Technologia i techniki miniatorstwa 1402-TiTM-3L-SJ
Wiadomości przekazywane są w trakcie wykładów z wykorzystaniem dużej ilości materiału ilustracyjnego (prezentacja multimedialna). Na
wykładach prezentowana jest szczegółowa wiedza dotycząca technologii zawarta w dawnych traktatach malarskich, co ma na celu
poszerzenie wiedzy studentów na temat materiałów i sposobów ich wykorzystania.
Zakres wiedzy przekazywanej studentom obejmuje zarówno rzetelne podstawy materiałoznawstwa, jak i zagadnienia warsztatowe.Nacisk
kładziony jest na:
- techniki plastyczne takie jak rysunek, akwarela i pastel
- rodzaje i historyczne metody otrzymywania barwników,
- historyczne techniki pozłotnicze
- opracowania warstwy malarskiej,
- otrzymywanie różnych rodzajów atramentów
|
W cyklu 2022/23L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2025/26L:
identyczne jak w części A |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie pytań otwartych
Kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego lub egzaminu ustnego:
ndst 0-49 %
dst 50-59%
dst plus 60-69%
db 70-79%
db plus 80-89%
bdb 90-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrane fragmenty:
1. Berger E. Quellen und Technik der Fresco-Öl und tempera Malerei des Mittelalters, München 1912.
2. Brochwicz Z., Brochwicz-Konikiewicz J., Wpływ pigmentów o zróżnicowanych ciężarach właściwych na jednorodność i trwałość mieszanin barwnych w farbach temperowych, Materiały Zachodniopomorskie, t. XXIII, Szczecin 1987.
3. Cannino Cennini, Rzecz o Malarstwie, tłum. S. Tyszkiewicz, Zakład Imienia Ossolińskich, Wrocław 1955.
4. Dionizjusz z Furny, Hermeneja, czyli objaśnienia sztuki malarskiej, Przełożył z nowogreckiego i przypisami opatrzył Ireneusz Kania, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Wydanie I, Kraków 2003.
5. Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, opracowanie Ton Roth, Richard Jacobi, tłum. Franciszek Aleksandrowicz, Arkady, Warszawa 1975.
6. Eastlake Ch. L., Materials for a History of Oil Penting,
7. Heraclius, De coloribus et artibus Romanorum, [w:] Berger E. Quellen und Technik der Fresco-oel und tempera...
8. Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Kraków-Wrocław 1959.
9. Losos L., Techniki malarskie, tłum. Agnieszka Dębska, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1991.
10. Mappae clavicula, w. XII (Mały klucz, wskazówki dla malarzy), [w:] Berger E. Quellen und Technik der Fresco-oel und tempera...
11. Pliniusz Starszy, Historia naturalna, Wrocław-Kraków 1961.
12. Rudniewski P., Pigmenty i ich identyfikacja, ASP w Warszawie, Skrypty Dydaktyczne, Warszawa 1994.
13. Slánský B., Technika malarstwa, t. I., tłum. Stanisław Gawłowski, Arkady 1960.
14. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, PWN, Warszawa 1976.
15. Ślesiński W., Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Arkady. Warszawa 1984.
16. Smith R., Tajemnice warsztatu artysty (malarstwo, rysunek, grafika artystyczna, narzędzia, techniki, materiały), tytuł oryginału: The Artist Handbook, tłum. Agnieszka Grochulska, Michał Träger, Muza S. A., Warszawa 1997.
17. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula, Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, tłum. Stanisław Kobielus, Tyniec – Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 1998.
18. Witruwiusz, O architekturze ksiąg dziesięć, tłum. Kazimierz Kumaniecki, PWN, Warszawa 1956.
19. Vasari G., Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów, tłum. Karol Estreicher, PWN, Warszawa 1985.
20. Lomazzo G. P., Trattato dell’arte della pittura, scultura et architettura, Milano 1584.
21. Thompson D. V., The materials and techniques of mediaeval painting, Dover Publications, New York 1956.
22. http://dx.doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2015.012
23. Lizun Damian, Kurkiewicz Teresa, Mądry Mateusz [i in.], The emergence of Liu Kang’s new painting style (1950–1958) : a multi-analytical approach for the study of the artist’s painting materials and technique, Heritage Science, 2022, vol. 10, nr 1, s.1-38. DOI:10.1186/s40494-021-00641-x
|
W cyklu 2022/23L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2023/24L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2024/25L:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2025/26L:
identyczne jak w części A |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Brak |
W cyklu 2023/24L:
Brak |
W cyklu 2024/25L:
Brak |
W cyklu 2025/26L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: