Techniki zdobnicze w rzeźbie i detalu architektonicznym 1402-TZ-4Z-SJ
Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach metalowych oraz połączonych ze stopami metali lub stosowanych samodzielnie. W zakresie charakterystyki materiałoznawczej, historycznego ich rozwoju i wypracowanych wariantów:
- emalierstwo (4 godz.)
- róg, poroże (1 godz.)
- szylkret (1 godz.)
Przedstawienie problematyki złoceń i polichromii w dziełach sztuki sepulkralnej wykonanych z kamieni naturalnych:
- w nagrobkach renesansowych (3 godz.),
- w nagrobkach manierystycznych (2 godz.),
- w nagrobkach barokowych (3 godz.),
- w epitafiach (2 godz.).
Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach kamiennych i ceramicznych (detal architektoniczny)
w zakresie historycznego ich rozwoju oraz charakterystyki materiałoznawczej:
- techniki zdobnicze na podłożach kamiennych - na podstawie traktatów (2 godz.),
- polichromie i złocenia w gotyckim detalu architektonicznym (4 godz.),
- polichromie i złocenia w gotyckiej rzeźbie sakralnej (4 godz.),
- warstwy zdobnicze w manierystycznym, kamiennym detalu architektonicznym (4 godz.).
Przedstawienie podstawowych techniki zdobniczych stosowanych w rzeźbie i architekturze: maswerk (3 godz.), sgraffito (3 godz.), rzeźba, detal odlewany/z narzutu na bazie sztucznego kamienia (3 godz.).
|
W cyklu 2022/23Z:
Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach metalowych w zakresie charakterystyki materiałoznawczej, historycznego ich rozwoju i wypracowanych wariantów: Przedstawienie problematyki złoceń i polichromii w dziełach sztuki sepulkralnej wykonanych z kamieni naturalnych: Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach kamiennych i ceramicznych (detal architektoniczny) |
W cyklu 2023/24Z:
Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach metalowych w zakresie charakterystyki materiałoznawczej, historycznego ich rozwoju i wypracowanych wariantów: Przedstawienie problematyki złoceń i polichromii w dziełach sztuki sepulkralnej wykonanych z kamieni naturalnych: Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach kamiennych i ceramicznych (detal architektoniczny) |
W cyklu 2024/25Z:
Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach metalowych oraz połączonych ze stopami metali lub stosowanych samodzielnie. W zakresie charakterystyki materiałoznawczej, historycznego ich rozwoju i wypracowanych wariantów: Przedstawienie problematyki złoceń i polichromii w dziełach sztuki sepulkralnej wykonanych z kamieni naturalnych: Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach kamiennych i ceramicznych (detal architektoniczny) |
W cyklu 2025/26Z:
Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach metalowych oraz połączonych ze stopami metali lub stosowanych samodzielnie. W zakresie charakterystyki materiałoznawczej, historycznego ich rozwoju i wypracowanych wariantów: Przedstawienie problematyki złoceń i polichromii w dziełach sztuki sepulkralnej wykonanych z kamieni naturalnych: Przedstawienie wybranych technik zdobniczych stosowanych na podłożach kamiennych i ceramicznych (detal architektoniczny) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zrozumienie treści przedmiotu (W1, U1) jest sprawdzane pisemnym egzaminem z każdego bloku tematycznego przedstawionego na wykładach. Każda część jest oceniana osobno według określonych wytycznych, a końcowa ocena to średnia z wszystkich części egzaminu.
Egzamin obejmuje 15 pytań dotyczących poruszanej tematyki: emalii, szylkretu, rogu/poroża; pozłotnictwa, polichromii, marmoryzacji, stiuków, maswerków, sgraffit, detali i rzeźb ze sztucznego kamienia. Proponowany jest test jednokrotnego wyboru, składający się z 15 pytań. Każda prawidłowa odpowiedź punktowana jest 1, niepełna na 0,5. Wynik zaokrąglany jest do jedności.
Kryteria oceniania:
wynik 29-27,6 punktów – ocena 5,0,
wynik 27,5 -26,1 punktów – ocena 4,5,
wynik 26-24,6 punktów – ocena 4,0,
wynik 24,5-23,1 punktów - ocena 3,5,
wynik 23-21,6 punktów - ocena 3,0,
wynik 21,5-0 punktów – ocena 2,0,
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa - wybrane zagadnienia/rozdziały:
Władysław Ślesiński, Techniki malarskie spoiwa mineralne, Wyd. Arkady 1983.
Tadeusz M. Rudkowski, Polskie sgraffita renesansowe, W-wa 2006, ISBN 83-7181-408-9.
Mieczysław Stec, Konserwacja renesansowych sgraffit z Zagrodna, Ochrona Zabytków 45/3 (178), 127-138, 1992 r.
Mieczysław Stec, Konserwacja sgraffit i wykusza kamienicy „Pod Przepiórczym Koszem” w Legnicy, Ochrona Zabytków 49/3 (194), 1996, s. 313-323.
Publikacja pokonferencyjna Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r. Kreacja i konserwacja”, Miasto Stołeczna Warszawa, 2015
• Urszula Zielińska-Meissner, Dekoracje malarskie i sgraffita na Nowym Mieście w Warszawie – spojrzenie wstecz, s. 31-40.
• Robert Rogal, Rozpoznanie zniszczeń malarskich i sgraffitowych dekoracji na elewacjach kamienic na ul. Wąski Dunaj 3 i 10 oraz przy ul. Piwnej 51/53 w Warszawie, s. 75-84.
• Jerzy Żywicki, Jak nowe Stare Miasto. Polichromie i sgraffita z 1954 r. na elewacjach staromiejskich kamienic w Lublinie, s. 147-164.
• Iwona Liżewska, Dekoracje sgraffitowe na fasadach kamienic rynku Starego Miasta w Olsztynie – powstanie, (nie)przetrwanie, konserwacja, s. 167-176.
• Ewa Doleżyńska-Sewerniak, Powojenne sgraffita olsztyńskie – dzieła, ich twórcy, inspiracje, s. 179-191.
• Dorota Balińska-Ciężki, Ideologia pracy w dekoracjach sgraffitowych na fasadach staromiejskich odbudowywanych po 1945 roku, s. 231-142.
• Małgorzata Korpała, Nowa recepcja techniki sgraffito w powojennych dekoracjach fasad kamienic w odbudowanych miastach, s. 245-255.
Grażyna Stojak, Fasada kamienicy przy Rynku 15 w Przemyślu – czar renesansowo-manierystycznej dekoracji, „Kolorystyka zabytkowych elewacji od średniowiecza do współczesności. Historia i konserwacja”, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, s. 73-81, 2010.
Marzanna Jagiełło-Kołaczyk, Renesansowe sgraffita figuralne. Stan zachowania i metody konserwacji, „Kolorystyka zabytkowych elewacji od średniowiecza do współczesności. Historia i konserwacja”, Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, s. 97-110, 2010.
Literatura dodatkowa (nieobowiązkowa) - wybrane zagadnienia:
Michał Kurkowski – Ryte i malowane dekoracje maswerkowe w architekturze średniowiecznej na terytorium ziemi chełmińskiej, Toruń: Muzeum Okręgowe: Towarzystwo Naukowe, 2017
Irena Bulderberg, Prace konserwatorskie prowadzone na elewacjach kościoła pw. św. Jakuba w Toruniu w latach 200-2002, 2009, [w:] Dzieje i skarby kościoła Świętojańskiego w Toruniu, red. Katarzyna Kluczwajd, Toruń 2010, s. 161-173.
Mieczysław Stec, Metoda przenoszenia sgraffit na przykładzie fragmentu sgraffita z Zagrodna Ochrona Zabytków 35/1-2 (136-137), s. 90-97, 1982.
• techniki zdobnicze na podłożu metalowym:
- Gradowski Michał, Dawne złotnictwo technika i technologia, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.
- Tomaszewska-Szewczyk Alina, Szkłem malowane. Problematyka konserwatorska emalierstwa, Toruń 2020.
- Andrzej Podgórski, Alina Tomaszewska-Szewczyk, Szylkret, bioorganiczny materiał w rzemiośle artystycznym – zagadnienia z zakresu materiałoznawstwa, technologii i stosowanych technik dekoracyjnych oraz niszczenie, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, tom 46, Toruń 2015, s. 449-467, https://apcz.umk.pl/AUNC_ZiK/article/view/10330
• techniki zdobnicze na podłożu kamiennym:
B. Slansky, Technika malarstwa, t. 1, Arkady 1960,
M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, wyd. Arkady, Warszawa 1975,
T. Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze, BMiOZ, Seria B – Tom LXIX, Warszawa 1981,
W. Ślesiński, Techniki malarskie, spoiwa organiczne, wyd. Arkady, Warszawa 1983,
C. Hebing, Vergolden und Bronzieren, wyd. Callwey, Mϋnchen 1981,
J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław, wyd. Ossolińskich, 1990,
A. Tylewicz, Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, wyd.eMPi2, Poznań 2007,
Z. Engelman, Pozłotnictwo, wyd. ZamexTrade, Zielona Góra 2007,
P. Niemcewicz, Konserwacja i aranżacja trzech renesansowych nagrobków z katedry poznańskiej, Wielkopolski Biuletyn Konserwatorski, T. I/2002 Poznań 2002, s. 212-226,
M. Poksińska, P. Niemcewicz, Polichromia wystroju architektoniczno-rzeźbiarskiego kościoła Cystersów w Sulejowie, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae, Poznań 1999 r., s. 261-267,
M. Poksińska, M. Rudy, Polichromia fragmentów romańskiego wystroju architektoniczno-rzeźbiarskiego kościoła Cysterek w Trzebnicy, w: Cystersi w średniowiecznej Polsce-kultura i sztuka, wyd. PWN, Warszawa–Poznań 1991,
M. Rudy, Problematyka historyczna i konserwatorska przy epitafium kanonika Adama Rogaczewskiego z Katedry Gnieźnieńskiej, [w:] Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, wyd. UMK, Toruń 2002, s. 259-275,
A. Lipińska, Wewnętrzne światło. Południowoniderlandzka rzeźba alabastrowa w Europie Środkowo-Wschodniej, Historia Sztuki XXV, Acta Universitatis Wratislaviensis No 3001, Wyd. UW, Wrocław 2007,
Materia światła i ciała. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI-XVII wieku, pod redakcją J. Kriegseisen, Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Gdańsku 15.11.2011-15.03.2012, Gdańsk 2011,
R. Plebański, Konserwacja renesansowych nagrobków piętrowych w Wielkopolsce, [w:] WBK, t.1, Poznań 2002,
M. Rudy, Zagadnienia technologiczne i estetyczne przy elewacjach gotyckiej architektury sakralnej na przykładzie ceglanego kościoła p.w. Św. Jakuba w Toruniu oraz kamienno-ceglanego p.w. W NMP w Bierzgłowie koło Torunia. [w:] Materiały z międzynarodowej konferencji pt. Kolorystyka zabytkowych elewacji od średniowiecza do współczesności; Historia i konserwacja. Wyd. KOBiDZ Warszawa 2010. s. 57-69,
M. Rudy, Problematyka badawcza i restauratorska gotyckich i neogotyckich zworników polichromowanych pochodzących z zamku w Malborku, konserwowanych w ramach prac dyplomowych studentów UMK w Toruniu. [w:] IV Konferencja Naukowa Spotkania Malborskie im. Macieja Kilarskiego, pt. Sztuka na terenie państwa krzyżackiego w Prusach. Studia Zamkowe IV, Malbork 2012. s. 189 – 201,
M. Rudy, Badania technologiczno-konserwatorskie odsłoniętych piwnic Zamku Krzyżackiego w Człuchowie, [w:] Badania Architektoniczne. Historia i perspektywy rozwoju. Wyd. "Bernardinum" Pelplin, Toruń 2015. s.321-337.
|
W cyklu 2022/23Z:
• techniki zdobnicze na podłożu metalowym: |
W cyklu 2023/24Z:
• techniki zdobnicze na podłożu metalowym: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura obowiązkowa (wybrane zagadnienia) Literatura uzupełniająca (wybrane zagadnienia) |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura obowiązkowa (wybrane zagadnienia) Literatura uzupełniająca (wybrane zagadnienia) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia odbywać się będą stacjonarnie. link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0b7a72a201c042fbbf1f95125fa49811%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b1a05be-2c47-447e-8140-43462ef0adda&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia odbywać się będą stacjonarnie. link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0b7a72a201c042fbbf1f95125fa49811%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b1a05be-2c47-447e-8140-43462ef0adda&tenantId=e80a627f-ef94-4aa9-82d6-c7ec9cfca324 |
W cyklu 2024/25Z:
brak |
W cyklu 2025/26Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: