Zabytkoznawstwo meblarstwa 1402-ZM-1Z-ZM-S2
1. Meble samorodne. Meblarstwo w starożytnym Egipcie (typy, konstrukcje, techniki stolarskie i stosowane narzędzia, techniki zdobnicze).
2. Meble siedziskowe od starożytnej Grecji do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
3. Kanapy od 2 poł XVII w. do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
4. Łóżka i leżanki od starożytnej Grecji do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
5. Stoły od starożytnej Grecji do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
6. Skrzynie od starożytnej Grecji do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
7. Kredensy i kabinety (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
8. Szafy od średniowiecza do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
9. Biurka i komody od 2 poł. XVII w. do 2 poł. XVIII w. (typy, konstrukcje, zdobnictwo).
Przedmiotem ćwiczeń są meble jako wyroby rzemiosła artystycznego z okresu od drugiej połowy XVIII wieku do dwudziestolecia międzywojennego według kryterium stylu. Zajęcia koncentrują się na cechach stylistycznych sprzętów w danej epoce i wytwarzanych w danym regionie – z uwzględnieniem źródeł stylu, najważniejszych ośrodków artystycznych i ich wpływu na inne regiony, najistotniejszych wzorników oraz sposobu kształtowania wnętrz.
Wprowadzenie do zajęć dotyczy przemian stylowych w epokach wcześniejszych (do rokoka), uzupełnionych omówieniem podstawowych terminów, takich jak "epoka", "okres", "styl", "maniera", "modus" oraz problemów związanych z periodyzacją dziejów sztuki ze szczególnym uwzględnieniem meblarstwa.
Omówienie poszczególnych stylów w meblarstwie (klasycyzm, biedermeier, historyzm w meblarstwie europejskim, secesja i art déco oraz Bauhaus) oparte jest na analizie wybranych mebli zabytkowych – z uwzględnieniem formy i typów mebli, specyficznych dla danego okresu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
egzamin pisemny ( łączna ilość punktów możliwych do zdobycia - 15).
Kryteria oceniania:
0-50 (50%) - ndst
51-60 (51-60%) - dst
61-70 (61-70%) - dst plus
71-80 (71-80%) - db
81-90 (81-90%) - db plus
91-100 (91-100%) - bdb
Przygotowanie referatu na temat wybranego stylu w meblarstwie – prezentacja ustna, połączona z prezentacją multimedialną oraz złożenie tekstu pisemnego; obecność (max 1 nieobecność) oraz aktywny udział w zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa :
Boidi Sassone Adrianna, Elisabetta Cozzi, Massimo Griffo, Alessandra Ponte, Gianni Carlo Sciolla, Meble XIX wieku, Warszawa 1997.
Grzeluk Izydor, Słownik terminologiczny mebli, Warszawa 2000;
Hinz Sigrid, Wnętrza mieszkalne i meble. Od starożytności po współczesność, Warszawa 1980.
Michael Huntley, Historia mebli. Od starożytności do XIX wieku, Warszawa 2013.
Pierre Kjellberg, Historia mebli europejskich. Od średniowiecza do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem wzorów francuskich, Warszawa 2014.
Krawczyk Janusz, Meble jako przedmioty użytkowe i zabytki. U podstaw problematyki konserwatorskiej mebli zabytkowych, Toruń 2006;
Literatura uzupełniająca:
Adam Hans, Tische aus vier Jahrhunderten. Form und Konstruktion, Stuttgart 1988
Klatt Erich, Die Konstruction alter Möbel. Form und Technik im Wandel der Stilarten, Stuttgart 1961;
Roubo André - Jacob, L’Art du menuisier, Paris 1769-1770 ;
Roubo André – Jacob, L’Art du menuisier en meuble. Paris 1772;
Swaczyna Irena, Wybrane cechy konstrukcji jako kryterium identyfikacji mebli zabytkowych, Warszawa 1992;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: