Techniki zdobnicze w rzeźbie i detalu architektonicznym 1402-TZ-4L-SJ
CZĘŚĆ I
omówienie wybranych technik malarskich stosowanych w zdobnictwie obiektów kamiennych eksponowanych wewnątrz jak i na zewnątrz (akwarela, gwasz, technika akrylowa, tempera jajowa, tempera klejowa, technika olejna, technika kazeinowa, technika kazeinowo-wapienna, technika olejno-żywiczna); przygotowanie oraz zagruntowanie kamiennych podłoży; przećwiczenie technik malarskich w oparciu o historyczne receptury, jak i o dostępne obecnie materiały handlowe; omówienie metod uzupełniania warstwy malarskiej, a także ich przećwiczenie; omówienie przyczyn zniszczeń polichromii na kamieniu oraz problematyki ich konserwacji; wykonanie pracy zaliczeniowej
CZĘŚĆ II
Ćwiczenia te są rozwinięciem wiadomości i umiejętności zdobytych przez studenta w 2 semestrze w "Pracowni technik malarskich i pozłotniczych". Zapoznanie z podstawowymi tradycyjnymi i współczesnymi technikami pozłotniczymi stosowanymi na wybranych podłożach m.in. metal, gips, kamień.
Student przygotowuje podłoża pod złocenia na kamieniu i metalu, uczy się rozpoznawać i oceniać różnicę pomiędzy wybranymi materiałami i technikami pozłotniczymi przez samodzielnie wykonywanie ćwiczeń. Uczy się dobierać technikę złocenia do oczekiwanego efektu. Kontynuacja zajęć w 9 semestrze.
|
W cyklu 2022/23L:
CZĘŚĆ I CZĘŚĆ II |
W cyklu 2023/24L:
CZĘŚĆ I CZĘŚĆ II |
W cyklu 2024/25L:
CZĘŚĆ I CZĘŚĆ II |
W cyklu 2025/26L:
CZĘŚĆ I CZĘŚĆ II |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Ocena zrozumienia tematu, umiejętności rozwiązywania problemu, inwencji własnej, organizacji stanowiska pracy, realizacji zadania indywidualnie i pracy w grupie. Zrealizowanie zadanych ćwiczeń.
Obecność jest obowiązkowa. W razie przypadków losowych lub z powodów zdrowotnych należy ubiegać się o urlop u dziekana wydziału (regulamin studiów § 42 - 46). Obecności reguluje § 23, pkt 2 regulaminu studiów. Obecność nieusprawiedliwiona skutkuje obniżeniem oceny (nieobecność na 2 zajęcia o jeden stopień, każda następna o jeden stopień).
Literatura
Brochwicz Zbigniew, Badania technologiczne polichromii konsoli z popiersiem Mojżesza z kościoła św. Jana w Toruniu, Ochrona Zabytków, nr 3, 1963.
Brochwicz Zbigniew, Materiały i techniki malarskie malowideł ściennych w nawie głównej kościoła p.w. NMP w Toruniu, UMK, Toruń 1998.
Brochwicz Zbigniew, Materiały i techniki malarskie średniowiecznych malowideł ściennych w kościele św. Jakuba w Toruniu. UMK, Toruń 1988.
Brzostowska Izabela, Detal architektoniczny wnętrza korpusu nawowego kościoła Świętojańskiego w Toruniu, [w:] Opus temporis: toruńskiej katedry historia najnowsza: prace konserwatorskie i restauratorskie w latach 2000-2013, red. K. Kluczwajd, M. Rumiński, Toruń 2013.
Brzostowska Izabela, Dobrzyńska-Musiela Małgorzata, Stare wapno w nowej odsłonie. Koncepcja konserwacji i restauracji katedry śś. Janów w Toruniu, Renowacje i Zabytki, z. 4, 2014.
Dobrowolska-Dudek Agnieszka, Konserwacja gotyckiej rzeźby kamiennej polichromowanej św. Barbara z około 1500 roku, [w:] Studia i materiały Wydziału Konserwacji i restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, t. 8, Kraków 1998.
Domasłowski Wiesław, Kamienna konsola z popiersiem Mojżesza z kościoła św. Jana w Toruniu. Stan zachowania, przyczyny zniszczeń, zagadnienia konserwacji, Ochrona Zabytków, nr 3, 1963.
Domasłowski Wiesław, Wapno dyspergowane – spoiwo zapraw i farb, Toruń 2014.
Hopliński Jan, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.
Kriegseisen Anna, Alabaster jako materiał rzeźbiarski. Cechy materiałowe, polichromia, zniszczenia, [w:] Materia światła i cienia. Alabaster w rzeźbie niderlandzkiej XVI-XVII wieku, red. J. Kriegseisen, Gdańsk 2011.
Małachowicz Edmund, Faktura i kolorystyka w architekturze średniowiecznej na Śląsku, Architectus, nr 1, 2000.
Mirowska Elżbieta, Badania polichromii romańskiego portalu „Dawid i Betsebe” w kościele św. Bartłomieja w Trzebnicy, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, t. 14, z. 169, Toruń 1990.
Poksińska Maria, Polichromia romańskiej i wczesnogotyckiej rzeźby architektonicznej. Zespół rzeźby trzebnickiej, Toruń 1993.
Poksińska Maria, Wyniki badań polichromii północnego portalu romańskiego w kościele sw. Bartłomieja w Trzebnicy, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, t. 14, z. 169, Toruń 1990.
Poksińska Maria, Polichromia kamiennej rzeźby św. Anna Samotrzecia z kościoła mariackiego w Gdańsku, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, t. 23, z. 278, Toruń 1990.
Poksińska Maria, Polichromia w rzeźbie i architekturze polskich kościołów cysterskich okresu średniowiecza, Nasza Przeszłość, t. 83, 1994.
Poksińska Maria, Niemcewicz Piotr, Polichromia wystroju architektoniczno-rzeźbiarskiego kościołów cysterskich w świetle badań polichromii kościoła Cystersów w Sulejowie, [w:] Monasticon Cisterciense Poloniae. Dzieje i kultura męskich klasztorów cysterskich na ziemiach polskich i dawnej Rzeczypospolitej od średniowiecza do czasów współczesnych, red. A. M. Wyrwa, J. Strzelczyk, K. Kaczmarek, t. 1, Poznań 1999.
Raczkowski Juliusz, Wprowadzenie do problematyki polichromii rzeźb i detali architektonicznych z tzw. sztucznego kamienia w sztuce państwa zakonnego w Prusach, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, t. 44, z. 414, Toruń 2013.
Schmidt-Naud Elżbieta, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów, Toruń 2006.
Spychaj Tadeusz, Spychaj Stanisława, Farby i kleje wodorozcieńczalne, Warszawa 1996.
Ślesiński Władysław, Spoiwa mineralne, Warszawa 1994.
Ślesiński Władysław, Spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
Ślesiński Władysław, Techniki malarskie oparte na spoiwach mineralnych, Zeszyty Naukowe Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 1982.
Ślesiński Władysław, Techniki malarskie oparte na spoiwach organicznych, Zeszyty Naukowe Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, 1974.
Engelmann, Zdzisław. Pozłotnictwo. Zielona Góra: Zamex Trade, 2007.
Sadziak, Tomasz. Klejowe i olejne prace pozłotnicze. Warszawa 1981.
Tylewicz, Arleta. Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia. Poznań: e MPi2, 2007.
Wolski Zbigniew, Sztukatorstwo, Warszawa 1988
Lade Karl, Winkler Adolf, Putz, Stuck, Rabitz, Stuttgart 1936
|
W cyklu 2022/23L:
Brochwicz Zbigniew, Badania technologiczne polichromii konsoli z popiersiem Mojżesza z kościoła św. Jana w Toruniu, Ochrona Zabytków, nr 3, 1963. CZĘŚĆ II |
W cyklu 2023/24L:
Brochwicz Zbigniew, Badania technologiczne polichromii konsoli z popiersiem Mojżesza z kościoła św. Jana w Toruniu, Ochrona Zabytków, nr 3, 1963. CZĘŚĆ II |
W cyklu 2024/25L:
Brochwicz Zbigniew, Badania technologiczne polichromii konsoli z popiersiem Mojżesza z kościoła św. Jana w Toruniu, Ochrona Zabytków, nr 3, 1963. CZĘŚĆ II |
W cyklu 2025/26L:
Brochwicz Zbigniew, Badania technologiczne polichromii konsoli z popiersiem Mojżesza z kościoła św. Jana w Toruniu, Ochrona Zabytków, nr 3, 1963. CZĘŚĆ II |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: