Wybrane zagadnienia technologii i technik sztuk plastycznych 1402-TTS-5Z-SJ
Podczas wykładów studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi problematyki fałszowania poszczególnych rodzajów technik sztuk plastycznych w aspekcie historycznym oraz technologicznym. Studenci zapoznawani są z różnymi aspektami budowy technologicznej fałszywych dzieł sztuki. W ramach wykładu omawiane są również wybrane zagadnienia historyczne i prawne dotyczące fałszowania dzieł sztuki i zabytków. Wykładowi towarzyszą prezentacje multimedialne.
Zagadnienia:
1. Problematyka terminologii związanej z fałszowaniem dzieł sztuki
2. Historia fałszerstw:
- problem fałszerstw dzieł antycznych
- fałszerstwa dzieł sztuki w czasach nowożytnych: Giovanni Bastianini, bracia Riccardi, Alceo Dossena, Han van Meegeren, Elmyr de Hory, Eric Hebborn, Tom Keating, John Myatt, Wolfgang Beltracci i inni
3. Wybrane przykłady badań dzieł sztuki ukierunkowanych na określenie autentyczności. Analiza krytyczna uzyskanych efektów badań pod kątem technologicznym, historycznym i konserwatorskim
4. Problem certyfikatów dzieł sztuki w Polsce
|
W cyklu 2024/25L:
Zagadnienia: 1. Problematyka terminologii związanej z fałszowaniem dzieł sztuki 2. Historia fałszerstw: - problem fałszerstw dzieł antycznych - fałszerstwa dzieł sztuki w czasach nowożytnych: Giovanni Bastianini, bracia Riccardi, Alceo Dossena, Han van Meegeren, Elmyr de Hory, Eric Hebborn, Tom Keating, John Myatt, Wolfgang Beltracci i inni 3. Wybrane przykłady badań dzieł sztuki ukierunkowanych na określenie autentyczności. Analiza krytyczna uzyskanych efektów badań pod kątem technologicznym, historycznym i konserwatorskim 4. Problem certyfikatów dzieł sztuki |
W cyklu 2025/26L:
Zagadnienia: 1. Problematyka terminologii związanej z fałszowaniem dzieł sztuki 2. Historia fałszerstw: - problem fałszerstw dzieł antycznych - fałszerstwa dzieł sztuki w czasach nowożytnych: Giovanni Bastianini, bracia Riccardi, Alceo Dossena, Han van Meegeren, Elmyr de Hory, Eric Hebborn, Tom Keating, John Myatt, Wolfgang Beltracci i inni 3. Wybrane przykłady badań dzieł sztuki ukierunkowanych na określenie autentyczności. Analiza krytyczna uzyskanych efektów badań pod kątem technologicznym, historycznym i konserwatorskim 4. Problem certyfikatów dzieł sztuki |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład:
Metody oceniania:
- zaliczenie na ocenę / egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
znajomość zagadnień prezentowanych na wykładzie oraz w podanej literaturze
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Frank Arnau, Sztuka fałszerzy. Fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1966
2. Elzbieta Basiul, Jarosław Rogóż, Próba określenia autentyczności obrazu pt. Nicea przypisywanego J. K. Ajwazowskiemu, na podstawie badań techniki, technologii oraz stanu zachowania dzieła malarskiego[w:] Sztuka , Rzemiosło , Przemysł z X I X−XX wieku. Zagadnienia Konserwatorskie, pod redakcją Elżbiety Jabłońskiej i Jolanty Czuczko, Toruń 2016.
3. Markowski Dariusz, Ocena autentyczności dzieła na przykładzie wybranych obrazów polskiego malarstwa XIX i XX wieku, Ars Longa - Vita Brvis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Toruń 2003,
Dodatkowa literatura:
1. Jan Świerczyński, Grabieżcy kultury i fałszerze sztuki, Warszawa 1986
2. Ekspert kontra dzieło sztuki, red. Ronald D. Spencer, Warszawa 2009
3. Brian Innes, Fałszerstwa i oszustwa, Warszawa 2006.
4. Frank Wynne, To ja byłem Vermeerem. Narodziny i upadek największego fałszerza XXI wieku, Poznań 2008.
5. Agnieszka Szczekała, Fałszerstwa dzieł sztuki. Zagadnienia prawnokarne, Warszawa 2012.
6. Jagielska A., Markowski D., Ekspertyza dzieła sztuki i pozycja eksperta w świetle polskiego prawa, Art & Business, 10/2007, Warszawa 2007, Kolekcjoner s. 12-15, ISSN 0867-3160,
|
W cyklu 2024/25L:
1. Frank Arnau, Sztuka fałszerzy. Fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1966 Dodatkowa literatura: |
W cyklu 2025/26L:
1. Frank Arnau, Sztuka fałszerzy. Fałszerze sztuki. Trzydzieści wieków antykwarskich mistyfikacji, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1966 Dodatkowa literatura: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: