Zajecia fakultatywne Sztuka Prus Królewskich 1402-ZF-SzP-L
Na zajęciach omawiane będą następujące zagadnienia:
- historia Prus Królewskich;
- cechy rzemieślnicze oraz artefakty z nimi związane;
- architektura i kamieniarka;
- malarstwo;
- grafika;
- rzeźba;
- wybrane rzemiosła artystyczne.
Przedstawione zostaną zarówno główne centra artystyczne tego regionu (Gdańsk, Toruń i Elbląg) wraz z najważniejszymi twórcami, jak i mniejsze ośrodki wytwórczości artystycznej i rzemieślniczej.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności);
Przygotowanie referatu;
Zaliczenie kolokwium:
51% - 3
60% - 3.5
70% - 4
80% - 4.5
90% - 5
Literatura
Literatura (w wybranych fragmentach):
…łyżek srebrnych dwa tuziny. Srebra domowe w Gdańsku 1700-1816. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, red. J.
Kriegseisen, E. Barylewska-Szymańska, Gdańsk 2007;
Ars sacra. Dawna sztuka diecezji toruńskiej. Katalog wystawy, Muzeum Okręgowe w Toruniu, red. Michał Woźniak, Toruń 1993;
Artyści w dawnym Toruniu, red. J. Poklewski, Warszawa 1985;
Aurea Porta Rzeczypospolitej. Sztuka Gdańska od połowy XV do końca XVII wieku. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku,
Gdańsk 1997;
Babicka M., Barokowy kościół pielgrzymkowy w Krośnie na Warmii, „Roczniki Humanistyczne Towarzystwa Naukowego KUL”, XV, 1967,
z. 4, s. 39-62;
Białostocki J., Obszar bałtycki jako region artystyczny w XVI w., [w:] Sztuka pobrzeża Bałtyku, Warszawa 1978;
Birecki P., Sztuka luterańska na ziemi chełmińskiej od drugiej połowy XVI do pierwszej ćwierci XVIII wieku, Warszawa 2007;
Bogucka M., Daniel Chodowiecki – człowiek pogranicza kultur, „Kultura i Społeczeństwo”, XXXVII, 1993, nr 2, s. 3-16;
Butryn B., Zespół obrazów z lat około 1689-1732 na emporach w poewangelickim kościele św. Jerzego w Malborku, „Studia Zamkowe”, III, 2009, s. 24-48.
Chrzanowski T., Kornecki M., Złotnictwo toruńskie. Studium o wyrobach cechu toruńskiego od wieku XIV do 1832 roku, Warszawa 1988;
Cieślak K., Kościół – cmentarzem. Sztuka nagrobna w Gdańsku (XV-XVIII w.). Długie „trwanie” epitafium, Gdańsk 1992;
Cieślak K., Między Rzymem, Wittenbergą a Genewą. Sztuka Gdańska jako miasta podzielonego wyznaniowo, Wrocław 2000;
Czihak E. von, Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen, Bd. 2, Westpreussen, Leipzig 1908
Dygdała J., Adam Stanisław Grabowski (1698-1766): biskup, polityk, mecenas, Olsztyn 1994;
Frąckowska A., Gdańskie kufle srebrne XVIII w. – próba charakterystyki, [w:] Rzemiosło artystyczne w Prusach Królewskich, red. J. Kriegseisen, Gdańsk 2009, s. 91–111;
Frąckowska A., Srebrne kufle gdańskie XVII i XVIII wieku : typologia, stylistyka, ikonografia, Warszawa 2013;
Friedrich J., Gdańskie zabytki architektury do końca XVIII w., Gdańsk 1997;
Gosieniecka A., Sztuka w Gdańsku – malarstwo, rzeźba, grafika, [w:] Gdańsk. Jego dzieje i kultura, red. A. Czeszunist, Warszawa 1969,
s. 267-362;
Gradowski M., Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach, Warszawa 2001;
Gradowski M., Kasprzak-Miler A. Złotnicy na ziemiach północnej Polski, cz. 1, Województwo pomorskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-
mazurskie, Warszawa, 2002;
Gradowski M., Pielas M., Katalog złotnictwa w zbiorze dokumentacji specjalistycznej Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków
w Warszawie, t. 1-2, Warszawa 2006;
Guttmejer K., Zespół pielgrzymkowy w Krośnie koło Ornety. Fazy budowy w XVIII wieku oraz zagadnienie inspiracji architektonicznej i autorstwa, „Rocznik Olsztyński”, XVII, 1997, s. 43-66;
Historia Pomorza, red. G. Labuda, t. 2, cz. 1, Poznań 1976;
Kaleciński M., Mity Gdańska. Antyk w publicznej sztuce protestanckiej res publiki, Gdańsk 2011;
Klejnot w koronie Rzeczypospolitej. Sztuka zdobnicza Prus Królewskich, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, red. C. Betlejewska, Gdańsk 2006;
Kluczwajd K., Tylicki J., Sztuka nowożytna, [w:] Dzieje sztuki Torunia, Toruń 2009, s. 187-364;
Kordek K., Mecenat artystyczny biskupa Adama Stanisława Grabowskiego, „Rocznik Olsztyński”, XI, 1975, s. 119-175.
Krupska-Łyczak K, Łyczak. B., Srebra elbląskie i inne z kolekcji Edwarda Parzycha, Pelplin 2020;
Kruszelnicka J., Portret na Ziemi Chełmińskiej, cz. 1-2, Toruń 1982.
Łyczak B., Uwagi na temat siedemnastowiecznych fundacji ołtarzowych w kościele p.w. św. Jana Chrzciciela i św. Jana Ewangelisty w
Toruniu, "Zapiski Historyczne", LXXVII, 2012, z. 1, s. 65-78;
Łyczak B., Uwagi na temat nastaw ołtarzowych ufundowanych w XVIII wieku do kościoła pw. śś. Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty w
Toruniu, „Zapiski Historyczne”, LXXX, 2015, z. 2, s. 77-91;
Łyczak B., Toruński cech rzeźbiarski i snycerka na obszarze jego oddziaływania w latach 1695-1793, Warszawa 2018;
Mosingiewicz A., Effigies ante omnia. Malarstwo portretowe w Gdańsku, [w:] Portret ponad wszystko. Jacob Wessel i jego wiek. Sztuka
gdańska XVIII wieku. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, red. A. Mosingiewicz, D. Kaczor, Gdańsk 2005, s. 32-40.
Niderlandyzm w sztuce polskiej, red. T. Hrankowska, Warszawa 1995;
Nowak Z., Po starą księgę sięgam ze wzruszeniem. Szkice z dziejów i kultury książki w Prusach Królewskich od XV do XVIII wieku,
Gdańsk 2008;
Pasierb J. S., Malarz gdański Herman Han, Warszawa 1974;
Poklewski J., Kościoły odpustowe na Warmii, [w:] Sztuka pobrzeża Bałtyku, red. H. Fruba, Warszawa 1978, s. 341-355;
Poklewski J., Warmińskie sanktuaria pielgrzymkowe w XVII i XVIII w. [w:] Kościół i sztuka pobrzeża Bałtyku, red. D. Murawska, Toruń
1998, 255-295;
Prusy Królewskie. Społeczeństwo, kultura, gospodarka 1454–1772. Szkice z dziejów, red. E. Kizik, Gdańsk 2012;
Rembowska I., Gdański cech złotników od XIV do końca XVIII w., Gdańska 1971;
Ryciny Daniela Chodowieckiego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku, katalog wystawy Muzeum Narodowego w Gdańsku,
oprac. A. Kunicka, Gdańsk 1983;
Salmonowicz S., Prusy Królewskie w XVII-XVIII wieku. Studia z dziejów kultury, Toruń 2002;
Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984;
Samek J., Polskie złotnictwo, Wrocław 1988;
Skibiński F., Willem van den Blocke. Niderlandzki rzeźbiarz na Bałtykiem w XVI i na początku XVII wieku, Toruń 2015;
Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, red. P. Migasiewicz, Warszawa 2012;
Stróżyk P., Działalność nowożytnych klasztornych pracowni hafciarskich na przykładzie Żarnowca, „Rocznik Gdański”, LXXIII-LXXIV, 2013-2014, s. 47-70.
Sulewska R., Dłutem wycięte. Snycerstwo północnych ziem Polski w czasach Zygmunta III Wazy, Warszawa 2004;
Talbierska J., Grafika XVII wieku w Polsce. Funkcje, ośrodki, artyści, dzieła, Warszawa 2011;
Tylicka T., Z Porlezzy do Torunia – Giovanni Battista Cocchi, artysta późnego baroku, [w:] Artyści znad jezior lombardzkich w nowożytnej Europie, red. M. Smoliński, R. Sulewska, Warszawa 2015, s. 335-352.
Tylicki J., Bartłomiej Strobel. Malarz epoki wojny trzydziestoletniej, t. 1-2, Toruń 2000;
Tylicki J., Herman Han – dwa oblicza artysty, [w:] Herman Han. mistrz światła i nokturnu. Narodziny baroku w malarstwie dawnej Rzeczpospolitej, red. M. Osowski, Pelplin 2008, s. 55–73 + odpowiednie hasła katalogowe w tym tomie; Tylicki J., Hermann Han, Holender z Gdańska, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXXI, 2009, nr 1–2, s. 201–204.
Wagner A., Figuralna plastyka ołtarzowa Krzysztofa Perwangera w diecezji warmińskiej, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXV, 2003, nr 2, s. 227–260;
Wagner A., Rokokowa rzeźba na Warmii. Próba syntezy, [w:] Splendor i fantazja. Studia nad rzeźbą rokokową w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, red. P. Migasiewicz, Warszawa 2012, s. 229–247.
Wardzyńska K., Ołtarz główny i łuk tęczowy kościoła Benedyktynek pw. św. Jakuba w Toruniu. Nieznane dzieła Johanna Antona Langenhana Starszego i Jerzego Judy Tadeusza Dąbrowicza, [w:] Dzieje i skarby kościoła świętojakubskiego w Toruniu, red. K. Kluczwajd, Toruń 2010, s. 311–345;
Wardzyńska K., Johannes Söffrens (1660–po 1721). Rzeźbiarz niderlandzki w Elblągu przełomu XVII i XVIII w., „Porta Aurea”, XIII, 2014, s. 136–159.
Wardzyńska K., Wardzyński M., Stalle zakonne i seminaryjne 1702-1705, uzupełniane około 1720, [w:] Serce Miasta. Kościół Świętego Krzyża w Warszawie, red. K. Sztarbałło, M. Wardzyński, Warszawa 2010, s. 202–207.
Woźniak M., Złotnictwo sakralne Prus Królewskich. Studium typologiczno - morfologiczne, t. 1-2, Toruń 2012;
Wróblewska E., Ludwisarnie Benningków, Wittwercków i Anthonych. Studium z dziejów gdańskiego cechu odlewniczego, Warszawa 1999;
Zabuska K., Szekspirowska dekada. Lata 1778-1788 w twórczości Daniela Chodowieckiego, Gdańsk 2013;
USOS: Szczegóły przedmiotu: 1205-F-F113, w cyklu: 2016/17Z, jednostka dawcy: 1205000000, grupa przedm.:
Strona 3 z4 12.01.2021 07:24
Złotnictwo od XIV do XX wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku, oprac.
B., Tuchołka-Włodarska, Gdańsk 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: