Zabytkoznawstwo rzeźby nowożytnej i nowoczesnej 1402-ZRzN-3L-S1
mgr Alicja Saar-Kozłowska
15 godzin.
W czasie zajęć studenci poznają wybrane zagadnienia twórczości rzeźbiarskiej późnego średniowiecza oraz nowożytnej. Przedstawiane są materiały rzeźbiarskie i ich specyfika w oparciu o prezentację wykonanych z nich zabytków poprzez dokumentację fotograficzną, ogląd bezpośredni, próbki kamieni oraz zabytki poddawane konserwacji. Zapoznają się z technikami rzeźbiarskimi oraz stosowanymi narzędziami a także pozostawianymi przez nie śladami, sposobami opracowania powierzchni kamiennych, organizacją pracy w warsztacie rzeźbiarza. Poruszane są problemy związane z wyodrębnieniem partii oryginalnych oraz rekonstruowanych, rekonstrukcjami pierwotnej formy zabytków przekształcanych z różnych względów na przestrzeni dziejów, rekonstruowanych, a także z problemem fałszerstw dzieł rzeźby. Akcentowana jest potrzeba tworzenia bogatych fotograficznych baz danych obiektów zabytkowych wykonanych metodą cyfrową; przedstawiane są rezultaty takich prac.
Metody nauczania:
Prezentacje multimedialne dotyczące materiałów, technik, zastosowanych metod pracy i narzędzi;
studia nad w/w zagadnieniami w oparciu o polecaną literaturę;
ich analiza w oparciu o wybrane przykłady;
analiza materiałów oraz technik rzeźbiarskich podczas wizyty w pracowni konserwacji rzeźby oraz w pracowni rzeźby;
analiza form oryginalnych i rekonstruowanych.
* * *
15 godzin - dr Dorota Kamińska-Jones - przegląd najważniejszych tendencji w rzeźbie od połowy wieku XVIII do 1939 r. Przedstawienie najważniejszych nurtów, artystów, techniki i dzieł takich jak: neoklasycyzm, romantyzm, tendencje realistyczne w rzeźbie 2 poł. XIX w., nurt neobarokowy, naturalizm, impresjonizm, secesja, symbolizm, nowy klasycyzm, rzeźba ekspresjonistyczna, rzeźba fowistów, rzeźba kubistyczna, rzeźba w metalu, rzeźba futurystyczna, vortycyzm, formizm, dadaizm i surrealizm.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
mgr Alicja Saar-Kozłowska
Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;
zaliczenie sprawdzianu pisemnego.
dr Dorota Kamińska-Jones
Obecność, kolokwium pisemne.
Literatura
mgr Alicja Saar-Kozłowska
a) literatura podstawowa
• Konstanty Kalinowski, Warsztat barokowego rzeźbiarza, Artium Questiones VII, Poznań 1995, s. 103-140
• Tadeusz J. Żuchowski, Traktat o rzeźbie Michała Anioła – Pieta Rondanini, Rocznik Historii Sztuki, t. XXVI, 2001, s. 63-87
• Alicja Saar-Kozłowska, Historia fundacji i rekonstrukcje pomnika grobowego króla Jana III w katedrze w Uppsali. Przyczynek do badań nad twórczością Willema van dem Blocka, [w:] Stosunki polsko-szwedzkie w epoce nowożytnej. Polish – Swedish Relations from 16th to 18th Centuries, Materiały Sesji. Warszawa, grudzień 1999, Zamek Królewski w Warszawie 2001, s. 63 – 106.
• Alicja Saar-Kozłowska, Problem autorstwa wyposażenia architektoniczno-rzeżbiarskiego kaplicy Kołudzkich w katedrze w Gnieźnie. Próba rozpoznania cech warsztatu, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XXXVIII, 20110, Nauki Humanistycznoi-Społeczne, Zeszyt 394, s. 15-87.
• Nicholas Penny, The Materials of Sculpture, New Haven and London 1993.
• Marek Komorowski, Postać ludzka w teorii sztuki humanizmu. Leone Battista Alberti «De Statua», [w:] O ikonografii świeckiej doby Humanizmu. Tematy – symbole – problemy, Warszawa 1997, s. 13-76
• Horst Wilcke, Wolfgang Thuning, Kamieniarstwo, tłum. Andrzej Machalski, uzupełnienia i przystosowanie do warunków polskich Andrzej Machalski i Józef Maślawiec, wyd. II, poprawione, Warszawa 1997.
• John W. Mills, The Encyclopedia of Sculpture Techniques, London 1990.
• Jennifer Montagu, Gold, Silver and Bronze: Metal Sculpture of the Roman Baroque, New Haven, London, Yale University press, 1996
• Miachał Wardzyński, Marmury i wapienie południowoniderlandzkie na ziemiach polskich od średniowiecza do 2. poł. XVIII w. Import i zastosowanie w małej architekturze i rzeźbie kamiennej, Biuletyn Historii sztuki, R. LXX: 2008, nr 4, s. 307-355 (praca zawiera obszerną bibliografię dotyczącą omawianego zagadnienia)
• Aleksandra Lipińska, Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeźba alabastrowa w Europie Środkowo-Wschodniej, Wrocław 2007.
b) literarura uzupełniająca (wybór)
• Arnulf von Ulmann, Bildhauer Technik des Spätmittelalters und der Frührenaissance, Darmstadt 1984.
• Jan Czarnocki, Marmury świętokrzyskie, [w:] Państwowy Instytut Geologiczny, Prace, XXI:1958 (=Jan Czarnocki, Prace geologiczne, T. 5, z. 3 red. Katarzyna Pawłowska i Stefan Pawłowski)
• Adam Czeżowski, Kamieniołomy, T. 1-3, Warszawa 1946.
• Adam Czeżowski, Obróbka kamienia, Kraków 1955.
• Bolesław Gierych, Od kamieniołomów do architektury, Warszawa 1955.
• Alina Jarmontowicz, Roża Krzywobłocka-Laurów, Janusz Lehmann, Piaskowiec w zabytkowej architekturze Warszawy, Warszawa 1994
• Stefan Kowalczewski, Marmury kieleckie, Warszawa 1972
• Stefan Kozakiewicz, Początek działalności Komasków, Tessyńczyków i Gryzończyków w Polsce – okres renesansu (1520 - 1580), Biuletyn Historii Sztuki, R. XXI., 1959, s. 3- 9.
• Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Warszawa 1986
• Adam Krzemień, Materiałoznawstwo tworzyw artystycznych i ich konserwacja, Łódź-Warszawa 1956
• Zofia Pentlakowa, Tadeusz Wojno, O niektórych marmurach dolnośląskich, Warszawa 1952.
• Franciszek Stolot, Testament Tomasza Nikla, Przyczynek do dziejów pińczowskich warsztatów budowlanych i kamieniarsko-rzeźbiarskich na przełomie wieków XVI i XVII., Biuletyn Historii sztuki, R.XXXII, 1970, nr 3-4, s. 227-244.
• Hanna Sygietyńska, Kamień w architekturze i rzeźbie Warszawy, Warszawa 1978.
• Władysław Tatarkiewicz, Czarny marmur w Krakowie. [w:] O sztuce polskiej XVII i XVIII wieku. Architektura i rzeźba, Warszawa 1966, s. 347-399.
• Tadeusz Tyrowicz, Kamieniarstwo, Warszawa 1952.
• Michał Wardzyński, Analiza materiałowa zabytków małej architektury i rzeźby kamiennej z XVI i na początku XVII wieku w Wilnie i Nieświeżu, [w:] Sztuka Kresów Wschodnich, T. 6, red. Piotr krasny i Andrzej Betlej, Kraków 2006, s. 198-223.
• Maria Weber-Kozińska, Kamienie w Polsce w okresie renesansu. Główne etapy rozwojowe w historii naszego kamieniarstwa, Architektura, 1954, nr1, s. 13-19.
• Maria Weber-Kozińska, Z problematyki historii kamieniarstwa w Polsce, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, T. III, 1958, s. 61-84.
• The Distionary of Art. (materiały i techniki, konserwacja, np., T. 29, s. 698: stone; bibliografia).
c) materiały pomocnicze
• Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia pińczowskiego, Toruń 2005.
• Zbigniew Welski, Sztukatorstwo (podręcznik do nauki zawodu, zob. np. wykonywanie modeli i form sztukatorskich), Warszawa 1990.
• Josef Lang, Rzeźbienie w glinie, tłumaczył Bartłomiej Różański, Warszawa 2006.
• Josepmaria Cami, Sztuka rzeźbienia w drewnie: ilustrowany podręcznik snycerza, Warszawa 1998.
***
dr Dorota Kamińska-Jones
Baumgarth C., Futuryzm, Warszawa 1978
Janicka K., Surrealizm, Warszawa 1985.
Kępiński Z., Impresjonizm, Warszawa 1982
Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1981
Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1985.
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX w., Kraków 1980
Herbert R., A concise history of modern sculpture, New York 1964.
Passeron R., Encyklopedia surrealizmu, Warszawa 1993.
Potocka A.M, Rzeźba. Dzieje teoretyczne, Kraków 2002.
Richard L., Encyklopedia ekspresjonizmu, Warszawa 1996
Richter H., Dadaizm, Warszawa 1986.
Ritchie A. C., Sculpture of the twentieth century, New York 1952.
Willett J, Ekspresjonizm, Warszawa 1976
Sztuka świata, t. 8, Warszawa 1994.
Sztuka świata, t. 9, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: