Współczesne zagadnienia estetyki 1402-WZE-1Z-KA-S2
W ramach przedmiotu 'Współczesne zagadnienia estetyczne" realizowane są następujące grupy zagadnień:
- antyestetyka, anestetyka, estetyzacja, metaestetyka, globalizacja – jako zjawiska określające obszar badań współczesnej estetyki
- estetyka i sztuka współczesna w perspektywie hermeneutyki, fenomenologii, czy postmodernizmu
- estetyka jako filozofia sztuki i praktyka krytyczna zwłaszcza związana z fotografią, filmem, sztuką performatywną, bioartem, dekonstruktywizmem.
- wybitni przedstawiciele estetyki współczesnej: Gadamer, Benjamin, Sartre, Welsch, Lyotard, Baudrillard, Shusterman, Barthes , Jay
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna
- referatu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
zaliczenie semestru (konwersatorium) w formie egzaminu ustnego
na ocenę składa się: odpowiedź na 3 pytania egzaminacyjne, znajomość literatury przedmiotu oraz obecność na zajęciach i uczestnictwo w dyskusji.
ndst - 2 pkt (0-19%)
dst- 4 pkt (20%)
dst plus- 6 pkt (40%)
db- 8 pkt (60%)
db plus- 10 pkt (80%)
bdb- 12 pkt (100%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa):
Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000.
Współczesna myśl estetyczna. Wybór tekstów, red. R. Różanowski, Wrocław 1993.
Literatura omawiana na zajęciach (mogą w niej nastąpić drobne zmiany i przesunięcia):
Georg Gadamer, Aktualność piękna, przeł. Krystyna Krzemieniowa, Warszawa 1993
W. Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej [w:] Twórca jako wytwórca, Poznań 1975
Sartre, Dzieło sztuki w: tegoż, Wyobrażenie, przeł. Beylin, PWN 1970
Merleau-Ponty, Wątpienie Cezanne’a, [w:] J. Migasiński, Merleau-Ponty, Warszawa 1995
Wolfgang Welsch, Na drodze do kultury słyszenia, przeł. K. Wilkoszewska, [w:] Eugeniusz Wilk (pod red.), Przemoc ikoniczna czy „nowa widzialność”?, Katowice Wyd. UŚ 2001, ss. 56-74
Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. J. Przeźmiński, [w:] Ryszard Nycz (pod red.), Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, Kraków: Wyd. Universitas 1998, ss. 295-330
Wolfgang Welsch, Sztuczne raje. Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach, przeł. J. Gilewicz, [w:] Anna Zeidler-Janiszewska (pod red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury, Poznań: Fundacja Humaniora 1998, ss. 167-188
R. Shustermann, Somatoestetyka a problem ciało/media [w:] tegoż, O sztuce i życiu, Wrocław 2007
Ben Singer, „Sensacyjność” a świat wielkomiejskiej nowoczesności, przeł. W. Marzec, J. Slodkowski, [w:] Tomasz Majewski (pod red.), Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009, ss. 143-184
L. Blaustein, Przyczynki do psychologii widza kinowego [w:] Wybór pism estetycznych, Kraków 2005
Siegfried Kracauer, Widz (rozdz. 9) [w:] Tegoż, Teoria filmu: wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Warszawa: Wyd. Artystyczne i Filmowe 1975, ss. 178-193
S. Sontag, W jaskini Platona, Świat obrazów [w:] S. Sontag, O fotografii, Kraków 2009, s. 4-25, 137-162
Flusser V., Ku filozofii fotografii, Katowice 2004
H. Broch, Kilka uwag o kiczu, w: Kilka uwag o kiczu i inne eseje, Warszawa 1998, s. 132 inn. P. Beylin, Autentyczność i kicze, Warszawa 1975
Lyotard, Po wzniosłości: stanowisko estetyki, przeł. A. Kluba, [w:] Szkice oraz tenże, Les Immateriaux, w: Muzeum sztuki, Kraków 2005, 221-234
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: