Zabytkoznawstwo fotografii 1402-ZFot-3Z-S1
Zajęcia rozpoczynają się od omówienia narodzin fotografii oraz różnorodności technik fotograficznych wynalezionych w XIX i XX wieku, takich jak dagerotypia, kalotypia, panotypia, ambrotypia, cyjanotypia, solaryzacja. Przedstawiony zostanie rozwój aparatu od ciemni optycznej do aparatu cyfrowego. Omówione zostaną różne podłoża do fotografii, w tym porcelana, metal, płótno, szkło, drewno, oraz ich rozmiary, takie jak carte-de-visite i portrety gabinetowe. Zajęcia poruszą także tematykę fotografii na znaczkach i pocztówkach, ręczne kolorowanie zdjęć, pierwsze zdjęcia kolorowe oraz funkcjonowanie XIX-wiecznych zakładów fotograficznych. Szczegółowo omówione zostaną fotograficzne procesy pozytywowe i negatywowe, początki fotografii z użyciem camera obscura, oraz historie tworzenia albumów fotograficznych. Zajęcia poruszą również metodologiczne kolekcjonowanie zdjęć, problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii, identyfikację i datowanie fotografii, przechowywanie i eksponowanie fotografii oraz znaczenie fotografii wernakularnej, chłopskiej i dokumentalnej (archiwa społeczne). Na koniec omówione zostanie opisywanie zdjęć, w tym styl, materia i forma.
Tematy realizowane w ramach wykładów:
● Początki fotografii
● Różnorodność technik fotograficznych od XIX wieku do współczesności
● Rozwój aparatu od ciemni optycznej do aparatu cyfrowego
● Różne podłoża do fotografii (porcelana, metal, płótno, szkło, drewno) i ich rozmiary (carte-de-visite, portrety gabinetowe)
● Fotografia na znaczkach i pocztówkach
● Malowanie zdjęć i pierwsze zdjęcia kolorowe
● Fotograficzne procesy pozytywowe i negatywowe
● Historie tworzenia albumów fotograficznych
● Metodyczne kolekcjonowanie zdjęć (kolekcje muzealne i prywatne)
● Problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii
● Identyfikacja i datowanie fotografii
● Przechowywanie i eksponowanie fotografii
● Znaczenie fotografii wernakularnej, chłopskiej, dokumentalnej (archiwa społeczne)
● Opisywanie zdjęć (styl, materia, forma)
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia rozpoczynają się od omówienia narodzin fotografii oraz różnorodności technik fotograficznych wynalezionych w XIX i XX wieku, takich jak dagerotypia, kalotypia, panotypia, ambrotypia, cyjanotypia, solaryzacja. Przedstawiony zostanie rozwój aparatu od ciemni optycznej do aparatu cyfrowego. Omówione zostaną różne podłoża do fotografii, w tym porcelana, metal, płótno, szkło, drewno, oraz ich rozmiary, takie jak carte-de-visite i portrety gabinetowe. Zajęcia poruszą także tematykę fotografii na znaczkach i pocztówkach, ręczne kolorowanie zdjęć, pierwsze zdjęcia kolorowe oraz funkcjonowanie XIX-wiecznych zakładów fotograficznych. Szczegółowo omówione zostaną fotograficzne procesy pozytywowe i negatywowe, początki fotografii z użyciem camera obscura, oraz historie tworzenia albumów fotograficznych. Zajęcia poruszą również metodologiczne kolekcjonowanie zdjęć, problemy ochrony i konserwacji dawnych fotografii, identyfikację i datowanie fotografii, przechowywanie i eksponowanie fotografii oraz znaczenie fotografii wernakularnej, chłopskiej i dokumentalnej. Na koniec omówione zostanie opisywanie zdjęć, w tym styl, materia i forma. Tematy realizowane w ramach wykładów: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania w ramach wykładu:
● obecność K_K05
● poziom rozumienia zagadnień K_W06, K_U02, K_U01, K_U04
● zaliczanie ustne na ocenę K_W04, K_W09, K_W11, K_U01, K_K01
Kryteria oceniania w ramach wykładu:
● Obecność na wykładzie
● Poziom rozumienia zagadnień
● Zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Barrett T., 2014, Krytyka fotografii. Jak rozumieć obrazy, tłum. Jedliński J., Universitas, Kraków.
2. Będę to fotografował w kolorach, 2013, Dom Spotkań z Historią, Warszawa.
3. Chéroux C., 2014, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, tłum. T. Swoboda, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa.
4. Di Bello P., 2017, Women‘s Albums and Photography in Victorian England: Ladies, Mothers and Flirts, Ashgate Publishing, Padstow, Cornwall.
5. Dziewit J. Aparaty i obrazy : w stronę kulturowej historii fotografii, grupakulturalna.pl, 2014 Warszawa
6. Hacking (red.), 2014, Historia fotografii, przeł. M. Tuszko, Arkady, Warszawa.
7. Harasym Z., 2010, Ze starego albumu. O dawnych fotografiach carte de visite i cabinet portrait, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica.
8. Harasym Z., Stare fotografie : poradnik kolekcjonera Wydawnictwo Arkady, 2005, Warszawa
9. Lechowicz L., 2010, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa.
10. Lechowicz L., 2012, Historia fotografii. Część I (1839–1939), PWSFTviT w Łodzi, Łódź.
11. Lewandowska K. (red.), Dokumentalistki. Polskie fotografki XX wieku, Bosch, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Olszanica–Warszawa
12. Lowe P. (red.), 2018a, 1001 fotografii, które musisz zobaczyć, tłum. K. Krzyżanowski, Elipsa–Publicat, Poznań.
13. Mazur A., 2010a, Historie fotografii w Polsce 1839-2009, Fundacja Sztuk Wizualnych i CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa.
14. Michałowska M., 2007, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Kraków.
15. Mossakowska W., 1981, Walery Rzewuski (1837–1888) fotograf. Studium warsztatu i twórczości, Instytut Historii Kultury Materialnej Polskiej Akademii Nauk, Państowe Wydawawnictwo Naukowe, Wrocław.
16. Mossakowska W., 1994, Początki fotografii w Warszawie (1839–1863), t. 1–2, Instytut Archeologii i Etnologii PAN Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
17. Płażewski I., 2003, Dzieje polskiej fotografii. 1839–1939, Książka i Wiedza, Warszawa.
18. Pritchard M., 2017, 50 najsłynniejszych aparatów fotograficznych w historii, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa.
19. Rosenblum N., 2010, A History of Women Photographers, Abeville Press, New York.
20. Seweryn A., 2021, Fotografia w archiwum. Identyfikacja – zabezpieczanie – konserwacja, archiwa, biblioteki i muza kościelne nr 117, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
21. Sobota A., 2001, Szlachetność techniki. Artystyczne dylematy fotografii w XIX i XX wieku, Scholar, Wrocław.
22. Sontag S., 2009, O fotografii, tłum. S. Madgala, Kraków, Karakter.
23. Soulages F., 2007, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. B. Mytych-Forajter, Universitas, Kraków.
24. Zając I., 2017, Historia zabytkowych albumów do przechowywania fotografii, Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa.
25. Ziętkiewicz M. i Biernacka M. (red.), Miejsce fotografii w badaniach humanistycznych, Stowarzyszenie Liber pro Arte, Warszawa
26. Żdżarski W., 1974, Historia fotografii warszawskiej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Literatura dodatkowa:
1. Alfred Stieglitz. Camera Work. The Complete Photographs 1903–1917, 2008, Taschen.
2. Batchen G., 2002, Vernacular Photographies, [w:] Batchen G., Each Wild Idea: Writing, Photography, History, MIT Press, Cambridge–London
3. Ferenc T., 2005, Odrzucony język fotografii mortualnej, [w:] Ferenc T., Makowski K. (red.), Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna, Łódź, s. 79–107.
4. Ferenc T., 2011, Fotografia i śmierć – historia pewnego uwikłania i realna styczność, „Kwartalnik Fotografia”, nr 35
5. Lejko K., 1997, Albumy fotograficzne sprzed pierwszej wojny światowej w zbiorach Muzeum Historycznego m. st. Warszawy, „Almanach Muzealny”, nr 1, s. 309–310.
6. Warner M.M., 2012, 100 idei, które zmieniły fotografię, tłum. B. Fabiszewski, TMC Art, Raszyn.
Uwagi
W cyklu 2024/25Z:
Przewidziany jest wyjazd do Warszawy na zajęcia praktyczne w Muzeum Narodowym oraz do Muzeum Fotografii w Bydgoszczy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: