Wybrane zagadnienia konserwacji dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej 1402-WKSNW-5L-SJ
Omówienie budowy wybranych dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej. Charakterystyka ich stanu zachowania i przyczyn zniszczeń. W wykładach duży nacisk jest położony na zależności wynikające z wpływu budowy na stan zachowania. Prezentacja na podstawie literatury oraz własnych doświadczeń metod i środków stosowanych w konserwacji obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. Znaczną część wykładów stanowi omówienie współczesnych metod i środków konserwatorskich stosowanych w Polsce i na świecie. Przedmiotem wykładów są przykłady budowy, zniszczeń oraz przebiegów prac konserwatorskich i restauratorskich obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej. W ramach wykładów poruszane są następujące zagadnienia:
1. Budowa wybranych dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej.
2. Zniszczenia poszczególnych warstw technologicznych i ich przyczyny.
3.Wpływ budowy na stan zachowania.
4. Konserwacja i restauracja powierzchni monochromatycznych.
5. Problematyka konserwacji obiektów (obrazów) dwustronnych.
6. Konserwacja dzieł sztuki wykonanych w technikach mieszanych (techniki własne).
7. Konserwacja dzieł sztuki wykonanych z plastiku.
8. Konserwacja obrazów wielkoformatowych.
9. Podłoża zastępcze w konserwacji sztuki współczesnej.
10. Profilaktyka konserwatorska sztuki nowoczesnej i współczesnej.
11. Transport, przechowywanie, ekspozycja i reinstalacja dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej.
12. Rola i znaczenie idei dzieła sztuki w procesie konserwacji i restauracji.
13. Dialog artysta - konserwator
Wykłady ilustrowane są materiałem fotograficznym, filmami video oraz analizą dokonywaną na oryginalnych obrazach.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- referatu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie przedstawionego problemu z zakresu konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej i współczesnej wraz z prezentacją.
Od 85% wzwyż - ocena bardzo dobra
powyżej 70% - ocena dobra
powyżej 50% - ocena dostateczna
Literatura
Wybrana literatura, wybór fragmentów z poniższych publikacji w zależności od problematyki konserwatorskiej:
Althöfer, Heinz Restaurierung moderner Malerei : Tendenzen- Material-Technik,
Appelbaum, Barbara Conservation treatment methodology,
Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 1, An introduction to materials,
Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 2, An introduction to materials;
Ashley-Smith, Jonathan Science for conservators Vol. 3, An introduction to materials;
Ayres, James The artist's craft : a history of tools, techniques, and materials;
Bassett, Jane, Fogelman, Peggy Looking at European sculpture : a guide to technical terms;
Berger, Gustav A. Russell, William H. Conservation of paintings: research and Innovations;
Bomford, David Kirby, Jo LEIGHTON, John, ASHok, roy Impressionism;
Bomford, David Leonard, Mark Issues in the conservation of paintings;
Brenner, Robert Celluloid : collectibles from the dawn of plastics;
Conti, Alessandro, History of the restoration and conservation of works of art;
Corzo M. A., ed., Mortality immortality, the legancy of 20th-century art, London, 2006;
Creagh D. C., Bradley D. A., Radiation in art and archeometry,
Cuttle, Christopher Light for art's sake : lighting for artworks and museum displays,
Dardes, Kathleen Rothe, Andrea, The structural conservation of panel paintings proceedings of a symposium at the J. Paul Getty Museum, 24-28 April 1995,
Florian, Mary-Lou E. Fungal facts : solving fungal problems in heritage collections;
Folga-Januszewska D (red.), Konserwacja zapobiegawcza w muzeach, Materiały z konferencji zorganizowanej przez Polski komitet Narodowy ICOM oraz Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków przy współpracy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Muzeum Narodowym w Warszawie 6-7 listopada 2006, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków Warszawa, 2007;
GETTINGS, Fred, Polymer painting manual;
GILL, Kathryn, Eastop, Dinah, Upholstery conservation : principles and practice;
Hather, Jon G. The identification of the Northern European woods: a guide for archaeologists and conservators;
Heuman Jackie, From marble to chocolate, The conservation ofmodern sculpture;
Heuman, Jackie Material matters : the conservation of modern sculpture;
Horie, Charles Velson Materials for conservation : organic consolidants adhesives and coatings;
Hummelen, Ijsbrand, Sillé, Dionne, Zijlmans, Marjan, Modern art: who cares? : an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art;
Keene, Suzanne Managing conservation in museums;
Kingsley, Helen Integrated pest management for collections : proceedings of 2001 : a pest odyssey;
Lang, Janet, Middleton, Andrew Radiography of cultural material;
Learner Thomas J. S.,Modern paints uncovered : proceedings from the modern paints uncovered symposium;
Learner, Thomas J. S. Analysis of modern paints;
Markowski D., Wokół idei konserwacji malarstwa współczesnego, Sztuka konserwacji, Materiały z Konferencji z okazji pięćdziesięciolecia Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, 1997, s. 179-183;
Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010;
Markowski D., Manna P., Zagadnienia badawczo-konserwatorskie wybranych obrazów olejnych na płótnie Eugeniusza Eibischa – wpływ ich budowy na stan zachowania i zakres prac konserwatorskich, AUNC, XXXIV, Toruń 2005, s. 241-270;
Meikle, Jeffrey L. American plastics : a cultural history;
Munoz Vinas, Salvador, Contemporary theory of conservation;
Oddy, Andrew The art of the conservator;
Odegaard, Nancy, Carroll, Scott, Zimmt, Werner S. Material characterization tests for objects of art and archaeology;
Peres C., Hoyle M., van Tilborgh L. (ed.), A Closer Look. Technical and Art-Historical studies on Works by Van Gogh and Gauguin, Amsterdam 1991;
Oddy A., The art of the conservation, Washington: Smithsonian Institution, 1992
Quye A., Williamsin C., Plastics collecting and conserving, Edinburgh NMS Pulishing, 1999;
Rogerson, Cordelia Garside, Paul The future of the 20th century : collecting, interpreting and conserving modern materials : postprints;
Schwartz, Therese Plastic sculpture and collage : designs, materials, methods;
Seymour, Raymond B. History of polymer science and technology;
Shashoua, Yvonne Conservation of plastics materials science, degradation and preservation;
Sitwell, Christine, Staniforth, Sarah Studies in the history of painting restoration;
Stulik, Dusan Solvent gels for the cleaning of works of art : the residue question;
Szmelter I., Fenomen sztuki nowoczesnej a konserwacja, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, Vol.8 No 2 (29), 1997;
Taft, W. Stanley, Mayer, James W., The science of paintings;
Thomson, Garry The museum environment;
Townsend, Joyce H, Doherty, Tiarna Heydenreich, Gunnar, Ridge, Jacqueline Preparation for painting : the artist's choice and its consequences;
Wehlte, Kurt, The materials and techniques of painting;
Wolbers, Richard, Cleaning painted surfaces : aqueous methods
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: