Zagadnienia znawcze sztuki nowożytnej-malarstwo i rzeźba
1402-ZSMR-3L-S1
W pierwszym etapie studenci pracując w grupie pod kierunkiem opiekuna przeprowadzają analizę dzieł sztuki plastycznej: obrazów, rzeźb, kompozycji plastyczno-architektonicznych, stanowiących wyposażenie kościołów toruńskich oraz znajdujących się w zasobach miejscowych muzeów. Analiza obejmuje rozpoznanie kompozycji, zastosowanych środków technicznych i formalnych, określenie celu i funkcji dzieła, tematyki, stylu i czasu wykonania, ewentualnego ciągu typologicznego oraz podstawowych elementów interpretacji dzieła.
W drugim etapie studenci wykonują indywidualnie i samodzielnie analizę jednego zabytku, będącą - obok aktywności na zajęciach - podstawą zaliczenia przedmiotu.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: godziny kontaktowe: 15
2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta, potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (samodzielny, tj poza zajęciami ogląd dzieł sztuki, uważna autopsja, zapoznanie się z literaturą dotyczącą konkretnych zabytków), stałe, bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć, materiałów e-learningowych, literatury: 20
3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zal. z oceną – przygotowanie i przedstawienie wykonanej samodzielnie analizy / prezentacj):20
4. Czas poświęcony na konsultacje: 5
Efekty uczenia się - wiedza
W 1: zna i stosuje podstawową terminologię sztuk plastycznych (K_W02)
W 2: rozpoznaje podstawowe techniki sztuk plastycznych oraz właściwości stosowanych materiałów (K_W09)
W 3: rozumie interdyscyplinarny charakter interpretacji dzieła sztuki w różnych aspektach (K_W11)
W 4: zna i rozumie podstawowe metody analizy, interpretacji i dokumentacji dzieł sztuki (K_W 14)
Efekty uczenia się - umiejętności
U 1: uzyskuje podstawową umiejętność analizy dzieł sztuki dawnej w zakresie formy, stylu, ikonografii, typologii (K_U04, K_U11)
U 2: potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami właściwymi dla historii sztuki oraz wykorzystywać tę umiejętność podczas autopsji i analizy struktury zabytku (K_U070
U 3: rozpoznaje najważniejsze typy ikonograficzne i tematy, na poziomie podstawowym określając treści dzieł sztuki (K_U13)
U 4: na podstawie analizy wizualnej identyfikuje i określa techniki sztuk plastycznych (K_U14)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K 1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy – swych kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego (K_K01)
K 2: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K02)
K 3: jest wrażliwy na problematykę właściwego podejścia do materialnego dziedzictwa kulturowego (K_K04)
Metody dydaktyczne
metody dydaktyczne poszukujące:
ćwiczeniowa,
obserwacji,
studium przypadku
metody dydaktyczne w kształceniu on-line:
metody służące prezentacji treści,
metody wymiany i dyskusji
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
ogólna wiedza na temat historii sztuki europejskiej, w tym przemian formalno-stylistycznych w zakresie sztuk plastycznych i wystroju architektonicznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- aktywność
- przygotowanie pracy zaliczeniowej
Literatura
Dobierana indywidualnie do każdorazowo wskazanego i opracowywanego zabytku.
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia, o ile nie nastąpi zmiana sytuacji pandemicznej, prowadzone będą metodą tradycyjną, z zachowaniem zasad sanitarnych.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: