Wstęp do krytyki artystycznej 1402-WKA-1Zka-S1
Wykład połączony z analizą wybranych tekstów źródłowych ma charakter wprowadzenia w problematykę myśli o sztuce i krytyki artystycznej. W jego ramach omawiana jest: rola i znaczenie krytyki artystycznej, charakterystyka działalności krytyka sztuki, typy wypowiedzi poświęconej sztuce; przedstawienie myśli o sztuce w kontekście tendencji nauk humanistycznych XX wieku: filozofii, antropologii kultury, psychoanalizy, nauk społecznych. W ramach wykładu omawiane są także wybrane teksty z zakresu krytyki artystycznej powstałe od XVIII wieku do współczesności.
Szczegółowy harmonogram zajęć:
1. Definicja i rodzaje krytyki artystycznej. Cele i powinności krytyka oraz uwarunkowania, jakim podlega krytyka artystyczna.
2. Świat sztuki. Historyczne i współczesne metody funkcjonowania sztuki i organizacji środowisk artystycznych.
3. Dzieło sztuki a publiczność. Od salonu do systemu krytyczno-dilerskiego.
4. Współczesne teorie analizy dzieł sztuki. Fakty i kontrowersje.
5. Początki krytyki artystycznej w XVIII wieku. Denis Diderot, François Guizot, Stendhal i inni.
6. Krytyka artystyczna w XIX wieku. Johann Wolfgang-Goethe, Charles Baudelaire.
7. Modernizm a krytyka sztuki. Przykłady Rogera Fry i Herberta Reada.
8. Klasyka modernistycznej krytyki artystycznej: Clement Greenberg.
9. Sztuka współczesna; problemy z interpretacją i autorstwem: Susan Sontag i Roland Barthes.
10. Współczesna krytyka fotografii: Susan Sontag i Roland Barthes.
11. Esej krytyczny - definicje, struktura, przykłady
12. Problemy współczesnej polskiej krytyki artystycznej; rola krytyki instytucjonalnej.
|
W cyklu 2022/23Z:
Wykład połączony z analizą wybranych tekstów źródłowych ma charakter wprowadzenia w problematykę myśli o sztuce i krytyki artystycznej. W jego ramach omawiana jest: rola i znaczenie krytyki artystycznej, charakterystyka działalności krytyka sztuki, typy wypowiedzi poświęconej sztuce; przedstawienie myśli o sztuce w kontekście tendencji nauk humanistycznych XX wieku: filozofii, antropologii kultury, psychoanalizy, nauk społecznych. W ramach wykładu omawiane są także wybrane teksty z zakresu krytyki artystycznej powstałe od XVIII wieku do współczesności. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1. Definicja i rodzaje krytyki artystycznej. Cele i powinności krytyka oraz uwarunkowania, jakim podlega krytyka artystyczna. |
W cyklu 2023/24Z:
Wykład połączony z analizą wybranych tekstów źródłowych ma charakter wprowadzenia w problematykę myśli o sztuce i krytyki artystycznej. W jego ramach omawiana jest: rola i znaczenie krytyki artystycznej, charakterystyka działalności krytyka sztuki, typy wypowiedzi poświęconej sztuce; przedstawienie myśli o sztuce w kontekście tendencji nauk humanistycznych XX wieku: filozofii, antropologii kultury, psychoanalizy, nauk społecznych. W ramach wykładu omawiane są także wybrane teksty z zakresu krytyki artystycznej powstałe od XVIII wieku do współczesności. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1. Definicja i rodzaje krytyki artystycznej. Cele i powinności krytyka oraz uwarunkowania, jakim podlega krytyka artystyczna. |
W cyklu 2024/25Z:
Wykład połączony z analizą wybranych tekstów źródłowych ma charakter wprowadzenia w problematykę myśli o sztuce i krytyki artystycznej. W jego ramach omawiana jest: rola i znaczenie krytyki artystycznej, charakterystyka działalności krytyka sztuki, typy wypowiedzi poświęconej sztuce; przedstawienie myśli o sztuce w kontekście tendencji nauk humanistycznych XX wieku: filozofii, antropologii kultury, psychoanalizy, nauk społecznych. W ramach wykładu omawiane są także wybrane teksty z zakresu krytyki artystycznej powstałe od XVIII wieku do współczesności. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1. Definicja i rodzaje krytyki artystycznej. Cele i powinności krytyka oraz uwarunkowania, jakim podlega krytyka artystyczna. |
W cyklu 2025/26Z:
Wykład połączony z analizą wybranych tekstów źródłowych ma charakter wprowadzenia w problematykę myśli o sztuce i krytyki artystycznej. W jego ramach omawiana jest: rola i znaczenie krytyki artystycznej, charakterystyka działalności krytyka sztuki, typy wypowiedzi poświęconej sztuce; przedstawienie myśli o sztuce w kontekście tendencji nauk humanistycznych XX wieku: filozofii, antropologii kultury, psychoanalizy, nauk społecznych. W ramach wykładu omawiane są także wybrane teksty z zakresu krytyki artystycznej powstałe od XVIII wieku do współczesności. Szczegółowy harmonogram zajęć: 1. Definicja i rodzaje krytyki artystycznej. Cele i powinności krytyka oraz uwarunkowania, jakim podlega krytyka artystyczna. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- oxfordzka
- giełda pomysłów
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wypadkową:
--> Oceny przygotowania do zajęć (znajomości zadanej literatury). Ocena przygotowania do zajęć polega na zadawaniu pytań studentom przez prowadzącego, dotyczących konkretnych przykładów zadanej wcześniej literatury.: W1, W2, U1, K01, K05;
--> Oceny dwóch krótkich tekstów pisemnych (esejów) na wybrany temat z zakresu współczesnej sztuki i / lub bieżących wystaw artystycznych: W6, U01, U04, U11, K08;
--> Oceny z testu pisemnego sprawdzającego wiedzę zdobytą w trakcie kursu: W02, W03, W06, W14;
Kryteria oceny testu wyboru: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb.
W sytuacji, gdy zajęcia prowadzone są zdalnie ocena przygotowania do zajęć odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle (w trakcie zajęć on-line), test pisemny przeprowadzony jest za pośrednictwem platformy Moodle lub innej platformy do sprawdzania wiedzy w formie testów. Prace pisemne przesyłane są prowadzącemu pocztą e-mail, który przygotowuje informację zwrotną zawierającą uwagi komentarze i ocenę.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
* Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963 (wybrane fragmenty);
* Benjamin Walter, "Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej", tłum. Janusz Sikorski w: Twórca jako wytwórca, oprac. Hubert Orłowski, tłum. Hubert Orłowski, Janusz Sikorski, Poznań 1975;
* Barthes Roland, "Śmierć autora", tłum. Michał Paweł Markowski, Teksty Drugie, 1999, nr 1/2;
* D’Alleva Anne, Metody i teorie historii sztuki, tłum. E. J. Jedlińscy, Kraków 2008 (wybrane fragmenty);
* Grabska Elżbieta, Moderniści o sztuce, Warszawa 1971 (wybrane fragmenty);
* Grabska Elżbieta, Poprzęcka Maria, Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700 – 1870, Warszawa 1989 (wybrane fragmenty);
* Greenberg Clement, Obrona modernizmu, tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków, 2006 (wybrane fragmenty);
* Porębski Mieczysław, Krytycy i sztuka, Kraków 2004 (wybrane fragmenty);
* Read Herbert, "What is Revolutionary Art" w: Art in Theory - 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas, ed. Ch. Harrison, P. Wood, Oxford 1993;
* Sontag Susan, "Przeciw interpretacji" w: Przeciw interpretacji i inne eseje, tłum. Małgorzata Pasicka, Anna Skucińska, Dariusz Żukowski, Kraków 2012;
* Williams Gilda, How to Write About Contemporary Art, London 2019,
* Thornton Sarah, Siedem dni w świecie sztuki, tłum. Magdalena Kuliś, Warszawa 2011 (wybrane fragmenty).
Literatura uzupełniająca:
* Danto Arthur C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, oprac. L. Sosnowski, Kraków 2006 (wybrane fragmenty);
* Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Materiały z konferencji naukowej Toruń 13 – 15 czerwca 2007, pod red. M. Geron i J. Malinowskiego, Toruń 2009;
* Pręgowski Filip, „Mit bardziej współczesny. O dyskursie wokół polskiego malarstwa przedstawieniowego lat 90. ˮ, Miejsce. Studia nad Sztuką i Architekturą XX i XXI wieku, nr 3/2017, Rocznik Wydziału Zarządzania Kulturą Wizualną Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2017;
* Rejniak-Majewska Agnieszka, Polityka doświadczenia. clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017 (wybrane fragmenty);
* Williams Gilda, How to Write About Contemporary Art, London 2019,
|
W cyklu 2022/23Z:
* Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963 (wybrane fragmenty); |
W cyklu 2023/24Z:
* Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963 (wybrane fragmenty); |
W cyklu 2024/25Z:
* Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963 (wybrane fragmenty); |
W cyklu 2025/26Z:
* Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska i H. Morawska, Warszawa 1963 (wybrane fragmenty); |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
W sytuacji, gdy zajęcia prowadzone są zdalnie ocena przygotowania do zajęć odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle (w trakcie zajęć on-line), test pisemny przeprowadzony jest za pośrednictwem platformy Moodle lub innej platformy do sprawdzania wiedzy w formie testów. Prace pisemne przesyłane są prowadzącemu pocztą e-mail, który przygotowuje informację zwrotną zawierającą uwagi komentarze i ocenę. |
W cyklu 2023/24Z:
W sytuacji, gdy zajęcia prowadzone są zdalnie ocena przygotowania do zajęć odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle (w trakcie zajęć on-line), test pisemny przeprowadzony jest za pośrednictwem platformy Moodle lub innej platformy do sprawdzania wiedzy w formie testów. Prace pisemne przesyłane są prowadzącemu pocztą e-mail, który przygotowuje informację zwrotną zawierającą uwagi komentarze i ocenę. |
W cyklu 2024/25Z:
W sytuacji, gdy zajęcia prowadzone są zdalnie ocena przygotowania do zajęć odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle (w trakcie zajęć on-line), test pisemny przeprowadzony jest za pośrednictwem platformy Moodle lub innej platformy do sprawdzania wiedzy w formie testów. Prace pisemne przesyłane są prowadzącemu pocztą e-mail, który przygotowuje informację zwrotną zawierającą uwagi komentarze i ocenę. |
W cyklu 2025/26Z:
W sytuacji, gdy zajęcia prowadzone są zdalnie ocena przygotowania do zajęć odbywa się za pośrednictwem platformy Moodle (w trakcie zajęć on-line), test pisemny przeprowadzony jest za pośrednictwem platformy Moodle lub innej platformy do sprawdzania wiedzy w formie testów. Prace pisemne przesyłane są prowadzącemu pocztą e-mail, który przygotowuje informację zwrotną zawierającą uwagi komentarze i ocenę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: