Warsztaty krytyki artystycznej-plastyka 1402-WKAP-1L-KA-S2
Zajęcia służą zdobyciu praktycznych umiejętności w zakresie warsztatu krytyka sztuki; umiejętności formułowania opinii na temat zjawisk zachodzących w dziedzinie różnych dyscyplin sztuki współczesnej i ich argumentowania.
Studenci piszą, a następnie prezentują teksty krytyczne poświęcone wybranym aktualnym wydarzeniom artystycznym. Wskazówki i uwagi prowadzącego, analizy tekstów innych uczestników zajęć pozwolą na doskonalenie warsztatu krytyka.
Tematy tekstów krytycznych wybierane są na podstawie aktualnie odbywających się wystaw i wydarzeń artystycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Podczas zajęć obowiązuje ciągła weryfikacja wiedzy z zakresu znajomości aktualnych wydarzeń, wystaw oraz konferencji, paneli poświęconych zagadnieniom krytyki artystycznej oraz umiejętności merytorycznego odniesienia się do nich (W1-W4, U2-U4)
Ocenie podlegają zadane prace pisemne (W1-W4), prezentacja (przedstawienie wybranego zagadnienia w ujęciu problemowym) (W1-W4, U3, U4)
Oceniana jest także aktywność na zajęciach (zaangażowanie w dyskusję, praca w grupie) (K1, K2)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (wybrane fragmenty):
-Bourriaud Nicolas, Estetyka relacyjna, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie 2012
- Dziamski G., Szkice o nowej sztuce, Warszawa 1989.
- Dziamski G., Awangarda po awangardzie: od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995.
- Eco U., Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, Warszawa 2006
-Elkins James, What happened to Art Criticism, Chicago 2003
-Elkins James & Newman Michael, The State of Art Criticism, New York - London 2008
- Hopfinger M., W laboratorium sztuki XX w. O roli słowa i obrazu, Warszawa 1993.
- Krytyka i rynek sztuki, red. Dorota Monkiewicz, współpraca Hanna Wróblewska, Paulina Rymkiewicz, Sekcja Polska AICA, Warszawa 2008.
- Ludwiński J., Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, wybór i opracowanie: Jarosław Kozłowski, ASP Poznań, BWA Wrocław, 2010.
- Porębski M. Pożegnanie z krytyką, Kraków 1966
- Rejniak-Majewska A., Puste miejsce po krytyce?, Łódź 2014
Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):
-Hopfinger M., Literatura i media po 1989 roku, Warszawa 2010
-Juszkiewicz P., Od rozkoszy historiozofii do gry w nic. Polska krytyka artystyczna czasu odwilży, Poznań 2005.
- Kowalczyk I., Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90., Warszawa 2002
- Mitchell W. J. T., Czego chcą obrazy, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.
- Ostrowicki M., Dzieło sztuki jako system, Warszawa – Kraków 1997.
- Ostrowicki M., Wirtualne realis. Estetyka w epoce elektroniki, Universitas, Kraków 2006
-Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K.Wilkoszewska, Kraków 1999
- Wójtowicz E., Net Art, Kraków 2008.
-Załuski T., Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji, Kraków 2008.
Literatura dotycząca techniki pisania:
-M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Warszawa 2008.
-Maćkiewicz J., Jak dobrze pisać: od myśli do tekstu, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
-Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa, Książka i Wiedza, 2003.
Ponadto:
czasopisma polskie i zagraniczne oraz portale kulturalne i serwisy internetowe dotyczące plastyki współczesnej i projektowania graficznego ("Critical Inquiry", „Journal of Contemporary Art” on-line, „Arts Journal”, „Art on Paper”, „NY Arts Magazine”, „ART- Das Kunstmagazin”, „Artforum” „Format”, „Szum”, „Artysta i Sztuka”, „Sztuka i Dokumentacja” „2+3D” (ukazywał się do grudnia 2016 r.), „Artluk”, „Arteon” (ukazywał się do grudnia 2019 r.) , „Artmix”, „Exit”, „Obieg”, „Sztuka.pl”, „-grafia”, „Orońsko”, „Ha!art”, „Aspiracje”, MOCAK Forum, „Zeszyty Artystyczne”, „Magazyn Sztuki” 2000-2005, „Graphis”)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: