Wykład monograficzny 1402-WM-HS-1-Z
Wykład poświęcony jest kolekcjom sztuki nowoczesnej i współczesnej w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork, Chicago, Boston, Waszyngton, Huston) i Ameryce Łacińskiej (Sao Paulo). Dyskurs i prezentacja bardzo obszernego materiału wizualnego obejmują różne nurty w sztuce późnego 19., 20. i 21. wieku. Uwaga koncentruje się z jednej stronie na różnych idiomach modernizmu, z drugiej zaś na tradycjonalistycznych formułach sztuki - od neoklasycyzmów poprzez neorealizmy po koloryzmy rozwijające się w różnych obszarach geokulturowych. Omawiany jest sposób budowania kolekcji muzealnych (powiązany często z czynnikami natury politycznej i oficjalną polityką kulturalną) w ważnych ośrodkach kulturowych Ameryki. Akcent kładziony jest na zróżnicowane sposoby eksponowania sztuki i tworzenia struktury stałych i czasowych wystaw.
Prócz ukazywania napięcia między awangardowymi i anty-modernistycznymi tendencjami w sztukach wizualnych, narracja fakultetu dotyczy także tych zjawisk, które antycypowały czy stanowiły zalążkowe stadium koncepcji modernizmu. Bogato ilustrowana opowieść rozwija się diachronicznie, uporządkowana jest pod względem czasu zaistnienia poszczególnych fenomenów artystycznych przełamujących bądź rewolucjonizujących parowiekową tradycję przedstawieniową w sztukach plastycznych, a zarazem ma układ synchroniczny ze względu na paralelność postaw i trendów artystycznych w różnych obszarach geokulturowych świata. W efekcie prezentowana jest cała gama artystycznych formuł i idiomów, które narodziły się (niekiedy w tym samym czasie) w różnych centrach kulturowych, niekiedy ze sobą współzawodnicząc (w ramach paradygmatu nowatorstwa i innowacyjności), kiedy indziej zaś adaptując wprowadzone już gdzie indziej wzory. W wykładzie akcentowane są nie tylko trendy ponadnarodowe i transkulturowe, ale także idiosynkratyczne wyróżniki lokalnych, regionalnych i narodowych tendencji artystycznych.
Celem wykładu jest przedstawienie awangardy XX wieku jako złożonego, wieloaspektowego kompleksu zjawisk artystycznych z jednej strony, z drugiej zaś pokazanie szerokiego nurtu kontrreakcji na modernizmy.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- oxfordzka
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Esej na zadany przez prowadzącą zajęcia temat (K_W01, K_W02; K_W07; K_W09; K_U02; K_U05)
wymagany próg na ocenę dostateczną - 40 %; dostateczny plus – 50%; dobry - 60%; dobry plus - 70%; bardzo dobry - 80%.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Opracowania ogólne
J. Cassou, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992
F. Claudon, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1992
G. H. Hamilton, Painting and Sculpture in Europe 1880-1940 (The Pelican History of Art), London 1990 (kolejne wyd.)
Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX w., Kraków 1980
Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1981
Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1985
F. Novotny, Painting and Sculpture in Europe: 1780-1880, London 1978 (kolejne wyd.)
M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie. Wiek XIX i XX, Warszawa 1988
M. Sérullaz, Encyklopedia impresjonizmu, Warszawa 1991
Słownik sztuki XX wieku, Warszawa: Arkady, 1998
P. Szubert, P. Trzeciak (red.), Leksykon malarstwa, Warszawa 1992
Sztuka świata, t. 8, 9, 10, Warszawa: Arkady, 1994-1996
Literatura podstawowa
Ch. Baumbarth, Futuryzm, Warszawa 1987
U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973
H. H. Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987
H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972
M. Hussakowska, Minimalizm, Kraków 2003
K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1985
K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985
W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985
Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986
A. Konopacki, Prerafaelici, Warszawa 1989
B. Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa1989
P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1994
E. Kuryluk, Hipperrealizm – Nowy realizm, Warszawa 1979
J. Leymarie, Fowizm, Warszawa 1993
L. Nochlin, Realism, Londyn 1971; przekład polski W. Łuszczaka i T. Przestępskiego, Warszawa 1974
P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979
T. Pawłowski, Happening, Warszawa, WAiF, 1982
M. Porębski, Granica współczesności, Warszawa 1989
M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1986
M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989
J. Rewald, Historia impresjonizmu, Warszawa 1985
T. Richardson, N. Stangos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980
H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1986
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. II, Warszawa 1989
S. Tschudi Madsen, Art Nouveau, Warszawa 1987
A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979
A. Turowski, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa 1999
A. Turowski, Budowniczowie świata, Kraków 2000
J. Willet, Ekspresjonizm, Warszawa 1976
P. Wittlich, Secesja. Sztuka i życie, Warszawa 1987
M. Wallis, Secesja, Warszawa 1984
Literatura uzupełniająca
B. Fer, D. Batchelor, P. Wood, Realism, Rationalism, Surrealism. Art Between the Wars, New Haven & London 1993
B. Fer, On Abstract Art, London 1997
M. Fried, Art and Objecthood, Chicago 1998
F. Frascina and J. Harris (eds), Art in Modern Culture, London 1992
J. Gaiger and P. Wood, Art of the Twentieth Century: A Reader, New Haven and London, 2003
S. Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992
J. Guze, Impresjoniści, Warszawa 1986
C.Harrison, F. Frascina and G. Perry, Primitivism, Cubism, Abstraction, New Haven and London, 1993
R. Hughes, The Shock of the New, London, 1991
A. Huyssen, After the Great Divide: Modernism, Mass Culture, Postmodernism, Bloomington 1986
W. Jaworska, W kręgu Gauguina. Malarze szkoły Pont-Aven, Warszawa, 1969
Z. Kępiński, Impresjoniści u źródeł swoich obrazów, Wrocław 1976.
P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981
R. Krauss, Passages in Modern Sculpture, Cambridge 1981
R. Krauss, The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, Cambridge 1985
R. Krauss, A Voyage on the North Sea: Art in the Age of the Post-Medium Condition, London 1999
E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa, Kraków 1974
A. Langer, Paul Gauguin, przekład J. Ruszczyc, Warszawa-Lipsk 1963
M. Niemojowska, Zapisy zmierzchu. Symboliści angielscy i ich romantyczny rodowód, Warszawa 1977
C. Phillips, Photography in the Modern Era, New York 1989
A. Potts, The Sculptural Imagination: Figurative, Modernist, Minimalist, New Haven and London 2000
R. Rosenblum, Międzynarodowy styl około roku 1800. Studium linearnej abstrakcji, Toruń 2001
M. Schapiro, Modern Art: 19th and 20th Century, Selected papers, New York, 1978
S. Sontag, O fotografii, Warszawa 1986
J. Starzyński, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965
J. Starzyński, Romantyzm i narodziny nowoczesności, Warszawa 1972
P. Wood et al., Realism, Rationalism, Surrealism: Art Between the Wars, New Haven and London, 1993
T. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy. Malarstwo niemieckie 1800-1840, Poznań 1991
M. Żuławski, Od Hogartha do Bacona, Warszawa 1973
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: