e progresso dell’arte dell’intagliare in rame, Roma 1689,
• Senefelder, The invention of litography, London 1911 (oryg. 1818),
• Jurkiewicz A., Podręcznik metod grafiki artystycznej, opracował i rozszerzył Roman Artymowski, Warszawa 196
• Krejča A., Techniki sztuk graficznych. Podręcznik metod warsztatowych i historii grafiki artystycznej, Warszawa 1984
• Werner J., Technika i technologia sztuk graficznych, Kraków 1972
• Brunner F., A handbook of graphic reproduction processes, Stuttgart 1984
• Magnus Günter H., DuMont's Handbuch für Grafiker, Köln 1980.
• Beth Grabowski, Bill Fick, Grafika. Techniki i materiały. Przewodnik, tłum. Andrzej Goździkowski Warszawa 2011
2. Opracowania – literatura podstawowa
• Bamber G., How to identifiy prints: a complete guide to manual and mechanical processes from woodcut to ink jet, New York 1991,
• Białostocki J., W pracowniach dawnych grafików, Warszawa 1957.
• Bóbr M., Mistrzowie grafiki europejskiej od XV do XVIII wieku, Warszawa 2000.
• Griffiths A., Prints and Printmaking: An Introduction to the History and Techniques, London 1980.
• Hałasa G., Grafiki Rembrandta. Oryginał. Kopia. Późne odbitki. Wprowadzenie, w: Grafiki Rembrandta. Oryginał – Kopia – Późne Odbitki, kat. wyst., red. G. Hałasa, Muzeum Narodowe w Poznaniu 2009, s. 12-23.
• Hults Linda C., The Print in the Western World, Wisconsin 1996.
• Jakimowicz I., Pięć wieków grafiki polskiej, Warszawa 1997,
• Koschatzky W., Die Kunst der Graphik. Technik, Geschichte, Meisterwerke, Augsburg 1972.
• Krużel K., Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999.
• Salamon F., A Collector’s Guide to Prints and Printmakers from Dȕrer to Picasso, London 1972.
• Talbierska J., Główne ośrodki produkcji graficznej w Europie XVII wieku. Funkcje, artyści, produkcja, [w:] Sztuka XVII wieku w Polsce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Kraków grudzień 1993, Warszawa 1994, s. 103-124.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: