Wizualizacja elementów i detali zabytkowej architektury 1402-WZD-3Z-S1
1. Wprowadzenie do wizualizacji zabytków architektury (4 godziny)
• Historia wizualizacji architektury – od rysunku technicznego
do modelu cyfrowego.
• Rola wizualizacji w badaniach nad architekturą i ochronie
dziedzictwa kulturowego.
• Interpretacja źródeł historycznych (plany, ryciny, fotografie)
jako podstawa wizualizacji zabytków.
• Przegląd współczesnych technologii i technik
wykorzystywanych w wizualizacji architektury.
2. Techniki graficzne w prezentacji zabytków architektury (6 godzin)
• Wizualizacja w perspektywie i aksonometrii – zasady i
różnice.
• Zastosowanie rysunku technicznego i rysunku artystycznego
w prezentacji architektonicznej.
• Przykłady współczesnych i historycznych wizualizacji
zabytków.
• Omówienie roli szczegółów i dokładności w graficznych
interpretacjach architektury zabytkowej.
3. Współczesne narzędzia i programy do wizualizacji architektury (6
godzin)
• Przegląd narzędzi i oprogramowania do modelowania 3D
(SketchUp, AutoCAD, Blender, Revit).
• Zastosowanie różnych narzędzi w kontekście wizualizacji
architektury zabytkowej.
• Omówienie zalet i ograniczeń technologii komputerowej w
odniesieniu do rekonstrukcji obiektów historycznych.
• Case study: dobór oprogramowania do konkretnego projektu
wizualizacji.
4. Etyka wizualizacji i rekonstrukcji zabytków (4 godziny)
• Etyczne wyzwania związane z cyfrową rekonstrukcją
zniszczonych lub niekompletnych obiektów
architektonicznych.
• Granice ingerencji w oryginalną formę zabytków – gdzie
kończy się interpretacja, a zaczyna fikcja?
• Przykłady kontrowersyjnych projektów rekonstrukcji
architektonicznych.
• Wizualizacja jako narzędzie edukacyjne a naukowa
dokładność – balans między popularyzacją a rzetelnością.
5. Dokumentacja i rekonstrukcja zabytków na podstawie źródeł
historycznych (6 godzin)
• Techniki pracy z dokumentacją architektoniczną – rysunki,
plany, fotografie.
• Analiza przykładów odbudowy zniszczonych zabytków na
podstawie źródeł archiwalnych.
• Przykłady rekonstrukcji architektonicznych z wykorzystaniem
technik wizualizacji cyfrowej.
• Omówienie znaczenia poprawnej interpretacji danych
historycznych i archeologicznych w procesie wizualizacji.
6. Przyszłość wizualizacji zabytków: wirtualna rzeczywistość i
rozszerzona rzeczywistość (2 godziny)
• Wprowadzenie do technologii VR/AR w kontekście
prezentacji dziedzictwa architektonicznego.
• Przykłady wykorzystania wirtualnej i rozszerzonej
rzeczywistości w muzeach, podczas wystaw i w edukacji o
zabytkach.
• Dyskusja na temat przyszłych kierunków rozwoju wizualizacji
w badaniach nad architekturą historyczną.
7. Analiza studiów przypadków: wybrane zabytki architektury (2
godziny)
• Przegląd konkretnych przykładów wizualizacji zabytków (np.
rekonstrukcja starożytnych miast, odtworzenie zniszczonych
zabytków w Europie).
• Analiza zastosowanych narzędzi, technik i technologii w
wybranych projektach.
• Dyskusja nad znaczeniem wizualizacji w badaniach nad
architekturą oraz jej rolą w popularyzacji wiedzy o
dziedzictwie kulturowym.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
Metody oceniania:
1. Ocena bieżącej aktywności na zajęciach:
o Aktywny udział w dyskusjach podczas
konwersatorium.
o Umiejętność krytycznej analizy omawianych
zagadnień i interpretacji detali architektonicznych.
o Zaangażowanie w przyswajanie wiedzy i udział w
wymianie poglądów dotyczących wizualizacji
architektury zabytkowej.
2. Referat na wybrany temat:
o Przygotowanie referatu na temat związany z
wizualizacją detali zabytkowej architektury.
o Samodzielny dobór tematu i opracowanie
zagadnienia w oparciu o literaturę naukową oraz inne
dostępne źródła (publikacje, artykuły, materiały
architektoniczne).
7
o Przedstawienie krytycznej analizy wybranego
problemu oraz omówienie technik i narzędzi
wizualizacji.
3. Prezentacja referatu:
o Publiczne zaprezentowanie referatu podczas zajęć,
omówienie najważniejszych wniosków i argumentów.
o Umiejętność przedstawienia wyników pracy w
sposób jasny, uporządkowany i przekonujący.
o Odpowiedzi na pytania oraz udział w dyskusji
dotyczącej prezentowanego tematu.
Kryteria oceniania:
1. Poprawność merytoryczna:
o Zgodność treści referatu z wybranym tematem oraz
dokładność analizy zagadnienia.
o Prawidłowe zastosowanie teorii i wiedzy związanej z
wizualizacją architektoniczną.
o Umiejętność precyzyjnego wyjaśnienia problematyki
technik wizualizacji detali zabytkowych.
2. Jakość analizy i krytycznego podejścia:
o Umiejętność krytycznej analizy materiałów
źródłowych oraz przedstawianie własnych
przemyśleń.
o Oceniane będzie również kreatywne podejście do
zagadnień związanych z wizualizacją architektury oraz
zdolność do rozwiązywania problemów
teoretycznych.
3. Struktura i logiczność referatu:
o Przejrzysta struktura referatu: jasny wstęp, dobrze
zorganizowana część analityczna oraz logiczne
wnioski.
o Klarowność argumentacji i spójność wywodu.
4. Bibliografia i odniesienia:
o Zastosowanie odpowiednich źródeł naukowych
8
(książki, artykuły, publikacje) i poprawność w
cytowaniu oraz odnoszeniu się do literatury.
o Korzystanie z różnorodnych i rzetelnych materiałów
związanych z architekturą zabytkową.
5. Prezentacja ustna:
o Czytelność i profesjonalizm w prezentacji wyników
pracy.
o Umiejętność przedstawienia kluczowych wniosków
oraz płynna i interesująca narracja.
o Zaangażowanie w dyskusję po prezentacji oraz
gotowość do odpowiedzi na pytania.
Kryteria oceniania:
Ndst ≤ 50 %
dst 51-60 %
dst plus 61-70 %
db- 71-80 %
db plus 81-90 %
bdb- ≥ 91 %
Literatura
Literatura podstawowa:
• Wizualizacje architektoniczne. 3ds Max 2013 i 3ds Max
Design 2013. Szkoła efektu, J. Pasek, Helion, Gliwice 2014
• 3ds Max 2012. Biblia (ebook), Kelly L. Murdock, Helion
2012
6
Literatura uzupełniająca:
▪ Randi L. Derakhshani, Dariush Derakhshani - Autodesk 3ds
Max 2014. Oficjalny podręcznik, Helion Gliwice 2014
▪ 3ds Max 2015. Kurs video. Poziom pierwszy. Modelowanie
3D, oświetlenie i renderowanie, Konrad Ożóg
▪ 3ds Max 2015. Kurs video. Poziom drugi. Modelowanie
zaawansowane, ustawienia renderingu, materiały i tekstury,
Konrad Ożóg
Materiały dodatkowe:
▪ Tutoriale internetowe Autodesk:
http://knowledge.autodesk.com/support/3ds-max
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: