Współczesne koncepcje ochrony dóbr kultury 1402-WKODK-1Z-S2
W ramach przedmiotu omawiane są nowoczesne i ponowoczesne koncepcje działalności konserwatorskiej. Szczególną uwagę zwraca się na różnorodność sposobów określania przedmiotu i zasad działalności konserwatorskiej w dokumentach międzynarodowych organizacji konserwatorskich. Analizowane są także następstwa zintegrowania działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego i naturalnego. Przedstawione zostaną również pozytywne i negatywne zjawiska związane z globalizacją idei ochrony dziedzictwa i dążeniami do uniwersalizacji zasad postępowania konserwatorskiego. Treści dydaktyczne są prezentowane w układzie następujących tematów:
Przedmiot działalności konserwatorskiej i jego terminologiczne interpretacje w konserwatorstwie współczesnym; Postanowienia Karty Weneckiej w epoce globalizacji idei konserwatorskich; Kształtowanie idei dziedzictwa kulturowego - Konwencja UNESCO w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego; Lista światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego UNESCO; Kryteria autentyczności w kulturze oraz ich wpływ na poglądy i teorie konserwatorskie; Źródła inspiracji współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury – ekologia; Źródła inspiracji współczesnych koncepcji ochrony dóbr kultury – ekonomia; Koncepcja „dzieła otwartego” w teorii konserwacji;
Dialog i interpretacja - teoria kreacji konserwatorskiej; Działalność Komitetu Dziedzictwa Światowego UNESCO do roku 1999; Dokument z Nara o autentyzmie; Działalność Komitetu Dziedzictwa Światowego UNESCO od roku 2000; Problem wiarygodności Listy Dziedzictwa Światowego; Nurt uniwersalistyczny i regionalistyczny w teorii ochrony dziedzictwa; Zabytkoznawcza analiza wartościująca architektury; Ochrona dziedzictwa architektonicznego w skali Europy i Świata (Amsterdam’1975, Granada’1985, Victoria Falls’ 2003, Karta Ochrony Ruin Historycznych PKN ICOMOS’2011); Zmiana i ciągłość we współczesnych teoriach konserwatorskich; Od konserwacji i restauracji dóbr kultury do ochrony dziedzictwa kulturalnego i naturalnego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Wykład: egzamin pisemny - W1, W2, W 4, W5, U1.
Kryteria oceniania:
Łączna ilość punktów 20- 100%
0-10 (50%) - ndst
11-12 (52-60%) - dst
13-14 (62-70%) - dst plus
15-16 (72-80%) - db
17-18 (82-90%) - db plus
19-20 (92-100%) - bdb
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Krawczyk J., The Venice Charter in the light of research on conservation Eurocentrism; Karta Wenecka w świetle badań nad europocentryzmem konserwatorskim. Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation, nr 79, 2024, s. 73-85.
2. Krawczyk J., Miejsce pamięci jako przedmiot refleksji teoretyczno-konserwatorskiej, Ochrona Dziedzictwa Kulturowego, Nr 5, 2018, s. 91-101.
3. Krawczyk J., Dzieło sztuki w teorii restauracji Cesare Brandiego, Acta Universitatis Nicolai Copernici, nr 41, 2011, s. 133-150.
4. Krawczyk J., Dialog z tradycją w konserwatorstwie – koncepcja zabytkoznawczej analizy wartościującej, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, z. 44, 2013, s. 507-529.
5. Szmygin B. Współczesna teoria konserwatorska w świetle tekstów doktrynalnych – zmiana paradygmatu, [w:] Międzynarodowe teksty doktrynalne w ochronie i konserwacji zabytków, Lublin, Warszawa 2023, s. 31-43.
Literatura uzupełniająca:
1. Szmygin B., Światowe dziedzictwo kultury UNESCO - charakterystyka, metodologia, zarządzanie, Warszawa-Lublin 2016.
2. Krawczyk J., Andrzej Tomaszewski's "Pluralistic conservation philosophy" as a challenge: Do we have a problem with European identity?. Protection of cultural heritage, nr 21, 2024, s. 51-61.
3. Karta Wenecka 1964-2014, W. Bukowska, J. Krawczyk (red.), Toruń 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: